کنفرانس خبری مقامات ارشد دولت آمریکا درباره توافق اتمی و تحریم‌های جدید علیه رژیم آخوندی

طی یک کنفرانس خبری که سایت رسمی کاخ سفید گزارش آن‌را در روز ۱۲ ژانویه منتشر کرد، مقامات ارشد دولت آمریکا، مواضع اعلامیه سرفصلی رئیس‌جمهور ایالات متحده و تحریم‌های جدید اعمال‌شده علیه رژیم آخوندی را تشریح کردند.

در این کنفرانس یک مقام ارشد دولت آمریکا درباره لزوم تکمیل برجام و ضرب‌الاجل تعیین‌شده توسط دونالد ترامپ، گفت: اگر رئیس‌جمهور بتواند به توافقی دست یابد که اهدافش را برآورده سازد و هرگز منقضی نشود، توافقی که همه مسیرهای دستیابی (رژیم) ایران به سلاح اتمی را تا ابد و نه فقط به‌مدت ۱۰ سال... سد کند، او برای باقی‌ماندن در چنین توافق تغییریافته‌یی، روی گشاده خواهد داشت. می‌خواهم تأکید کنم که این امر شامل مذاکرات مستقیم (با رژیم) ایران نخواهد بود؛ بلکه آمریکا فقط با متحدان اروپایی خود بر روی آن کار خواهد کرد. این توافقی بین ایالات متحده و متحدان اروپایی خواهد بود تا اگر (رژیم) ایران ماشه‌های جدیدی را که طراحی خواهیم کرد نقض کند، تحریم‌های چند جانبه مجدداً اعمال شود. این نقطه مرکزی تصمیم امروز ماست».

در این کنفرانس یک مقام ارشد دیگر دولت ایالات متحده، درباره تحریم و لیست‌گذاری ۱۴ شخص و نهاد رژیم آخوندی از جمله رئیس جنایتکار قضاییه خامنه‌ای توسط خزانه‌داری آمریکا، گفت: «این تحریم‌ها... بخشی از تلاش‌های گسترده‌تر دولت آمریکا برای مقابله با رفتار بیش از پیش بی‌ثبات‌کننده... رژیم ایران است... هم‌چنان که طی بیش از دو هفته گذشته همه ما شاهد آن بوده‌ایم، اقدامات شرورانه (رژیم) ایران به‌طور کامل آشکار بوده است؛ این شامل نقض حقوق بشر، سانسور معترضان از جمله کسانی که در زندان‌های ایران تحت بازداشت هستند و هم‌چنین استمرار توسعه سیستم‌های تسلیحاتی تهدیدآمیز است... ما رژیم ایران از جمله رئیس قضاییه آن‌را به‌خاطر بدرفتاری هولناک با مردم ایران از جمله کسانی که صرفاً به‌خاطر استفاده از حق آزادی تجمع زندانی شده‌اند و هم‌چنین به‌خاطر سانسور مردم ایران در حالی‌که آنها علیه حکومت تظاهرات می‌کنند، هدف قرار داده‌ایم... (رژیم) ایران صدها میلیون دلار برای برنامه موشک‌های بالستیک هزینه می‌کند و به‌طور مستمر این مسئله و دیگر اقدامات بی‌ثبات‌کننده خود را در منطقه نسبت به رفاه اقتصادی مردم ایران در اولویت قرار می‌دهد... ما صادق لاریجانی رئیس قضاییه (رژیم) ایران را لیست‌گذاری کرده‌ایم که بر اجرای احکام در نقض التزامات بین‌المللی (رژیم) ایران نظارت دارد. این شامل اعدام کسانی است که در زمان ارتکاب جرم (انتسابی) نوجوان بوده‌اند و شکنجه یا رفتار و مجازات بی‌رحمانه، ضد انسانی و تحقیرآمیز از جمله قطع عضو را علیه زندانیان در ایران شامل می‌شود».
وی افزود: «ما هم‌چنین زندان رجایی‌شهر (گوهردشت کرج) را لیست‌گذاری کردیم؛ در این زندان زندانیان از رسیدگی مطلوب پزشکی و دسترسی به نمایندگی قانونی محروم شده‌اند. بسیاری از ایرانیانی که به تازگی علیه حکومت اعتراض کردند، در این محل زندانی شده‌اند. در این زندان، زندانیانی که در اعتصاب غذا شرکت کرده‌اند، از رسیدگی پزشکی محروم شده‌اند و گزارش‌هایی از سوءرفتار... و اعدام‌های غیر قانونی در آنجا وجود دارد. مقامات این زندان، دست‌کم چشم یک زندانی را از حدقه درآوردند».

