مخاصمات درونی رژیم در پی جلسه کمیسیون برجام در وین و تصویب تحریمهای جدید

همزمان با تشکیل اجلاس جلسه کمیسیون مشترک برجام در وین با کشورهای گروه ۱+۵ و رژیم، خبرگزاری رویتر گزارش داد:‌ یک سند محرمانه حاکیست که، آلمان، انگلستان و فرانسه پیشنهاد داده‌اند که اتحادیه اروپا برای فعالیت‌های موشکی و نقش رژیم آخوندی در سوریه تحریم‌هایی را علیه این رژیم وضع کند.

رویتر افزود: هدف قدرت‌های اروپایی از تحریم‌های تازه رژیم ایران این است که آمریکا را راضی کنند تا به توافق هسته‌ای با رژیم ایران پایبند بماند.

عراقچی، رئیس هیأت مذاکره‌کننده اتمی رژیم، در واکنش به گزارش رویتر گفت: در صورتی که کشورهای اروپایی تحریمهای غیراتمی وضع کنند مرتکب اشتباه بزرگی می‌شوند و نتایج مستقیم آن را بر برجام و ادامه حیات آن خواهند دید.

وی هم‌چنین پس از بازگشت از وین در مصاحبه با رسانه‌های حکومتی با ابراز ناامیدی از ادامه برجام گفت: اگر آمریکا از برجام خارج و تحریمهای یکجانبه آنها برگردد، حتماٌ ما برجام را ادامه نخواهیم داد. تصور ما این است که برجام ادامه پیدا نخواهد کرد.

جواد ظریف وزیر خارجه رژیم نیز با نگرانی گفت: اگر آمریکا بخواهد از برجام خارج شود حتماً اشتباه دردناکی برای آن خواهد بود.

برایان هوک رئیس هیأت مذاکره‌کننده آمریکا گفت ایالات متحده و سه متحد اروپایی آن مذاکرات بسیار خوبی درباره خواسته دونالد ترامپ برای اصلاح توافق هسته‌ای رژیم ایران پیش از ضرب الاجل تعیین شده داشتند. به گزارش خبرگزاری رویتر، برایان هوک، از مدیران ارشد وزارت خاجه آمریکا، گفت آنچه رئیس جمهوری از ما خواسته است انجام دهیم این است که با شرکای اروپایی مان همکاری کنیم تا ببینیم آیا می‌توانیم قبل از ۲۲ اردیبهشت به توافق برسیم.
در ۲۲اردیبهشت۹۷ ضرب الاجل دونالد ترامپ برای رفع نواقص برجام و گنجاندن برنامه موشکی و رفتار بی ثبات کننده رژیم آخوندی در مذاکرات به پایان می رسد

همزمان با شروع مذاکرات وین، جدال میان باندهای حکومتی و ابراز نگرانی از پیامدهای آن نیز تشدید شده است. روزنامه کیهان خامنه‌ای با تیتر نیش‌دار «تصویب تحریمهای تازه در واشینگتن، ما به دنبال وعده‌های برجام در وین!» نوشت: به نظر می‌رسد با گذشت بیش از دو سال از اجرایی شدن برجام و نتیجه تحقیقاٌ صفر آن برای ما، دیگر نقض برجام از سوی آمریکا برای مسئولین دولتی محرز شده است، تأسفبار این‌که وزارت خارجه به جای اذعان به این که مسیر گذشته درست نبود بر همان سیاست پیشین تأکید کرده و از اروپا تقاضای مساعدت می‌کند.

از سوی دیگر روزنامه حکومتی آرمان از باند روحانی نوشت: در صورت گذار آمریکا از مسائل مربوط به کره شمالی و حل و فصل نسبی آن، این کشور عزم جدی‌ای در ارتباط با پرونده موشکی وعملکردش در منطقه به‌عنوان پرونده کلان ایران در دستور کار قرار داده و سمت وسوی حرکت دولت ترامپ در ایجاد برخورد با تهران و تغییر مسیر از فاز تغییر رفتار دولت ایران به تغییر حاکمیت ایران خواهد بود.

روزنامه جهان صنعت از باند روحانی نیز نوشت: نظام خط قرمزش شورای امنیت سازمان ملل است و نمی‌خواهد پرونده هسته‌ای‌اش به شورا برود‌ چرا‌که به‌معنای بازگشت دوباره قطعنامه‌های این شورا و تحریم‌های گذشته است... این همان هدفی است که ترامپ به‌دنبال آن است... بعید است اروپا در زمان بازگشت تحریم‌ها از منافع تجاری ایران محافظت کند.
یک روزنامه دیگر این باند با اشاره به تحولات اخیر کابینه دونالد ترامپ نوشت: دشواریهای دولت روحانی روزبه‌روز افزون‌تر می‌شود. معلوم نیست تغییرات و تحولات ضدنظام در کابینه ترامپ چقدر اثر سوء بر عملکرد دولت دارد.... ناگفته پیداست که در این منازعه حسن روحانی به‌دلیل جایگاهش در مسائل جهانی و منطقه‌یی دست بالا را ندارد و به‌یقین ابتکارعمل در دست او نیست.