تشویش و نگرانی باندهای حکومتی از پیامدهای دیدار سران آمریکا و روسیه

دیدار سران آمریکا و روسیه باعث تشویش و نگرانی باند حکومتی از پیامدهای آن شده است.

کیهان تحت امر خامنه‌ای نوشت: گفت و گوی معمولی و بی حاصل دستاورد ترامپ از هلسینکی بوده است. آنها برای رسیدن به یک تفاهم نسبی، به دیدارهای مکرر و گفتگوهای ماراتنی نیاز دارند و دست پوتین نیز برای دادن امتیازاتی که ترامپ به خصوص در غرب آسیا میخواهد، چندان باز نیست.
رسانه‌های دیگر باند خامنه‌ای مذاکرات پوتین و ترامپ را سرد و تهدیدآمیز و محتاطانه توصیف کردند.

اما رسانه‌های باند روحانی به سمت و سوی توافق احتمالی دو طرف علیه رژیم هشدار دادند.
روزنامه حکومتی ابتکار نوشت: ناظران پیشبینی میکنند که ممکن است دیدار هلسینکی به یک معامله پایاپای بیانجامد. برای مثال در این معامله، ممکن است ترامپ در یک عقبگرد شوک آور الحاق شبه جزیره کریمه به خاک روسیه را به رسمیت بشناسد و در مقابل، روسیه نیز به مطالبات استراتژیک آمریکا در خاورمیانه پاسخ مثبت دهد... لازم است به این مهم توجه کرد که گسترش روابط جمهوری اسلامی و روسیه هرگز به معنای وجود یک رابطه استراتژیک نبوده و نیست....این درحالی است که مسکو به موازات و یا حتی بیشتر، روابط رو به گسترش با دولتهای لابیگر علیه نظام ایران دارد.

روزنامه حکومتی شرق نوشت: آمریکا و روسیه به یکدیگر برای پیشبرد اهداف جهانی خویش نیاز دارند… چه بسا حتی ترامپ و پوتین بر سر ایران نیز به توافقاتی همچون ضرورت حفظ موازنه نظامی میان تهران– ریاض، حمایت از اسرائیل در برابر نظام ایران یا مهار آنچه آمریکاییها رفتارهای بی ثبات کننده جمهوری اسلامی میخوانند، برسند.

یک دیپلومات سابق رژیم به نام فریدون مجلسی نیز نوشت: به نظر میرسد بهای (پیوستن کریمه به روسیه) رفع تهدید موجودیت اسرائیل و رنگ غیرنظامی یا غیر تهدیدآمیز دادن به حضور جمهوری اسلامی در سوریه خواهد بود.
وی افزود: نباید فراموش کرد که در شرایطی حاد به سر میبریم. سران نظامی غرب در دیدار ناتو درباره مسئله موشکی ایران اتفاق نظر داشتند، روسها نیز متحد اسرائیل و خواهان رفع مسئله هستند. میان روسیه و آمریکا اختلافات و تنشهای دیگری هم وجود دارد؛ اما برای روسیه فیصله دادن مسئله اوکراین مسئله اصلی است.

یکی دیگر از دیپلوماتهای سابق رژیم به نام قربان اوغلی نوشت: براساس گمانه زنی های محافل سیاسی «بحران سوریه» در مرکز ثقل مذاکرات ترامپ و پوتین قرار دارد. ترامپ در حاشیه نشست ناتو اعلام کرد که انتظار زیادی از این ملاقات نداشته و میخواهد با پرزیدنت پوتین درباره سوریه گفتوگو کند.
وی افزود: جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، نیز به تازگی گفته است که مسئله استراتژیک آمریکا در سوریه حضور نظامی جمهوری اسلامی در این کشور است... هم‌چنین به نظر میرسد برخلاف جمهوری اسلامی، روسیه خط قرمز مشخصی در سوریه ندارد... طرفه آنکه خبر سرمایه گذاری ۵۰ میلیارد دلاری روسیه در صنایع نفت و گاز ایران که پس از ملاقات ولایتی با پوتین از سوی مقام ایرانی مطرح شده بود، بلافاصله با واکنش مقامهای روسیه رو به رو شد.

در ادامه جدال بر سر اهداف و نتایج سفر ولایتی مشاور خامنه‌ای به مسکو، کیهان خامنه‌ای نوشت: تحلیلگران برجسته بین المللی، سفر ولایتی را راهبردی و دارای اهمیت تاریخی ارزیابی کردند. این سفر به مسکو بعد از شکست مذاکرات دوماهه با اروپا بیانگر آن است که برخلاف تصور پیشین اروپاییها، ایران نه تنها در بن بست قرار ندارد بلکه گزینه ای مهمتر از اروپا نیز در دسترس دارد.

از سوی دیگر روزنامه جهان صنعت از باند روحانی نوشت: سفر ولایتی به عنوان فرستاده ویژه به مسکو با ابهامات زیادی روبه رو بود. حضور همزمان او و نخستوزیر اسراییل در مسکو و سخنانش پس از دیدار با پوتین درباره آمادگی مقامات این کشور برای سرمایه گذاری تا سقف ۵۰ میلیارد دلار در بخش نفت و گاز این ابهامات را افزایش داد چرا که روسها این خبر را تایید نکردند.اگر نتایج این گفتوگوها که پشت درهای بسته برگزار شد قابل انتشار نبود چرا طرف ایرانی آن را در رسانه ها انعکاس داده است؟.

هدایت الله خادمی عضو مجلس ارتجاع درباره تهاتر نفت با کالای روسیه گفت: در شرایطی که به ما اجازه نمی‌دهند نفت بفروشیم و کالای مورد نیازمان را وارد کنیم، ممنون روسیه هستیم که به ما کالا می‌دهد تا از گرسنگی نمیریم.