بیانیه نزدیک به ۲۰۰ نماینده پارلمان اروپا در حمایت از قیام مردم ایران

در آستانه نوروز ۱۳۹۷،، نزدیک به ۲۰۰ تن از نمایندگان پارلمان اروپا شامل دو نایب رئیس پارلمان اروپا و شماری از روسا و نایب رئیسان کمیسیونها و هیاتها و گروههای پارلمانی و همچنین ۶تن از وزرای پیشین از کشورهای مختلف در یک بیانیه مشترک، حمایت خود را از قیام مردم ایران برای تغییر دموکراتیک اعلام و نقض گسترده حقوق بشر و اعدامهای فزاینده در ایران را محکوم کردند و از کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل خواستار تشکیل هیات حقیقت یاب برای بررسی زندانهای رژیم، وضعیت زندانیان سیاسی بویژه دستگیر شدگان قیام و کسانی که در زیر شکنجه دژخیمان رژیم در زندانها کشته شده اند گردیدند.

متن این بیانیه از این قرار است:
بیانیه مشترک نمایندگان پارلمان اروپا- مارس ۲۰۱۸از قیام مردم ایران برای تغییر دموکراتیک حمایت کنید
ما عمیقا نگران سرکوب اعتراضات ضد دولتی در ایران هستیم که در تاریخ ۲۸ دسامبر ۲۰۱۷ آغاز شد. واکنش "جمهوری اسلامی" خشونت آمیز بوده است. ده ها نفر در خیابان ها کشته شدند و حداقل ۱۳ نفر تحت شکنجه جان باخته اند. سازمان عفو بین الملل خواستار تحقیق در مورد کشته شدگان در بازداشت شد. رئیس سازمان زندان های رژیم ایران دستگیری ۵۰۰۰ معترض را تأیید کرده است.
وضعیت حقوق بشر پس از اعتراضات اخیر بدتر شده است. رژیم ایران همچنان بالاترین تعداد اعدام ها در سرتاسر جهان را نسبت به تعداد جمعیت این کشور انجام می دهد.
مردم ایران، به ویژه نسل جوان، روشن کرده اند که آنها از حکومت بنیادگرای اسلامی خسته شده اند و تغییر دموکراتیک می خواهند. بسیاری شعار دادند: "مرگ بر دیکتاتور"، "مرگ بر خامنه ای" و "مرگ بر روحانی." زنان نقش فعالی در تظاهرات ایفا کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دو ژانویه، روحانی با رئیس جمهور ماکرون یک تماس تلفنی گرفت و از او خواست تا علیه اپوزیسیون ایران مستقر در پاریس که آنها را به شکل دادن اعتراضات اخیر متهم میکرد اقداماتی انجام دهد. روز ۹ ژانویه علی خامنه ای، ولی فقیه رژیم، گفت که مجاهدین خلق، قیام را سازماندهی کرده و به طور ضمنی معترضان را به اعدام تهدید کرد. یکی از مقامات قضایی به طور علنی خواستار اعدام تظاهرکنندگان به خاطر محاربه با خدا شده است.
ما استفاده از زور علیه اعتراض کنندگان بی دفاع را محکوم میکنیم و از اتحادیه اروپا و دولت های اروپایی میخواهیم تا اقدامات موثر و تصمیمات لازم الاجرا اتخاذ بکنند تا رژیم را به آزاد کردن زندانیان قیام، حمایت از آزادی بیان و تشکل، پایان دادن به سرکوب زنان و به خصوص به لغو حجاب اجباری برای زنان وادار بکند.
ما از کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل میخواهیم تا یک هیات حقیقت یاب برای بررسی وضعیت زندانهای ایران و زندانیان سیاسی، به ویژه برای افرادی که در طول قیام اخیر دستگیر و افرادی که در حین بازداشت فوت کردند را تشکیل بدهد.
اتحادیه اروپا باید عمل کند. سکوت مقامات اتحادیه اروپا غیر قابل قبول است.
حقوق بشر و حقوق زنان در ایران نمی توانند به بهانه ملاحظات سیاسی، تجارت یا توافق هسته ای به معامله گذاشته شده یا به حاشیه رانده بشوند. هرگونه گسترش روابط سیاسی و اقتصادی با رژیم ایران باید به بهبود واضح در زمینه حقوق بشر، حقوق زنان و توقف اعدام ها مشروط بشود.

ژرار دوپره – وزیر دولت بلژیک و رئیس گروه دوستان ایران آزاد در پارلمان اروپا

من بسیار خوشحالم اعلام کنم که همراه با بسیاری از همکارانم در پارلمان اروپا، ما بیانیه مشترکی را در حمایت از قیام های اخیر در ایران برای یک تغییر دمکراتیک امضا کرده ایم. حدود ۲۰۰ نماینده پارلمان اروپا از تمامی گروه های سیاسی شامل چندین نایب رئیس پارلمان و روسای کمیسیون ها و هیئت ها در پارلمان اروپا این بیانیه را امضا کرده اند.

مردم ایران بخصوص نسل جوان و زنان، روشن ساخته اند که از حکومت بنیادگرایی اسلامی خسته شده اند و خواهان تغییر رژیم می باشند.
بسیاری از رهبران ارشد و مقامات رژیم، درباره نقش سازمان مجاهدین و مقاومت ایران تحت رهبری خانم مریم رجوی در قیام های اخیر مکررا سخن گفته اند.
ما قویا معتقد هستیم که حقوق بشر در ایران نمی تواند به بهانه ملاحظات سیاسی، تجارت یا توافق اتمی به معامله یا حاشیه گذاشته شود.
ما در انتظار و به امید این هستیم که این سال نو ایرانی یک بهار آزادی و دمکراسی را برای مردم ایران به ارمغان بیاورد.
نوروز همگی شما مبارک باد.