لایحه دو حزبی برای اعمال تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی به‌خاطر نقض جدی حقوق بشر در کنگره آمریکا

روز سه‌شنبه ۴ اردیبهشت، در اجلاس مجلس نمایندگان آمریکا لایحه دو حزبی «حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر نقض حقوق بشر و گروگانگیری» برای اعمال تحریم‌های جدید علیه حکومت آخوندی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

این لایحه دوحزبی که به‌دنبال قیام سراسری مردم ایران در دی‌ماه گذشته توسط مایکل مک‌کال رئیس کمیته امنیت داخلی مجلس نمایندگان ارائه شده و از ۴۶ حامی مشترک از اعضای هر دو حزب برخوردار است، در ۲۴ اسفند سال ۹۶ در کمیته خارجی مجلس نمایندگان باتفاق آرا تصویب شد.

علاوه بر مایکل مک‌کال، حامیان اولیه این لایحه اد رویس رئیس کمیته خارجی، الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در این کمیته و تد دویچ رئیس دموکرات‌ها در زیرکمیته خاورمیانه هستند.

لایحه لازم‌الجرای ۴۷۴۴ شامل الحقایه‌یی پیرامون قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ است که توسط قاضی تد پو نماینده ارشد و رئیس زیرکمیته ضد تروریسم مجلس نمایندگان ارائه شده است.
این نخستین‌بار است که قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ و لزوم تحقیقات بین‌المللی درباره آن، در یک لایحه الزام‌آور کنگره آمریکا به‌ثبت می‌رسد.

در جلسه روز سه‌شنبه مجلس نمایندگان، نمایندگان ارشد هر دو حزب ضمن استقبال از ارائه لایحه ۴۷۴۴، آن‌را برای حسابرسی از رژیم آخوندی به‌خاطر جنایات فاحشش علیه مردم ایران ضروری دانستند.
در این جلسه اد رویس رئیس کمیته خارجی، الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در این کمیته و قاضی تد پو رئیس زیرکمیته تروریسم، قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ را به‌عنوان یکی از جنایات بزرگ رژیم آخوندی، محکوم کردند.

اد رویس در سخنان خود اعمال سرکوبگرانه رژیم آخوندی علیه قیام‌کنندگان، موج اعدام‌ها و سایر جنایات رژیم آخوندی را محکوم کرد و درباره قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی در سال ۶۷، گفت: بسیاری از ما اعدام‌های جمعی بی‌رحمانه‌یی را به یاد داریم که طی یک مدت ۴ ماهه در سال ۱۹۸۸ صورت گرفت. اضافه می‌کنم که اگر شما کسی ایرانیانی را بشناسید که از ایران گریخته‌اند، اشراف دارید که طی آن مدت که به سال ۱۹۸۸ رسید، بیش از ۳۰ هزار دانشجو و جوانان حرفه‌یی جان خود را در نتیجه (آن اعدام‌ها) از دست دادند. می‌دانیم که زندانیان سیاسی در آنجا تجربه دردناکی را پشت سر گذاشتند، در زندان اوین و زندان‌های دیگر، بسیاری از طریق حلق‌آویز و بسیاری با تیرباران اعدام شدند. آنها حاضر نشدند از وابستگی سیاسی خودشان کوتاه بیایند و این سرنوشتی بود که نصیبشان شد.

