واکنش زبونانه جواد ظریف به شروط دوازده گانه آمریکا

جواد ظریف وزیر خارجه رژیم د یک مقاله مشروح به شروط دوازده گانه مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا که در آنها خواهان تغییر رفتار حکومت آخوندی شده بود، پاسخ داد و از جمله نوشت: اظهارات پمپئو اوج توهم مقامات کنونی آمریکا در مورد منطقه است و آمریکا باید عواقب عملیات نظامی در عراق و افغانستان و خروج نظامی از خلیج‌فارس را بپذیرد.

وی در مقاله خواسته‌های رژیم از آمریکا را در پانزده بند خلاصه کرد و از جمله از آمریکا ملتمسانه خواست که به حق حاکمیت نظام آخوندی احترام بگذارد و تهدید و استفاده از زور را علیه رژیم کنار بگذارد. وی هم‌چنین خواهان لغو تحریمها شد.

مایک پمپئو در سخنرانی خود در روز اول خرداد گفت: «اقدامات دیپلوماتیک در نهایت به یک پاسخ جهانی به بزرگترین حامی حکومتی تروریسم در جهان منجر خواهد شد. نمی‌توانم یک زمانبندی مشخص بدهم. ولی دست آخر، مردم ایران بر سر این زمان‌بندی تصمیم می‌گیرند. سرانجام مردم ایران باید درباره رهبری‌شان تصمیم بگیرند. اگر به‌سرعت این تصمیم را بگیرند، فوق‌العاده خواهد بود».
وزیر خارجه آمریکا هم‌چنین اظهار داشت: تحریم‌ها طی ۱۰۰ و ۵۵ روز آینده مجدداً برقرار خواهند شد؛ کار بسیار بیشتری صورت می‌گیرد. این یک تلاش در همه بخش‌های دولت است. قطعاً در زمینه دیپلماتیک کار می‌کنیم، ولی وزارت بارزگانی و وزارت دفاع و همه ما همین مأموریت مشترک را از پرزیدنت ترامپ دریافت کرده‌ایم. نمی‌توانم یک زمانبندی مشخص بدهم. ولی دست آخر، مردم ایران بر سر این زمان‌بندی تصمیم می‌گیرند. سرانجام مردم ایران باید درباره رهبری‌شان تصمیم بگیرند. اگر به‌سرعت این تصمیم را بگیرند، فوق‌العاده خواهد بود. اگر تصمیم بگیرند که چنین نکنند ما به کار خودمان به طور سفت و سخت ادامه خواهیم داد تا به نتایجی که امروز ترسیم کردم دست پیدا کنیم.