سرنوشت برجام، برنامه موشکی و مداخلات منطقه ای حکومت آخوندی در گفتگوهای بین ماکرون و ترامپ

رؤسای جمهور آمریکا و فرانسه پس از گفتگوهای خود در کاخ سفید که بخش زیادی از آن روی توافق اتمی باحکومت آخوندی متمرکز بود، در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کردند.

در این کنفرانس مطبوعاتی دونالد ترامپ، پس از قدردانی از مشارکت فرانسه در تهاجم مشترک به دیکتاتور سوریه، به گفتگوی طرفین درباره برجام پرداخت و در قبال اظهارات تهدید آمیز رژیم آخوندی در این زمینه گفت: اگر رژیم ایران به هر نحوی ما را تهدید کند، قیمتی خواهد پرداخت که کم‌تر حکومتی تاکنون آن‌را پرداخته است.
رئیس جمهور آمریکا ازجمله گفت: دو هفته پیش پس از آن‌که دیکتاتور سوریه بشار اسد به‌نحو وحشیانه از تسلیحات شیمیایی علیه مردم خودش استفاده کرد، ایالات متحده، فرانسه و انگلستان برای حمله به قلب برنامه تسلیحات شیمیایی سوریه با هم همراه شدند. این اقدامات با هدف ایجاد یک ممانعت قوی علیه استفاده از این تسلیحات شنیع صورت گرفت.
فرانسه و ایالات متحده هم‌چنین اتفاق نظر دارند که رژیم ایران نمی‌تواند اجازه تولید تسلیحات اتمی داشته باشد و این رژیم باید به حمایتش از تروریسم در همه‌جا پایان بدهد. به هر کجا که در خاورمیانه بروید، اثر انگشتان رژیم ایران را در پس مشکلات خواهید دید.
ترامپ: و مطمئنم که بسیار خوب خواهد بود که شاید یک توافق بسیار بزرگ‌تر بکنیم و شاید هم توافقی صورت نگیرد. خواهیم دید، نسبتاً به زودی (خواهیم دید).
و هیچ‌کس نمی‌داند که من در ۱۲ (می) چه کار خواهیم کرد، البته شما آقای رئیس‌جمهور نسبتاً به آن اشراف دارید، اما خواهیم دید. هم‌چنین خواهیم دید که اگر همان کاری را بکنم که برخی انتظارش را دارند، آیا امکان‌پذیر خواهد بود که یک توافق جدید با پایه‌های مستحکم بسازیم یا خیر. چون این توافق پایه‌هایش فاسد است. یک توافق بد است؛ ساختار بدی دارد و رو به سقوط است. هرگز و هرگز نباید صورت می‌گرفت. من کنگره را مقصر می‌دانم و بسیاری را به خاطر آن مقصر می‌دانم. ولی هرگز نباید صورت می‌گرفت و خواهیم دید که روز ۱۲ (می) چه خواهد شد. ولی من می‌گویم: اگر رژیم ایران به هر نحوی ما را تهدید کند، قیمتی خواهد پرداخت که کم‌تر حکومتی تاکنون آن‌را پرداخته است.

رئیس جمهور آمریکا هم چنین در جلسه مشترک مقامات ارشد فرانسه و آمریکا، اعمال قاطعیت در قبال حکومت آخوندی که آن را جلاد توصیف می کرد، ضروری دانست و گفت: به‌نظرم ما گفتگوهای مادی خوبی درباره رژیم ایران داشتیم، شاید بیش از هر چیز دیگر؛ و انتظار داریم کاری را انجام بدهیم. ولی این کار باید با قدرت صورت گیرد. آنها جلاد بوده‌اند و نمی‌توانیم اجازه بدهیم این وضعیت به همین صورت جریان داشته باشد.
لذا همدیگر را درک می‌کنیم و خواهیم دید که چگونه صورت خواهد گرفت. حداقل توانستیم نسبتاً سریع به توافقی بین خودمان دست یابیم. به‌نظرم نسبتاً به فهم یکدیگر نزدیک شده‌ایم. و به‌نظرم دیدار ما، دیدار رو در روی ما، بسیار بسیار عالی بود. امیدوارم شما هم همین احساس را داشته باشید.
ماکرون: قطعاً.
ترامپ: بسیار ممنون امانوئل.

