تحولات مربوط به عملیات مشترک آمریکا و انگلستان و فرانسه علیه دیکتاتور سوریه

وزارت خارجه آمریکا: قلب برنامه تسلیحات شیمایی اسد هدف قرار گرفت رژیم ایران طی سالها ارتش اسد را در جنگ علیه مردم سوریه حمایت کرده است
معاون رئیس جمهور آمریکا:برای هرگونه استفاده مجدد از تسلیحات شیمیایی علیه بی گناهان باید قیمتی پرداخته شود

وزارت خارجه آمریکا در ارتباط با حمله به مواضع دیکتاتور سوریه، اعلام کرد: «اهدافی که انتخاب کردیم، در قلب برنامه غیر قانونی تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه قرار داشت... «(رژیم) ایران سال‌ها علناً از ارتش (رژیم) سوریه حمایت کرده و برای آن پول، آموزش، مهمات و حتی خطوط اعتباری تأمین کرده است. این حمایت، رژیم اسد را قادر ساخته که جنگ علیه مردم (سوریه) را به پیش ببرد».

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا طی یک کنفرانس مطبوعاتی در پرو، درباره حمله به مواضع رژیم اسد، تأکید کرد: «آمریکا با حمایت قوی انگلستان و فرانسه دست به اقدام زد تا... رژیم سوریه و اربابانش بفهمندکه اگر هرگونه استفاده مجدد از تسلیحات شیمیایی علیه بی‌گناهان صورت گیرد، باید قیمتی پرداخته شود».
وی که در یک کنفرانس مطبوعاتی در پرو سخن می‌گفت افزود: «(رژیم) سوریه باید بداند و حامیان آنها در ایران و روسیه باید بدانند که ایالات متحده، متحدانش و جهان متمدن آماده‌اند به این تلاش ادامه بدهند تا وقتی که مطمئن شویم، تسلیحات شیمیایی دیگر هرگز علیه غیر نظامیان بی‌گناه در سوریه استفاده نخواهد شد...».
وی افزود: «ما در موقعیتی وارد این اقدام شدیم که... تماماً مطمئن بودیم رژیم سوریه حمله (شیمیایی به دوما) را انجام داده و این‌که از گاز کلر استفاده شده است... مأموریتی که رئیس‌جمهور به ارتش ما داد، یعنی نابود کردن عناصر کلیدی زیرساخت‌های شیمیایی در سوریه، کاملاً. محقق شد».

کنفرانس مشترک وزاری خارجه و دفاع فرانسه
درباره عملیات مشترک سه کشور علیه رژیم سوریه
وزیر خارجه فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر دفاع این کشور، گفت: «رژیم دمشق باید به استفاده از تسلیحات شیمیایی پایان بدهد... ما سه خواسته (ضروری) داریم: برچیدن برنامه شیمیایی رژیم سوریه به‌نحوی که قابل راستای‌آزمایی و بازگشت‌ناپذیر باشد؛ هم‌زمان آتش‌بس در سراسر سوریه و دسترسی انساندوستانه به مردم همان‌طور که در قطعنامه‌های شورای امنیت خواسته شده است... و در نهایت یک طرح برای خروج از بحران که باید با یک راه حل سیاسی محقق شود...».
فلورانس پارلی وزیر دفاع فرانسه نیز با تشریح مواضعی که در حمله به رژیم اسد مورد هدف قرار گرفت، گفت: «از طریق این اهداف، توامندی توسعه و تولید تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه هدف قرار گرفت. هدف ساده است: جلوگیری از استفاده مجدد رژیم اسد از تسلیحات شیمیایی».
وی افزود: «تأسیساتی که هدف قرار گرفتند، در خدمت توسعه و تولید موادی قرار داشتند که برای کشتن مردان، زنان و کودکان سوری در نقض تمامی اصول قانونی و تمدن، استفاده می‌شد».

