شکست ذلت بار ظریف در پی سفر و مذاکرات برای نجات برجام

رادیو آلمان در گزارش خود از مذاکرات وزیر خارجه رژیم آخوندی با رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا نوشت: موگرینی به ظریف گفت: نجات برجام محتمل است، اما ضمانتی در کار نیست.

این گزارش می افزاید: مسئول سیاست خارجه اتحاد اروپا و جواد ظریف، پس مذاکرات روز سه شنبه در بروکسل نسبت به امکان حفظ برجام ابراز خوشبینی کردند. با این حال فدریکا موگرینی گفته است که اتحادیه اروپا به رغم تلاش و خواست جدی برای حفظ برجام، نمی تواند ضمانت های حقوقی و اقتصادی در این زمینه بدهد.

به گزارش سایت اتحادیه اروپا موگرینی در کنفرانس مطبوعاتی خود، وضعیت برجام را به بیماری تشیبه کرد در اتاق مراقبتهای ویژه قرار دارد و رژیم و کشورهای اروپایی در تلاشند تا هر چه زودتر آنرا از این وضعیت خارج سازند.
وی گفت: «کارمان ساده نخواهد بود؛ ولی من میتوانم اصطلاحی را که برخی در میز (مذاکرات) استفاده کردند به کار بگیرم و بگویم: همه ما یکی از بستگانمان تحت مراقبتهای ویژه است و همگی میخواهیم او را هر چه سریعتر از مراقبت های ویژه خارج کنیم».

در حالیکه جلسه وزیران خارجه سه کشور اروپایی و رژیم آخوندی در بروکسل بدون کنفرانس مطبوعاتی مشترک برگزار شده است، یک رسانه حکومتی نوشت: ظریف، پس از شرکت در اجلاس بروکسل گفت: دنبال خیالبافی نیستیم که اروپا رابطه اش را با آمریکا به هم بزند. نه چنین چیزی امکانپذیر است و نه اروپاییها چنین حرفی میزنند.
وی افزود: اروپایی ها متحد آمریکاییها هستند و اروپا قرار نیست روابطش را با آمریکا کنار بگذارد. اما الان برای اروپا زمان این است که ببیند چگونه منافع خودش را دنبال کند.

خبرگزاری حکومتی ایسنا درباره مذاکرات ظریف در بروکسل نوشت: فضای حاکم بر هیات های مذاکره کننده در هنگام ورود به محل نشست چندان صمیمی نبود بلکه هر یک از وزیران خارجه همزمان بر مواضع ملی و منطقه ای خود و حتی بین المللی تاکید داشتند. قرار بود این نشست در چارچوب شام کاری برگزار شود که در نهایت به یک نشست کاری تبدیل شد. به نظر میآید هیاتها نتایج این مذاکرات را به پایتخت هایشان خواهند برد و برای ادامه مذاکرات در هفته های آینده تصمیم گیری خواهند کرد.
خبرگزاری حکومتی ایسنا افزود: نشست برجامی ایران و کشورهای اروپایی در حالی برگزار میشود که صداهای ضد و نقیض، مبهم و سوال برانگیزی از سوی چین و روسیه نیز شنیده میشود.
این خبرگزاری حکومتی همچنین نوشت: در حالی که کشورهای ۱+۴ و جمهوری اسلامی تلاش میکنند تا برجام را نجات دهند آمریکا روز سهشنبه در اقدامی تخریبی تحریمهایی را علیه مراکز و نهادهای دولتی (نظام) اعمال کرد.

خبرگزاری رویتر در گزارشی از گفتگوهای بروکسل مینویسد: «بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان درباره فرصتهای (موجود) برای اجتناب از تحریمهای آمریکا که هدف آن همچنین ممنوعیت تجارت شرکتهای خارجی با رژیم ایران است، به صراحت صحبت کرد و به خبرنگاران گفت: «باید نسبت به (موانعی... که قوانین) خارج از قلمرویی آمریکا میتواند در جلوگیری از تجارت ایجاد کند، واقع بین باشیم».
رویتر افزود: «تأکید دیگری که دشواری کار را به نمایش گذاشت، اعلام تحریمهای بیشتر توسط وزارت خزانه داری آمریکا از جمله علیه رئیس بانک مرکزی رژیم ایران، تنها چند دقیقه قبل از شروع جلسه بروکسل بود... رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا... گفت که نمیتوان به رژیم ایران تضمینی داد، اما اضافه کرد که این اتحادیه میتواند اقداماتی را در پیش بگیرد».

رویتر در گزارش دیگری مینویسد: «رژیم ایران و اروپا، با برخورداری از گزینه های محدود، در تلاشند تا توافق اتمی را نجات بدهند... بسیاری از دیپلماتهای اروپایی به طور خصوصی نسبت به اینکه برجام بتواند بعد از اعمال مجدد تحریمها توسط آمریکا... پابرجا باقی بماند، ابراز تردید میکنند...».
رویتر در گزارش خود می افزاید: «دیپلماتهای اروپایی گفته اند، بعد از اعمال مجدد تحریمها توسط (آمریکا) و هدف قرارگرفتن شرکتهای اروپایی که در ایران سرمایه گذاری کرده اند، این خطر وجود دارد که حمایت اتحادیه اروپا (از برجام)، هر چند صادقانه است، اما پوچ به نظر برسد... یک مقام ارشد اروپایی گفت: «حفظ منافع اقتصادی توافق با رژیم ایران برای ما بسیار دشوار خواهد بود».
یک دیپلمات دیگر اروپایی نیز گفت: «نباید خودمان را فریب بدهیم و بگوییم که چند (گزینه) در اختیار داریم... ما برای تهدید کردن آمریکاییها چیز زیادی در دست نداریم. خوشبینی چندانی وجود ندارد».

همزمان مذاکرات برجام در بروکسل رویتر گزارش داد: سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، گفت: تلاشهایی در جریان است که تا وضعیت را طوری جلوه بدهند که حفظ توافق بدون این که رژیم ایران امتیازاتی بدهد غیرممکن است.
به دنبال این اظهارات، کمالی راد، عضو کمیسیون امنیت مجلس رژیم گفت: از نظر نظام ایران، برجام قابل مذاکره مجدد نیست.

یک دیپلومات سابق رژیم نیز گفت: روسیه در جستجوی مهار نظام ایران است. تکیه یکجانبه به روسیه کار غلطی است. زمانی باید با روسیه کار کنیم که همکاری ما با غرب خوب باشد؛ وگرنه صرفا روسیه در موضوعات مختلف با کارت جمهوری اسلامی بازی می کند.
وی افزود: آثار توافق پنهانی روسیه، آمریکا و اسرائیل قابل مشاهده است.

خبرگزاری حکومتی انتخاب درباره مواضع جدید روسیه به نقل از یک روزنامه عربی نوشت: شاخص های متعددی در مورد تغییر در موضع روسیه نسبت به حضور و سیاستهای جمهوری اسلامی در سوریه وجود دارد. جوهره این تغییر، پاسخ مثبت روسیه و هماهنگی آن با استراتژی اسرائیل در خصوص کاهش نفوذ جمهوری اسلامی در سوریه است.