رئیس کمیته خارجی مجلس نمایندگان در سخنان خود به قیام سراسری مردم ایران در دی‌ماه سال ۹۶ اشاره کرد، و گفت: «در ماه ژانویه مجلس نمایندگان تقریباً باتفاق آرا از مردم ایران در اعتراضات مشروعشان علیه رژیم بسیار سرکوبگر (حاکم) حمایت کرد... در آن زمان شاهد آن بودیم که ده‌ها هزار ایرانی به خیابان‌ها آمدند... همان‌طور که انتظار می‌رفت، رژیم ایران به‌سرعت برای سرکوب تظاهرات دست به اقدام زد و شبکه‌های اجتماعی را محدود کرد... قطعنامه ۶۷۶ این خشونت بی‌رحمانه را محکوم کرد... و به تحریم‌های هدفمند برای حسابرسی از رژیم فراخوان داد. حال امروز ما برای محقق‌کردن این فراخوان، اقدام کنیم».
اد رویس افزود: «سالیان است که رژیم (حاکم بر) تهران به‌طور سیستماتیک هرگونه مخالفتی را در داخل ایران سرکوب کرده است. (این رژیم) به‌طور مستمر از تاکتیک‌های بی‌رحمانه از جمله شکنجه و اعدام‌های جمعی استفاده می‌کند و تلاش دارد خشونت و ایدئولوژی افراطی (خود را) به خارج نیز صادر کند».
اد رویس در ادامه سخنانش بی‌عملی دولت اوباما را مورد انتقاد قرار داد و در پایان گفت: «خوشحالم که ما از حمایت قوی دو حزبی برای (لایحه تحریم‌ها) برخورداریم... زمان آن از خیلی وقت پیش گذشته است که رژیم ایران به‌خاطر حملاتش به (مردم) ایران و نیز (شهروندان) آمریکایی، با عواقب آن مواجه شود».

در ادامه این جلسه، الیوت انگل رئیس دموکرات‌ها در کمیته خارجی با تأکید بر حمایت کامل خود از لایحه ۴۷۴۴، گفت: «پیش‌تر در سال جاری، ما در همین‌جا همبستگی خود را با معترضان در ایران ابراز کردیم که در پی یک آینده بهتر برای کشور خود و برای نسل بعدی بودند... ایران کشوری است که تحت (حکومت) آخوندها و سوءمدیریت اقتصادی توسط سران (رژیم حاکم)، درد و رنج بسیاری را متحمل شده است... در اعتراضات (دی‌ماه ۹۶)... بسیاری از معترضان در خیابان‌ها کشته شدند و از ارتباط با دنیای بیرون منع شدند».

سخنران بعدی جلسه کنگره مایکل مک‌کال رئیس کمیته امنیت داخلی و ارائه‌دهنده لایحه تحریم‌های حقوق بشری رژیم بود؛ وی گفت: «لایحه من... برای حسابرسی از رژیم ایران، به‌خاطر نقض‌های حقوق بشری ادامه‌دار آن است... رژیم ایران به ارتکاب نقض‌های فاحش حقوق بشری علیه مردم ادامه می‌دهد... آنها از منابع... کشور برای گسترش نفوذ بی‌ثبات‌کننده خود و حمایتشان از تروریسم استفاده می‌کنند... و به بازداشت و زندانی‌کردن غیر قانونی شهروندان (آمریکایی)... ادامه می‌دهند. این غیر قابل قبول است».
مایک مک‌کال، تأکید کرد: «این لایحه یک پیام روشن به مردم ایران است که ما از تلاش آنها برای دستیابی به آزادی حمایت می‌کنیم؛ (این لایحه) نقض‌های حقوق بشری رژیم ایران را برجسته می‌کند و مقام‌های (این رژیم) را که مسئول فساد، سانسور و انحراف (اموال) مردم ایران هستند، هدف قرار می‌دهد... (لایحه) از رئیس‌جمهور آمریکا می‌خواهد با متحدان بین‌المللی ما در راستای ایجاد یک استراتژی به‌منظور پایان‌دادن به این رفتار غیر انسانی کار کند و مقام‌هایی را که در این جنایت‌ها دست دارند، تحریم می‌کند... این لایحه هم‌چنین مقام‌هایی را که (شهروندان) آمریکایی را به گروگان می‌گیرد، تحریم می‌کند...».

تد دویچ رئیس دموکرات‌ها در زیرکمیته خاورمیانه و شمال آفریقا در سخنان خود رژیم آخوندی را یک حکومت «یاغی» نامید، و تأکید کرد: «لایحه حسابرسی از (رژیم) ایران به‌خاطر نقض حقوق بشر و گروگانگیری پیام روشنی را به (این رژیم) و به بقیه جهان می‌فرستد مبنی بر این‌که کنگره و کشور ما نادیده‌گرفتن فاحش پایه‌یی‌ترین حقوق انسانی را تحمل نخواهد کرد...».
پس از آن ایلیانا رزلهتینن رئیس زیرکمیته خاورمیانه و شمال آفریقا به سخنرانی پرداخت، و گفت: «رژیم ایران مسئول شماری از پست‌ترین نقض‌های حقوق بشری ممکن است. این رژیم هم‌چنین به‌خاطر تاکتیک‌های گروگان‌گیری‌اش بدنام است و امید دارد که با گروگان‌گیری، امتیازات مالی یا سیاسی از آمریکا و دیگر کشورهای غربی بگیرد...».