در کنفرانس مطبوعاتی کاخ سفید امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه درباره مذاکراتش با رئیس جمهور آمریکا و یک طرح فراگیر چهار ماده ای که با دونالد ترامپ آن را مورد گفتگو قرارداده است، اظهار داشت: موضوع اول رژیم ایران است. شما مدت کمی قبل در برابر مطبوعات و نیز همین الآن به روشنی تمام، مواضع خودتان حین کارزار (انتخابات) و نیز به‌عنوان رئیس‌جمهور ایالات متحده یادآوری کردید. پوشیده نیست که ما موضع اولیه مشترکی در این رابطه نداریم و نه شما و نه من چنین روحیه یا عادتی نداریم که مواضعمان را با هر بادی تغییر بدهیم. با این حال فکر کنم می‌توانم بگویم، گفتگوی بسیار عمیق دو طرفه‌یی در این رابطه داشتیم. از نظر شما توافق اتمی (با رژیم) ایران، برجام، توافقی که در سال ۲۰۱۵ با رژیم ایران مورد مذاکره قرار گرفت، توافق بدی است. چندین ماه است که من می‌گویم، این یک توافق کافی نیست ولی ما را قادر می‌کند که تا سال ۲۰۲۵، روی فعالیت‌های اتمی کنترل داشته باشیم. لذا ما خواهان آن هستیم که بتوانیم از این پس روی یک توافق جدید با رژیم ایران کار کنیم. آن‌چه برای ما ضروری است، و به نظرم در این رابطه گفتگویمان اجازه داد تا این انتخاب و اتفاق نظر کاملاً روشن بشود، این است که ۴ موضوع اساسی را پوشش بدهیم: اولین آن مسدود کردن تمامی فعالیت‌های اتمی رژیم ایران تا سال ۲۰۲۵ است که فقط برجام این‌را محقق می‌کرد. دومین آن داشتن این تضمین است که در درازمدت‌تر فعالیت اتمی رژیم ایران صورت نخواهد گرفت. سومین موضوع اساسی توانایی متوقف‌کردن فعالیت‌های بالستیک رژیم ایران در منطقه است و چهارمین نکته اساسی این است که شرایط ثبات سیاسی منطقه فراهم شود و بتوان سلطه رژیم ایران و مواضع آن در عراق، درسوریه، در یمن و نیز نفوذی را که در لبنان دارد بهتر مهار کرد. در رابطه با این موضوعات، من موضع ثابتی دارم مبنی بر این‌که ما باید چارچوب آن‌را پیدا کنیم تا همراه با هم، با قدرت‌های منطقه، با مقامات رژیم ایران بتوانیم به توافقی دست یابیم. لذا امیدوارم بتوانیم در این مسیر گام برداریم، طی هفته‌ها و ماه‌های آتی. این تنها مسیری است که ثبات را امکان‌پذیر می‌سازد. فرانسه هیچ‌گونه ساده‌لوحی نسبت به رژیم ایران ندارد، ما هم‌چنین احترام بسیاری برای مردم ایران قائلیم که از میان تاریخش همواره قدرت خود را به نمایش گذاشته و نمی‌خواهیم اشتباهات گذشته را تکرار کنیم.

رئیس جمهور فرانسه در بخش دیگری از سخنانش در باره نتیجه گفتگو ها و چارچوب مورد توافق برای حل و فصل تمامی مسایل منطقه اظهارداشت: در ارتباط با رژیم ایران، ما نسبت به برجام اختلاف نظر داریم. ولی به‌نظرم داریم از آن عبور می‌کنیم با تصمیمی که اتخاذ کردیم برای حرکت به‌سمت یک توافق جدید که ما را قادر خواهد ساخت به مسئله مورد بحث که برجام و فعالیت اتمی بود بپردازیم، ولی بتوانیم آن‌را با سه موضوع دیگر تکمیل کنیم که در (توافق قبلی) نبودند. این جدید است. اگر در بیش از یک ساعتی که با هم گذراندیم، به این نتیجه ختم می‌شد که بگوییم: ایالات متحده از برجام خارج می‌شود و فرانسه می‌خواهد از آن دفاع کند، آن‌گاه دوستی ما هیچ سودی نمی‌داشت. ولی ما هر دو توانستیم تغییراتی ایجاد کنیم تا آن‌چه را که برای هر کشور مهم است، مد نظر قرار بدهیم. هرگز تاکنون موضع مشترکی درباره حل و فصل طولانی‌مدت بحران سوریه فراتر از موضوعات نظامی، اتخاذ نکرده بودیم؛ این کار امروز صورت گرفت. هرگز همراه با هم چنین موضع مشترکی نگرفته بودیم که بگوییم: به‌سمت یک توافق جدید درباره رژیم ایران حرکت خواهیم کرد که هدف آن حل و فصل تمامی مسائل منطقه است. این کار را امروز انجام دادیم.

در این کنفرانس مطبوعاتی، رئیس جمهور آمریکا درباره سوریه و دخالتهای رژیم آخوندی در منطقه گفت: درباره سوریه ما به‌عنوان بخشی از یک توافق عام صحبت می‌کنیم. وقتی توافق با رژیم ایران را انجام دادند، باید سوریه را در آن می‌گنجاندند. وقتی می‌گویم «باید»، یعنی قبل از آن که رژیم ایران ۱۵۰ میلیارد دلار و ۱.۸ میلیارد دلار پول نقد دریافت کند. درباره آن فکر کنید. قبل از این‌که چنین میزان عظیمی از پول، یعنی ۱۵۰ میلیارد و ۱.۸ میلارد پول نقد که شنیده‌ام در بشکه‌ها و بسته‌های پول نقد داده شده، باید توافقی می‌کردند که یمن، سوریه و بخش‌های دیگر خاورمیانه مثل عراق که رژیم ایران در آن نقش دارد را در بر می‌گرفت. این کار را انجام ندادند. لذا می‌خواهیم به کشورمان برگردیم وبرخواهیم گشت. ولی می‌خواهیم یک جای پای بسیار بسیار قوی و پایدار داشته باشیم و این بخش بسیار بزرگی از مذاکراتمان بود.