تحولات مذاکرات اروپا و آمریکا در وین بر سر برجام و ترس و نگرانی خامنه ای

در حالیکه مذاکرات اروپا و آمریکا در اجلاس اخیر ۱+ ۵ در وین و سفر وزیر خارجه عمان به ایران برای کسب توافق آمریکا برای حفظ برجام بی نتیجه مانده است، رئیس کمیته خارجی سنای آمریکا، پیش بینی کرد ترامپ از توافق اتمی خارج میشود.

سناتور باب کورکر، که با شبکه خبری سی بی اس آمریکا مصاحبه می کرد، در پاسخ به این سوال که "آیا تصور می کنید رئیس جمهور دونالد ترامپ از توافق با رژیم ایران در تاریخ ۲۲ اردیبهشت خارج شود؟" گفت: بله خارج میشود.
سناتور کورکر افزود: دونالد ترامپ، آخرین باری که تمدید تعلیق‌ها را اعلام کرد گفت این آخرین باری است که چنین اقدامی را انجام می‌دهد. وی توافق برجام را بارها بدترین توافق ممکن توصیف کرده است.
رئیس کمیته خارجی سنای آمریکا گفت بعید می‌دانددونالد ترامپ تعلیق تحریم‌ها علیه برنامه اتمی رژیم ایران را تمدید کند.

همزمان با تشکیل اجلاس وزیر ان خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل، لودریان، وزیر خارجه فرانسه گفت: اتحادیه اروپا باید برنامه موشکی رژیم ایران و مداخلات منطقه‌ای آن را در ارتباط با یکدیگر در نظر بگیرد.
رویتر گزارش داد: وزیر خارجه فرانسه اظهار داشت: اتحادیه اروپا بایستی نقش رژیم در سوریه و یمن راعلاوه بر برنامه موشک بالستیک، مورد بحث قرار دهد و نباید مسئولیت این رژیم در تکثیر موشکها و در نقش بسیار سوال برانگیزش در خاورمیانه و خاورنزدیک را از هم جدا کند.
رویتر نوشت: انگلستان، فرانسه و آلمان تحریمهای جدیدی از سوی اتحادیه اروپا علیه رژیم ایران را به آمریکا پیشنهاد کرده‌اند که در ارتباط با برنامه موشک موشکی و نقش این رژیم در جنگ سوریه است.

گزارشی از تلویزیون رژیم پیرامون ترس و نگرانی حکومت آخوندی از همراهی اروپا با آمریکا در مورد برجام و دچارشدن خامنه ای به سرنوشت قذافی:
مجری: خب حالا این سوال مطـرحه که چرا این سه کشور اروپایی آلمان انگلیس و فرانسه خودشون از امضا کنندگان برجام هستند در این مقطع زمانی اومدند این طرح تحریمهای جدید علیه ایران رو پیشنهاد میدهند چرا در این مقطع؟
اصلانی کارشناس: مربوط میشه به سرکار آمدن رئیس جمهور جدید توی آمریکا از زمانیکه ترامپ توی کاخ سفید سر کار آمده و حتی قبلش در رابطه با برجام مواضعی که داشته بسیار تند و شدید بوده و از اون تحت عنوان بدترین توافق تاریخ نام برده....
اروپایی ها با استناد به این موضوع و با این استدلال که میخواهند آمریکا رو و رئیس جمهور آمریکا رو قانع بکنند تا توی برجام باقی بمانه میگند که این تحریمها رو میخواهند اعمال بکنند...
اروپایی ها هم.... تا همین چند وقت پیش هم به این موضوع اصرار میکردند میگفتند که ما زیر حرف زور نمیرویم حالا ظاهرا زور آمریکا زیاد شده که مجبور هستند یکسری تحریمهایی رو اعمال بکنند علیه ایران

حسینی استاد دانشگاه: اونچه که ما دادیم تمام اون چیزهایی بود که نیاز نداشتیم بهش ما که بمب اتم که نمیخواستیم که ما از اول اعلام کردیم که طالب بمب اتم نیستیم بنابراین اون چه که ما در برجام دادیم دقیقا همون مسائلی بود که ادامه اون سودی برای ما نداشت.
متقی: یک مسئله ای رو نقض میکنند فشار بیشتر رو اعمال میکنند برای درخواستهای بیشتر و مطالبات بیشتر دو روز دیگه آقای دکتر حسینی و یک نفر مثل آقای دکتر حسینی اینجا می آد میشینه میگه آقا ما اصلا موشک نیاز نداشتیم یک چیزهایی رو که نیاز نداشتیم داده رفته اگر ما یک چیزی رو نیاز نداشتیم که فوردو رو ۸۰ متر زیر زمین یک سایت نمی ساختیم اگر نیاز نداشتیم شش تا قطعنامه در ارتباط با ما اعمال نمیشد.
متقی: نکته بعدی که ما این مذاکرات رو در حالی داشتیم انجام میدادیم که سرنوشت لیبی رو داشتیم در مقایسه در رابطه با مذاکراتی که با امریکایی ها داشتند.
حسینی: امریکا تصور میکند امریکای ترامپ که میتواند ایده سوخته و نخ نمای تغییر رژیم را در این مقطع زمان پیاده بکند ...