قاضی تد پو رئیس زیرکمیته ضد تروریسم در سخنرانی خود، گفت: «رژیم ایران حکومت شماره یک حامی تروریسم در تمام جهان است. آنها حتی علیه مردم ایران دست به اعمال تروریستی می‌زنند... آخوندهای (حاکم بر) ایران در میان بدترین ناقضان حقوق بشر در جهان هستند. امسال ما بار دیگر شاهد سرکوبگری آنها بودیم؛ آنها به سرکوب بی‌رحمانه مخالفت مردم ایران ادامه می‌دهند... هرچند توجه بین‌المللی کاهش یافته، ولی مردم ایران هم‌چنان در خیابان‌ها هستند و حقوق خودشان را طلب می‌کنند؛ خواسته‌هایی هم‌چون طلب فرصت‌های اقتصادی، دسترسی به آب، آزادی مذهبی یا برابری جنسیتی. در پاسخ به آنها، رژیم چندین تن را کشته و هزاران نفر را بازداشت کرده آن هم مانند موارد متعدد قبلی و بدون مجازات از سوی جهان بیرون. این برای جمهوری اسلامی چیز جدیدی نیست و کافی است به قتل عام ۱۹۸۸ نگاه کنیم که طی آن ۳۰ هزار تن از زندانیان سیاسی ایران به‌طور سیستماتیک توسط این رژیم به قتل رسیدند. این اعدام‌های جمعی وحشیانه از طریق حلق‌آویز در ملاءعام و تیرباران صورت گرفت و نوجوانان و زنان باردار را در بر می‌گرفت که حاضر نشدند از وابستگی سیاسی خودشان کوتاه بیایند؛ از جمله بسیاری از سازمان مجاهدین خلق ایران که امروز گروه پیشتاز اپوزیسیون ایران است. این عمل به قدری وحشتناک بود که جانشین وقت خمینی، آن‌را «بزرگ‌ترین جنایت صورت‌گرفته در دوران (حکومت) جمهوری اسلامی» نامید «که تاریخ به‌خاطر آن، ما را محکوم خواهد کرد». بله، تاریخ اکنون این رژیم را به‌خاطر این کشتارها محکوم می‌کند. این لایحه، آن محکومیت را محقق می‌کند و فراخوان به تحقیقات درباره این جنایت علیه بشریت می‌دهد. هم‌چنین از دولت خواهان کار با شرکای بین‌المللی برای تحقیقات حول موارد عمده دیگر نقض حقوق بشر، مانند کشته‌شدن چندین تن دیگر در سال‌های ۱۹۹۹، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۷ و تحریم مسئولان آن می‌شود. در تمامی این پرونده‌ها، به خانواده‌های کسانی که توسط رژیم کشته شدند، هرگز گفته نشد که بر سر اجساد عزیزانشان چه آمده است؟ آقای رئیس امروز روز حساب برای رژیم ایران است...».

در پایان جلسه مربوط به لایحه ۴۷۴۴، الیوت انگل بار دیگر سخنرانی کرد، و گفت: «آقای تد پو به قتل عام سال ۱۹۸۸ اشاره کرد که وحشتناک بوده و موارد بسا، بسا بیشتری نیز صورت گرفته است. دستان این رژیم بی‌رحم به خون آغشته است و مهم است که ایالات متحده پیرامون آن موضع‌گیری کند».

اد رویس نیز در سخنان پایانی خود، گفت: «از رئیس مک‌کال و عضو ارشد انگل به‌خاطر رهبری دو حزبی‌شان برای حسابرسی از (رژیم) ایران تشکر می‌کنم. حسابرسی از آنها به‌خاطر بی‌رحمی‌شان... در قتل عام ۱۹۸۸ و بی‌رحمی در قبال رفتار با اقلیت‌های مذهبی...».