گرانی سرسام آور در آستانه عید نوروز در ایران

گرانی سرسام آور در آستانه عید نوروز مردم محروم ایران را که بیش از ۸۰ درصد از آنها زیر خط فقر بسر می برند با مشکلات بیشتری روبرو کرده است.

این روزها مردم بسیاری در خیابان های تهران و سایر شهرها، در تلاش برای خرید شب عید، تنها نظاره گر ویترین فروشگاه ها هستند، بدون آنکه موفق به خرید شوند.
 به گفته کارشناسان اقتصادی، خرید بسیاری از کالاها و مواد خوراکی خارج از توان بخش بزرگی از جامعه ایران، شامل کارمندان، کارگران و سایر اقشار میانی است.
 علاوه بر روند صعودی نرخ ارز، روزهای پایانی سال با نایاب شدن و افزایش قیمت از جمله تخم مرغ در بازار آزاد شروع شد. همچنین درآستانه عید رسانه های رژیم از گرانی شدید میوه خبر دادند. خبرگزاری حکومتی ‌ایسنا ۲۲ اسفند ۹۶ با عنوان انفجار قیمت میوه از افزایش ۱۱ تا ۹۸ درصدی آن خبر داد».
رسانه‌های حکومتی از کاهش ۵۰ درصدی قدرت خرید مردم در شب عید به نسبت سال گذشته خبر دادند و نوشتند: «گرانی بسیاری از انواع لباس و کاهش قدرت خرید مردم سبب شده تا بسیاری از افراد جامعه تصمیم بگیرند خرید پوشاک و لباس نو را که یکی از سنت های عید و خریدهای هر ساله به‌شمار می‌رفت از سبد نوروزی خود حذف کنند و یا آن را محدودتر کنند. یا به پوشاک دست دوم روی بیاورند».
خبرگزاری حکومتی ایلنا اسفند ۹۶ به نقل از فروشندگان بازار تهران نوشت: تعداد زیادی از مردم فقط برای تفریح، تماشا و قیمت گرفتن اجناس به بازار می‌آیند و کمتر خرید می‌کنند و با حسرت ویترین ها را نگاه می کنند».
رییس اتحادیه سمساران و امانت‌فروشان با تاکید بر کسادی این صنف در ایام منتهی به نوروز امسال، گفت: بنیه مالی مردم به قدری ضعیف شده که حتی خرید کالای دست دوم نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.
یک هموطن نیز می‌گوید: نه گوشت توانستیم بخریم نه برنج. کاری کردند که دیگر هیچکس قدرت خرید ندارد. چه برسد به تهیه پوشاک و اجناس سال نو.
خبرگزاری فرانسه در گزارشی که ۱۸ اسفند امسال منتشر کرد، از ادامه نارضایتی وسیع مردم از وضعیت اجتماعی و اقتصادی خبر داد. خبرنگار این خبرگزاری به وضعیت اجتماعی ایران، دو ماه پس از موج گسترده و بی‌سابقه اعتراضات در دی‌ماه ۹۶ پرداخته و نوشته است: «نارضایتی وسیع از گران شدن مستمر مایحتاج زندگی و بیکاری گسترده ایران را در بر گرفته است. دولت روحانی مدعی است که تلاش دارد به اقشار تهیدست کمک کند، اما در برابر سقوط ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم ناتوان است».