افزایش تنش درون رژیم با نزدیک شدن ضرب الاجل تعیین شده از سوی آمریکا

سناتور باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا تأکید کرد که اگر تا ضرب‌الاجل ۲۲ اردیبهشت تحولی برای رفع نواقص برجام صورت نگیرد، رئیس‌جمهور آمریکا قطعاً از توافق اتمی خارج خواهد شد.

وی در مصاحبه با سی.ان.بی.سی.، گفت: «به‌نظرم هیچ شکی وجود ندارد که اگر تا ۲۲ اردیبهشت یک چارچوب توافق با سه کشور اروپایی حاصل نشود، (رئیس‌جمهور آمریکا) از (برجام) خارج خواهد شد... ماکرون و مرکل به زودی (به آمریکا) خواهند آمد. من امیدم را برای کسب یک چارچوب توافق از دست نمی‌دهم؛ توافقی که به سه موضوع آزمایش موشک بالستیک، بازرسی‌ها و مهم‌تر از همه به بند غروب (مدت‌دار بودن برجام)، پاسخ بدهد».

ولایتی مشاور عالی خامنه‌ای گفت که آنها می‌خواهند از برجام یک پوسته‌ای بدون محتوا بماند، ما این را قبول نداریم. بر اساس یک تحلیل آنها تقسیم نقش کرده‌اند که اروپایی‌ها محکم از برجام دفاع کنند، فرانسوی‌ها مسائل موشکی و و‌ انگلستان حضور ما در منطقه را مطرح کنند.
وی افزود: اگر آمریکا برجام را پاره کند،‌ ما برجام را آتش می‌زنیم.

جواد ظریف در وحشت از تحولات منطقه گفت: سیاستهای آمریکا می تواند منطقه را به سمت بسیار خطرناکی به ویژه در سوریه بکشاند. وی که اکنون در نیویورک به‌سر می‌برد، هم‌چنین درباره خروج احتمالی آمریکا از برجام گفت: جمهوری اسلامی حتما براساس منافع خود عمل می کند و در برجام و بیرون برجام انتخاب های گسترده ای برای اقدام دارد.
حتما اقدامی که جمهوری اسلامی خواهد کرد و واکنشی که جامعه بین المللی به حرکت آمریکا خواهد داشت، برای آمریکایی ها بسیار ناخوشایند خواهد بود.

عراقچی، معاون وزیر خارجه رژیم نیر گفت: برجام در نتیجه کارشکنی‌های دولت ترامپ در معرض خطر قرار دارد. این برداشت اشتباه بزرگی است کسی تصور کند جمهوری اسلامی در هر شرایطی به برجام متعهد خواهد ماند.