تحولات حول برجام و ضرب الاجل آمریکا برای خروج از برجام

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از سفر رئیس‌جمهور فرانسه به آمریکا و گفتگوها در ارتباط با سرنوشت برجام، می‌نویسد: «زمان زیادی باقی نمانده است و ترامپ قرار است تا ۲۲ اردیبهشت تصمیم بگیرد که آیا گفتگوها با پاریس، برلین و لندن بر سر اقدامات قوی‌تری علیه (رژیم) ایران به‌قدر کافی پیشرفت کرده است یا خیر؟ اگر رئیس‌جمهور آمریکا احساس کند که «نواقص» توافق (اتمی) به‌نحو مناسبی ترمیم نشده‌اند، احتمالاً تصمیم به خروج (از برجام) خواهد گرفت و به این ترتیب راه برای اعمال مجدد تحریم‌های ایالات متحده هموار می‌شود و این می‌تواند تمامیت توافق را از بین ببرد».

خبرگزاری فرانسه می‌افزاید: «یک فرستاده اروپایی (درباره مذاکرات بر سر اصلاح برجام) می‌گوید: «این گفتگوها بین ناشنوایان است» و یک دیپلمات آمریکایی هم می‌گوید که جلب حمایت ترامپ، سخت‌ترین بخش این مشکل خواهد بود».

خبرگزاری فرانسه در گزارش دیگری، نوشت: «بحث بر سر توافق اتمی (با رژیم) ایران، احتمالاً در صدر گفتگوها (بین ترامپ و ماکرون) خواهد بود... ریاست‌جمهوری فرانسه که بسیار خواهان حفظ این توافق است می‌گوید که نسبت به احتمال قانع‌کردن (آمریکا) «قویاً محتاط» است؛ چون «علائم، تشویق‌کننده نیستند». پاریس حتی اذعان می‌کند که در هفته آتی، «انتظار یک تحول دیپلماتیک» را ندارد».

یک روزنامه حکومتی درباره سرنوشت برجام نوشت: اصلی‌ترین دغدغه مرکل، ماکرون و «ترزا می» ‌در دیدار با ترامپ، «توافق بر سر تغییر برجام» و نحوه «دفرمه کردن توافق هسته‌ای» به سود اهداف واشنگتن است. «اصلاح برجام»، کلید واژه‌ای است که آمریکا و تروئیکای اروپایی از آن به‌عنوان اسم رمزی برای «تغییر برجام» استفاده می‌کنند.
این روزنامه افزود: زیر پوسته تبلیغات و شانتاژهای تبلیغاتی بر سر سفر سران اروپایی به آمریکا، شاهد شکل‌گیری نوعی معامله وقیحانه میان کاخ سفید و ۳ کشور اروپایی بر سر نابودی کامل برجام هستیم...

یک دیپلومات سابق رژیم در روزنامه متعلق به دولت روحانی نوشت: بهترین گزینه ما این است که در برجام باقی بمانیم و فشارها را بر اروپا افزایش دهیم حالا که ما ماندیم و شما هم هستید؛ باید در برابر نقض عهد امریکایی‌ها واکنش مناسب نشان دهید وی افزود: روحانی هم اعلام کرد برجام دو و سه لازم داشتیم. باید می‌رفتیم و تا حدی که می‌شد، مسائل را با امریکایی‌ها حل می‌کردیم. شاید خیلی‌هایش حل نمی شد اما برخی را می‌شد حل کرد.