در ادامه این کنفرانس، مقام ارشد دولت آمریکا تصریح کرد: «تصمیم (روز جمعه) رئیس‌جمهور، هم در رابطه با برجام و هم در رابطه با لیست‌گذاری‌ها... گام بعدی استراتژی است که رئیس‌جمهور در ماه اکتبر اعلام کرد... و هدف آن مقابله با مجموعه کاملی از جنبه‌های مسئله (رژیم) ایران است».
وی با اشاره به بیانیه دونالد ترامپ، ۴ شرط تعیین‌شده در آن برای باقی‌ماندن آمریکا در برجام را مورد تأکید قرار داد:
اول این که (توافق جدید) باید از (رژیم) ایران بخواهد اجازه دسترسی به‌موقع، کافی و فوری بازرسان به تمامی سایت‌های مورد درخواست بازرسان بین‌المللی آژانس را بدهد.
دوم این‌که (این توافق) باید تضمین کند که (رژیم) ایران به دسترسی به سلاح اتمی نزدیک هم نشود...
سوم، در صورت عدم تبعیت (رژیم) ایران از شروط جدید که دولت و کنگره برقرار می‌کنند، باید آمریکا قادر باشد تحریم‌های اتمی خود را بدون هیچ‌گونه تاریخ انقضا، مجدداً اعمال کند...
و نهایتاً این‌که این لایحه باید به‌روشنی و برای نخستین‌بار در قانون ایالات متحده اعلام کند که ما برنامه‌های موشک دوربرد و تسلیحات اتمی (رژیم) ایران را جدایی‌ناپذیر می‌دانیم و توسعه و آزمایش این موشک‌ها توسط (رژیم) ایران باید تحت تحریم‌های شدید قرار گیرد».
وی در ادامه سخنانش درباره اهمیت تحریم و لیست‌گذاری آخوند لاریجانی، گفت: «به‌نظر ما همه (۱۴ مورد) لیست‌گذاری... تأثیر جدی خواهند داشت... اما یکی از آنها تأثیر سیاسی جدی در داخل ایران دارد که همانا لیست‌گذاری رئیس قضاییه (رژیم ایران) صادق لایجانی است. او برادر علی لاریجانی رئیس مجلس (رژیم) ایران است. از این رو، این لیست‌گذاری‌ها به رأس رژیم می‌رسد و پیام بسیار قدرتمندی را می‌فرستد مبنی بر این‌که ایالات متحده استمرار نقض حقوق شهروندان (ایرانی) را تحمل نخواهد کرد.


سی.ان.ان. درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه رژیم آخوندی، گزارش داد: «بسیاری از تحریم‌های اعمال‌شده، از جمله هدف قرار دادن لاریجانی، در پاسخ به سرکوب معترضان صلح‌آمیز توسط حکومت ایران است... تحریم‌های آمریکا (علاوه بر لاریجانی)، دو مقام دیگر (رژیم) ایران را هدف قرار می‌دهد که به گفته دولت (آمریکا)، مسئول دستورات برای سوءرفتار با شهروندان (ایرانی) هستند؛ از جمله محرومیت معترضان در زندان‌ها از رسیدگی پزشکی و دسترسی به نمایندگی قانونی».

خبرگزاری رویتر نیز گزارش داد: «ضرب‌الاجل (رئیس‌جمهور آمریکا)، به اروپایی‌ها که حامیان کلیدی توافق اتمی هستند فشار می‌آورد تا رضایت ترامپ را که خواهان تقویت آن در یک توافق جداگانه طی ۱۲۰ روز است، جلب کنند»...
رویتر افزود: «وزارت خارجه (رژیم) ایران تحریم‌ها علیه لاریجانی را یک «اقدام خصمانه» توصیف کرد که «همه خطوط قرمز را رد می‌کند.