بیانیه مشترک ۱۴۰ پارلمانتر بلژیکی به حمایت از خواست مردم ایران برای تغییر دموکراتیک

در آستانه گردهمایی بزرگ مقاومت در پاریس، ۱۴۰ تن از پارلمانترهای بلژیک، منتخبان مردم این کشور در پارلمان فدرال و سنا و پارلمانهای ایالتی این کشور و هم چنین در پارلمان اروپا بیانیه مشترکی را در حمایت از مقاومت و قیام مردم ایران تحت عنوان «از خواسته‌های مردم ایران برای تغییر دموکراتیک حمایت کنید» امضا کردند. و خواهان آن شدند روابط سیاسی و اقتصادی با رژیم آخوندی، «به توقف اعدامها و بهبود واضح در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان مشروط شود».

 


اطلاعیه مطبوعاتی دیرک کلاس رئیس کمیته بلژیکی پارلمانترها و شهرداران برای یک ایران دموکراتیک
دیرککلاس، رئیس کمیته بلژیکی پارلمانترها و شهرداران برای یک ایران دموکراتیک با صدور یک اطلاعیه مطبوعاتی به تاریخ 29 خرداد، اعلام کرد:
خوشوقتم که بیانیه مشترک ۱۴۰ پارلمانتر بلژیکی در حمایت از اعتراضات جاری، اعتصابات و قیام برای تغییر دموکراتیک در ایران را اعلام کنم. امضاکنندگان از احزاب عمده سیاسی از پارلمان فدرال، پارلمان‌های منطقه‌یی، پارلمان اروپا و سنا هستند
 قانونگذاران بلژیکی از اتحادیه اروپا و دولت‌های اروپایی خواهان اتخاذ اقدامات موثر و تصمیمات لازم الاجرابرای وادار کردن رژیم ایران به آزادی زندانیان قیام، احترام به آزادی بیان و اجتماعات و خاتمه دادن به سرکوب زنان و "حجاب اجباری شده اند.

در اطلاعیه دیرک کلاس، ضمن اشاره به قیام سراسری دی‌ماه در ۱۴۲ شهر ایران، هم چنین آمده است:
بسیاری از معترضان تحت شکنجه در زندان جان خود را از دست داده‌اند. سران ارشد رژیم به نقش اپوزیسیون اصلی، سازمان مجاهدین خلق ایران در هدایت این اعتراضات اعتراف کرده‌اند.
در ماه مه، تظاهرات ضد حکومتی در شهر کازرون توسط رژیم به‌طرز وحشیانه‌یی سرکوب شد و حداقل 4 نفر کشته و صدها نفر زخمی بر جای گذاشت و تعداد بسیاری نیز دستگیر شدند.
طی هفته‌های اخیر، رانندگان کامیون در سراسر ایران دست به یک اعتصاب سراسری بی‌سابقه زدند.
هفته گذشته رژیم به خانه‌های کارگران فولاد در شهر اهواز که به‌دلیل دستمزدهای پرداخت‌نشده تظاهرات کرده بودند یورش برد. اعتراضات کارگران و معلمان طی چند هفته اخیر در بسیاری از شهرهای ایران ادامه دارد.
اعتراضات و اعتصابات در سراسر کشور بیانگر فقدان آزادی های اساسی و نقض حقوق بشر است.
مردم ایران از اروپا انتظار دارند که در کنار آنها قرار گیرد و فقط روی تجارت با رژیم ایران تمرکز نکند. به‌عنوان سیاستمداران منتخب مردم بلژیک، ما معتقدیم که خواست مردم ایران برای دموکراسی باید جدی گرفته شود.

بیانیه ۱۴۰ پارلمانتر بلژیک از خواسته‌های مردم ایران برای تغییر دموکراتیک حمایت کنید
ژوئن ۲۰۱۸
ما عمیقاً نگران سرکوب اعتراضات ضد حکومتی در ایران هستیم که از ابتدای امسال آغاز شد. واکنش «جمهوری اسلامی» خشونت‌آمیز بوده است. ده‌ها نفر در خیابان‌ها و حداقل ۱۴ نفر زیر شکنجه کشته شدند. عفو بین‌الملل خواستار تحقیق در مورد مرگ در بازداشت شد. رئیس سازمان زندان‌های رژیم ایران دستگیری ۵۰۰۰ معترض را تأیید کرده است.
وضعیت حقوق بشر پس از اعتراضات اخیر وخیم‌تر شده است. رژیم ایران هم‌چنان بالاترین تعداد اعدام‌ها در سراسر جهان را نسبت به جمعیت (کشور) انجام می‌دهد. بنا به گفته گزارش سالانه عفو بین‌الملل، بیش از نیمی از اعدام‌های ثبت‌شده در جهان در سال ۲۰۱۷ در ایران رخ داده است.
مردم ایران، به‌ویژه نسل جوان، روشن ساخته‌اند که از (این) حکومت بنیادگرای اسلامی به تنگ آمده‌اند و خواهان تغییر دموکراتیک هستند. بسیاری شعار دادند: «مرگ بر دیکتاتور»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر روحانی». زنان نقش فعالی در تظاهرات ایفا کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوم ژانویه، روحانی با رئیس‌جمهور ماکرون یک تماس تلفنی گرفت و از او خواست تا علیه اپوزیسیون ایران مستقر در پاریس که آنها را به شکل‌دادن اعتراضات اخیر متهم می‌کرد اقداماتی انجام دهد. خامنه‌ای ولی فقیه رژیم نیز گفت که مجاهدین خلق قیام را سازماندهی کرده‌اند و به‌طور ضمنی معترضان را به اعدام تهدید کرد. یکی از مقامات قضایی به‌طور علنی خواستار اعدام تظاهرکنندگان باتهام «محاربه » شده است.
ما استفاده از زور علیه معترضان بی‌دفاع را محکوم می‌کنیم و از اتحادیه اروپا و دولت‌های اروپایی می‌خواهیم اقدامات مؤثر و تصمیمات لازم‌الاجرا اتخاذ کنند تا رژیم را وادار به آزاد کردن زندانیان قیام، حمایت از آزادی بیان و تشکل، پایان‌دادن به سرکوب زنان و لغو حجاب اجباری کند.
ما از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهیم برای بررسی وضعیت زندان‌های ایران و زندانیان سیاسی و دستگیر شدگان قیام که در حین بازداشت جان باختند، یک هیأت حقیقت‌یاب تشکیل دهد.
حقوق بشر و حقوق زنان در ایران نمی‌توانند به بهانه ملاحظات سیاسی، تجارت یا توافق اتمی به معامله گذاشته شده یا به حاشیه رانده شوند. هرگونه گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با رژیم ایران باید به بهبود واضح در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان و توقف اعدام‌ها مشروط شود.