هم‌چنین ژنرال فرانسوا لوکونتر Lecointre رئیس ستاد مشترک نیروهای مسلح فرانسه در یک کنفرانس مطبوعاتی، گفت: «عملیات ما، اهدافی که رئیس‌جمهور تعیین کرده بود محقق کرد. این عملیات روی توانمندی تسلیحات شیمیایی رژیم سوریه متمرکز بود؛ دو سایتی که در نزدیکی حمص هدف قرار گرفتند، تأسیسات انبارسازی و سرهم‌کردن سلاح شیمیایی هستند».

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه گفت: «این یک عملیات بزرگ بود که روی اهداف مرتبط با زرادخانه شیمیایی رژیم سوریه تمرکز داشت... اکنون باید مطمئن بشویم که هیچگونه امکان دیگری برای بشار اسد وجود نداشته باشد که از تسلیحات شیمیایی استفاده کند».
وی با انتقاد از بی‌عملی کشورهای غربی در سال ۲۰۱۳ پس از نقض خط قرمز تسلیحات شیمیایی توسط دیکتاتور سوریه، گفت: «بی‌عملی در سال ۲۰۱۳ به ده‌ها هزار کشته، جابجایی‌ها، کشتارها و اقدامات وحشیانه و استفاده از تسلیحات شیمیایی منجر شد... لذا باید به بشار اسد پاسخ داده می‌شد».

وزیر خارجه فرانسه هم‌چنین در مصاحبه با ژورنال دو دیمانش گفت: «باید هر اقدامی را به عمل آورد تا نگذاریم حضور نظامی (رژیم) ایران در سوریه به انفجار این منازعه به خارج از مرزهای سوریه منجر شود».

حمایت ۲۹کشور عضو ناتو از تهاجم هوایی به رژیم اسد
۲۹ کشور عضو ناتو به‌دنبال برگزاری اجلاس شورای آتلانتیک شمالی، حمایت خود را از حمله آمریکا، انگلستان و فرانسه به مواضع رژیم اسد اعلام کردند.
ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو در یک کنفرانس مطبوعاتی در روز شنبه گفت: همه کشورهای متحد ناتو، حمایت کامل خود را از این اقدام... ابراز کردند.... ناتو قویاً استفاده مکرر از تسلیحات شیمیایی توسط رژیم سوریه را محکوم می‌کند. نمی‌توان با مصونیت از تسلیحات شیمیایی استفاده کرد... مسئولان آن باید مورد حسابرسی قرار گیرند...

بلغارستان رئیس دوره‌یی اتحادیه اروپا، ژاپن در موضع‌گیری‌های جداگانه‌یی از حملات مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان به رژیم بشار اسد، استقبال کردند.

امارات متحده عربی نیز حمایت خود را از حمله به مواضع بشار اسد اعلام کرد.

در جلسه شورای امنیت در روز شنبه، قطعنامه محکومیت حملات به رژیم اسد که توسط روسیه ارائه شده بود، با هشت رأی مخالفت، ۴ رأی ممتنع و سه رأی مثبت رد شد و به تصویب نرسید.

در همین حال آمریکا، فرانسه و انگلستان پیشنویس یک قطعنامه مشترک جدید را در شورای امنیت برای تحقیقات درباره حملات شیمیایی در سوریه، اجرای آتش‌بس و مذاکرات صلح ارائه کرده‌اند که قرار است مذاکرات پیرامون آن از روز دوشنبه شروع شود.

تلویزیون سی.ان.ان. گزارش داد، مقام‌های ارشد آمریکایی اطیمنان خاطر دارند که در حمله شیمیایی رژیم اسد به دوما، از هم از گاز کلر و هم از گاز سارین استفاده شده است.

سی.ان.ان. هم‌چنین مصاحبه‌هایی را که در شمال سوریه با قربانیان و شاهدان جنایت شیمیایی دوما انجام داده، پخش کرد که صحنه‌های دردناک این جنایت را توصیف کردند.