جان بولتون: توافق اتمی یک فضاحت استراتژیک برای آمریکاست

اریک شان مجری فاکس نیوز: ما در انتظار ملاقات میان پرزیدنت ترامپ و ولیعهد عربستان محمد بن سلمان می باشیم و می دانید که یک از مهمترین موضوعات ایران خواهد بود در این قسمت جان بولتون با ماست که سفیر سابق آمریکا در سازمان ملل و همکار فاکس نیوز و رئیس موسسه گیت استون در نیویورک می باشد

س: آقای سفیر اول این که ما درمورد دوستی میان پسرخوانده رئیس جمهور جرد کوشنر و ولیعهد بسیار شنیده ایم که این ملاقات را عملاً امکان پذیر کرده است ایران و تروریسم افراطی اسلامی نیز احتمالاً در صدر لیست قرار دارد.

جان بولتون: فکر می کنم ملاقات بسیار مهمی است و من به آن بعنوان ادامه اولین سفر پرزیدنت ترامپ به خارج کشور نگاه می کنم که به ریاض رفت و از بسیاری ازکشورهای عرب سنی در موضوع ضد تروریسم حمایت کرد ولی همچنین فکر می کنم با نزدیک شدن تاریخ روزی که هرکسی فکر می کند که رئیس جمهور خواستار تصمیم گیری در مورد آن است که در توافق اتمی بماند یا خیر قطعاً که ایران موضوع مهمی خواهد بود.

س: پیش بینی شما چیست؟

 جان بولتون: خوب من فکر نمی کنم هیچ چشم انداز واقعی برای اصلاح این توافق وجود داشته باشد.

 فکر می کنم این توافق به ارث برده شده, ناقص است و فکر می کنم برای آمریکا یک فضاحت استراتژیک بوده و سوال این است که شما همواره می توانید به حواشی موضوعی بپردازید ولی سوال این است که «آیا سفید سازی آن چندان فرقی ایجاد می کند؟» و فکر می کنم پاسخ به آن بروشنی منفی است فکر می کنم بطور خصوصی هم سعودی ها هم همینطور فکر می کنند.

 برای همین فکر می کنم بحث این است که ما چگونه به اروپاییان توضیح دهیم که توسط آیت الله های تهران به بازی گرفته شده اند و چگونه باید به پیش برویم.

س: اگر توافق اتمی ایران را پاره کنید درمورد کیم جونگ اون چه می کنید؟ چطور با کره شمالی می توانید معامله کنید در حالی که توافق با ایران را به بیرون می ریزید؟.

جان بولتون‌: من فکر نمی کنم معامله ای صورت گیرد فکر می کنم هردو این کشورها برای ۲۵ سال بدنبال اهداف خود که دستیابی به سلاح اتمی است بوده اند و تقریباً آماده بوده اند که هر چیزی بگویند تا که فشار را از روی خود کم کنند و با بستن قرارداد آنرا نقض کرده اند.

فکر می کنم تاریخ باید اینجا راهنمای عمل باشد و باید به ما بگوید که در گفتگویی که احتمالاً رئیس جمهور با کیم جونگ اون داشته باشد بایدسوالی عملی وجود داشته باشد که برنامه اتمی تان را چگونه از بین می برید! فکر می کنم از این نقطه باید شروع کرد و فکر می کنم شیوه ای که باید در رابطه با ایران رفت این است که به دوستانمان در اروپا توضیح دهیم که بیرون کشیدن ما واقعیت جدیدی ایجاد می کند و از آنجایی که هدف همه ما مشترک است ما نمی خواهیم تسلیحات اتمی را بپذیریم و نیاز داریم که روی آن متمرکز شویم و همچنین چگونه مانع از گسترش همکاری میان کره شمالی و ایران یا اینکه کره شمالی تسلیحات اتمی به ایران بفروشد شویم....