عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران درگذشت

عاصمه جهانگیر گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران روز یکشنبه ۲۲ بهمن در شهر لاهور پاکستان درگذشت.

خانواده وی علت مرگ او را سکته قلبی اعلام کردند. خانم عاصمه جهانگیر یکی از سرشناس‌ترین وکلا و فعالان مدافع حقوق بشر بود.

او از رهبران «جنبش وکلا» در پاکستان و همچنین عضو هیئت امناء گروه بین‌المللی بحران بود و در خلال سال‌های ۱۹۸۳ تا ۲۰۰۷ بعلت فعالیتهایش در پاکستان زندانی شد. او همچنین از بنیانگذاران و دبیر کمیسیون حقوق بشر پاکستان بوده و در سمت دبیرکل و بعدها به عنوان رئیس هیئت مدیره این کمیسیون خدمت کرده‌ ست. عاصمه جهانگیر زندگی حرفه‌ای خود را صرف حقوق بشر و بویژه حقوق زنان، حقوق اقلیت‌های مذهبی، و حقوق کودکان در پاکستان کرد.

عاصمه جهانگیر عضو گروه حقیقت‌یاب سازمان ملل در زمینه شهرک‌های اسرائیلی بود و در تیم تحقیقات درباره نقض حقوق بشر در سریلانکا هم حضور داشت.

عاصمه جهانگیر در سال ۲۰۱۶ پس از احمد شهید به عنوان گزارشگر ویژه جدید سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران انتخاب شد. و در فروردین ماه امسال برای دومین بار بعنوان گزارشگر ویژه حقوق بشر در امور ایران انتخاب شد.

وی در گزارشهایش بر نقض شدید حقوق بشر توسط رژیم آخوندی از جمله مجازات اعدام و نقض حقوق زنان و اقلیت های قومی و عقیدتی تاکید کرده بود.

خانم عاصمه جهانگیر سال های پیش نیز بعنوان گزارشگر اعدامهای غیر قضایی‌ همزمان با قتل عام ۶۷ توسط رژیم آخوندی، گزارشگر آزادی مذاهب و آزادی بیان انتخاب شده بود ولی هیچگاه رژیم آخوندی اجازه مسافرت به ایران را به او نداد.