بیانیه بیش از ۵۰ تن رهبران بلندپایه مذهبی انگلستان در حمایت از مقاومت و قیام مردم ایران برای تغییر

در آستانه گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس در ۹ تیر ماه (۳۰ ژوئن)، بیش از ۵۰ تن از رهبران مذهبی انگلستان، از جمله ۴ اسقف اعظم و ۱۴ لرد اسقف، بیانیه‌یی را که به ابتکار دکتر روان ویلیامز، اسقف اعظم پیشین کانتربری در محکومیت نقض فاحش حقوق بشر و نقض حقوق پیروان مذاهب مختلف توسط دیکتاتوری آخوندی صادر شده به امضا رساندند و حمایت و همبستگی خود را با خواست مردم ایران برای تغییر و استقرار آزادی اعلام کردند.

این بیانیه مورد حمایت اکثر رهبران بلندپایه مذهبی انگلستان، اسکاتلند و ولز قرار گرفته و توسط ۱۴ تن از لرد اسقف‌های انگلستان که بیش از دو سوم رهبران مذهبی در مجلس اعیان انگلستان را تشکیل می‌دهند، حمایت شده است. رهبران مذهبی که از این بیانیه حمایت کرده‌اند، هزاران کلیسا را در سراسر بریتانیا تحت پوشش قرار می‌دهند.

امضاکنندگان این بیانیه با اعلام حمایت خود از گردهمایی بزرگ مقاومت در ۳۰ ژوئن، خواهان آن شدند که روابط با حکومت آخوندی به توقف اعدام و سرکوب اقلیت‌های مذهبی مشروط شود.

بیش از ۵۰ رهبر مذهبی و اسقف به اسقف اعظم عالیجناب دکتر روان ویلیامز می‌پیوندند تا نقض فاحش حقوق بشر در ایران، به‌خصوص نقض حقوق اقلیت‌های مذهبی و درد و رنج آنها در ایران را محکوم کنند.
اسقف جان پریچارد اسقف پیشین آکسفورد از امضاکنندگان این بیانیه، گفت: «امروز ما یک ابتکار و بیانیه مهم از سوی دکتر روان ویلیامز را مورد حمایت قرار دادیم؛ این بیانیه حمایت بیش از ۵۰ تن از اسقف‌ها و رهبران مذهبی و هم‌چنین ۷۸ تن از رهبران کلیسا در ایالات متحده را (کسب کرده است). بیانیه سرکوب و درد و رنج مردم ایران و اقلیت های مذهبی، را برجسته می‌کند و به جامعه جهانی فراخوان می‌دهد که برای دفاع از حقوق آنها در مقابل سرکوب و تعقیب و آزار، دست به اقدام فوری بزند».
این بیانیه سوءاستفاده رژیم ایران از مذهب اسلام را برای اعمال یک حکومت مستبد دینی بر میلیون ها ایرانی نشان داده و خواسته مردم ایران را برای تغییر واقعی که در قیام سراسری دی‌ماه ۹۶ به خوبی بارزشد، مورد توجه قرار می دهد.
بیانیه صادر شده توسط اسقف اعظم دکتر روان ویلیامز اسقف اعظم پیشین کانتربری توسط بسیاری از اسقف‌ها و رهبران مذهبی در انگلستان، ولز و اسکاتلند از جامعه جهانی می‌خواهد به فراخوان آزادی و حقوق بشر در ایران که در گردهمایی بزرگ بین‌المللی پاریس در ۳۰ ژوئن منعکس خواهد شد، توجه کند
اسقف دکتر جان پریچارد گفت: «ما در بیانیهمان، از کشورها می‌خواهیم وضعیت وحشتناک حقوق بشر در ایران، به‌ویژه وضعیت دردناک اقلیت‌های مذهبی را در برقراری روابطشان با رژیم ایران مد نظر قرار بدهند. ما از همه آنها می‌خواهیم که به‌عنوان یک پیش‌شرط، بهبود روابطشان با رژیم ایران را به قطع سرکوب اقلیت‌ها و توقف اعدام در ایران مشروط کنند».

در بیانیه اسقف‌های انگلستان با اشاره به نمونه‌هایی از محکومیت بین‌المللی نقض حقوق پیروان مذاهب مختلف توسط رژیم آخوندی شامل موضع‌گیری دبیرکل ملل متحد و گزارش سالانه کمیسیون آمریکایی در مورد آزادی مذاهب در جهان، اضافه می‌کنند: «بر خلاف برداشتهای افراط‌گرایان اسلامی، از جمله رژیم ایران، اسلام دینی است ابراهیمی که تساهل نسبت به طرفداران سایر مذاهب و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان بشریت را از هر نژاد، جنسیت و اعتقادی ترویج می‌کند.
در قیام سراسری در ماه دسامبر و ژانویه که تمامیت رژیم را به لرزه در آورد، مردم ایران مخالفت خودشان را با رژیم مذهبی حاکم نشان دادند و خواهان تغییر دموکراتیک در کشورشان شدند.
در چنین شرایطی ما از کشورها می‌خواهیم که وضعیت وحشتناک حقوق بشر در ایران، به‌ویژه وضعیت دردناک اقلیت‌های مذهبی را در برقراری روابطشان با رژیم ایران مورد نظر قرار بدهند. ما از همه آنها می‌خواهیم که به‌عنوان یک پیش‌شرط، بهبود روابط‌شان با رژیم ایران را به قطع سرکوب اقلیت‌ها و توقف اعدام در ایران مشروط کنند.
زمان آن فرا رسیده که ما به خواست مردم ایران برای آزادی از جمله آزادی مذهب گوش فرا دهیم. این خواست در گردهمایی بزرگ بین‌المللی «آزادی ایران» که روز ۳۰ ژوئن در پاریس، برای گسترش آزادی و حقوق بشر در ایران با حضور شخصیت‌های مذهبی، سیاسی، و اجتماعی از سراسر جهان برپا می‌شود به نمایش گذاشته می‌شود».

پیام اسقف جان پریچارد اسقف پیشین آکسفورد انگلستان در آستانه گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس
من از تلاشهای عالی شورای ملی مقاومت در حمایت از مردم ایران در این دوران بسیار سخت حمایت میکنم
اعتراضات دسامبر گذشته در ایران نشان داد که مردم ایران صبرشان به انتها رسیده است. آنها از این رژیم بستوه آمده اند و ازادی و حقوق بشر می خواهند. اکنون زمان آن فرارسیده که این رژیم برود.
خانم مریم رچوی و اپوزیسیونی که او رهبری می کند سازمانیافته و آماده است اوضاع را وقتیکه زمانش برسد بدست بگیرد که امیدوارم هرچه زودتر فرابرسد.
بعنوان یک اسقف در میان بسیاری دیگر از اسقف ها هستم که درحال تهیه یک بیانیه درمورد آزادی مذهب، و آزادی اقلیت ها هستند و همچنین یکی از فراوان افرادی هستم که در ۳۰ ژوئن برای شرکت در یک گردهمایی به پاریس می روند، که فرصت بسیار خوبی برای نشان دادن همبستگی با مردم ایران است . در آنجا ۵۰ نماینده پارلمان و لردها از مجلس اعیان و حقوقدانان ارشد و مردم از اقشار مختلف حضور خواهند داشت و من به نمایندگی از طرف جوامع مذهبی و همچنین کلسیا ها در آنجا خواهم بود. بنابراین ما در کنار شما هستیم.

مجله کریستین تودی ۲۱ ژوئن ۲۰۱۸: روان ویلیامز اسقف اعظم پیشین کانتربری، هدایت یک محکومیت جمعی (علیه رژیم) ایران از سوی (بیش از) ۵۰ تن از اسقف‌های... انگلستان را برعهده گرفت.
این بیانیه گسترده‌ترین موضع‌گیری جمعی اسقف‌های انگلستان از زمان بحران پناهندگان در سه سال پیش است و «وضعیت اسفناک حقوق بشر در ایران، به‌ویژه وضعیت وخیم اقلیت‌های مذهبی» را محکوم کرده است.
علاوه بر دکتر ویلیامز...، این (بیانیه) توسط سران کلیساهای اسکاتلند و ولز و نیز اسقف دورهام یکی از بالاترین چهره‌های کلیسای انگلستان، به امضا رسیده است...
بیانیه اسقف‌های (انگلستان) خواهان آن می‌شود که دولت‌ها دست به اقدام بزنند؛ (اسقف‌ها) از گردهمایی سالانه «ایران آزاد» که شنبه آینده در پاریس تحت هدایت مخالفان رژیم (ایران) برگزار خواهد شد، حمایت کرده‌اند.
(در این بیانیه آمده است): «زمان آن فرا رسیده است که ما به خواسته مردم ایران برای آزادی، از جمله آزادی مذهبی، گوش فرا بدهیم».
منبع: کریستین تودی: ۹۷۰۳۳۱
مجله تبلت انگلستان ۲۲ ژوئن ۲۰۱۸: اسقف‌های کلیسای انگلستان، در محکومیت رژیم تهران به هم می‌پیوندند
در ابتکار عملی که از سوی لرد روان ویلیامز... اسقف پیشین کانتربری صورت گرفت، بیش از ۵۰ اسقف کلیسای انگلستان، بیانیه‌یی را در محکومیت نقض حقوق بشر توسط رژیم تهران و رفتار آن با اقلیت‌های مذهبی در ایران، امضا کردند.
اسقف جان پریچارد...، گفت: «ما این ابتکار عمل توسط دکتر روان ویلیامز را که از سوی بیش از ۵۰ اسقف انگلستان و ۷۸ رهبر کلیسا در آمریکا مورد حمایت قرار دارد اعلام می‌کنیم...».
بیانیه (اسقف‌های انگلستان) به قیام سراسری دسامبر ۲۰۱۷ و ژانویه ۲۰۱۸ (در ایران) اشاره کرده که «بنیاد رژیم (حاکم) را به لرزه در آورد» و «مردم ایران» طی آن «مخالفت خود را با حاکمیت مذهبی تحت نام اسلام نشان دادند و خواست خود را برای تغییر دموکراتیک در کشورشان، ابراز کردند».
این اعتراض‌ها توسط رژیم سرکوب شد و به گفته شورای ملی مقاومت...، ۵۰ تن از معترضان قبل یا بعد از دستگیری کشته شدند و ۸۰۰۰ هزار تن دستگیر شدند.