کنفرانس در پارلمان کانادا بمناسبت روز جهانی حقوق بشر - ضرورت لیست گذاری سپاه پاسداران

کنفرانس و نمایشگاه عکس نقض حقوق بشر در ایران در پارلمان کانادا بمناسبت روز جهانی حقوق بشر - ضرورت لیست گذاری سپاه پاسداران - ۵ دسامبر ۲۰۱۷

گزارش جلسه پارلمانی در پارلمان کانادا – سه شنبه ۵ دسامبر ۲۰۱۷

روز سه شنبه ۵ دسامبر ۲۰۱۷ جلسه ای در ساختمان سرجان مک دونالد پارلمان کانادا با عنوان "سیاست کانادا در مورد رژیم ایران: رکورد دار اعدام در جهان و حامی تروریسم دولتی" با شرکت دهها سناتور، نماینده مجلس، شخصیتهای سیاسی و وزرای سابق از همه احزاب برگزار شد. این جلسه به دعوت کمیته کانادایی دوستان ایران دمکراتیک به مناسبت روز جهانی حقوق بشر و برای حمایت از یک سیاست اصولی بر اساس مبانی حقوق بشر برگزار شد. در این جلسه روسا و نمایندگان هیاتهای دیپلماتیک از چند کشور عرب خاورمیانه نیز شرکت داشتند.

در ابتدا، آقای دیوید کیلگور، رئیس کمیته کانادایی دوستان ایران دمکراتیک، وزیر سابق و کاندیدای جایزه صلح نوبل، ضمن خوشامد گویی به مهمانان و شخصیتهای سیاسی گفت که افرادی از سرتاسر کانادا و با سوابق گوناگون برای ابراز نگرانی مشترکمان در مورد کرامت انسانی در ایران به مناسبت روز جهانی حقوق بشر اینجا گرد هم آمده اند.
وی با بیان عمیق ترین تسلیتهای خود به قربانیان زلزله در غرب ایران گفت که متاسفانه بیش از ۱۰۰۰ نفر در این واقعه در روز ۱۲ نوامبر جان خود را از دست دادند. وی اشاره کرد که بنابرگزارشات کمکهای دولتی برای مردمی که زیر آوار گیر کرده بودند در حد اقل بود در حالی که سپاه پاسداران و بسیج و سایر نیروهای سرکوبگر نیروهای خود را در ستونهای خودروهای ضد شورش به منطقه فرستاده بودند.
او گفت همانطور که گزارشگر ویژه سازمان ملل اسما جهانگیر گفته است خانواده های قربانیان مستحق یافتن پایانی بر این مساله و اعاده عدالت هستند. همچنین متاسفانه دو سال بعد از قرارداد هسته ای که بسیاری در جهان امیدوار بودند رفتار خشن رژیم ایران با شهروندانش را معتدل تر می کند، متاسفانه هیچ پیشرفت ملموسی در زمینه حقوق بشر در ایران صورت نگرفته است.

سپس سناتور دیوید اسمیت طی سخنانی به رابطه خود با مردم ایران و اپوزیسیون ایران اشاره کرد و گفت او تقریبا برای تمام مدت عمرش دوست مردم ایران بوده و همواره آنها را با یک تمدن بزرگ و ستودنی می بیند. وی گفت من اینجا هستم که حمایتم را از سازمان شما، مردم شما و اهداف شما بیان کنم. من در چندین کنفرانس در طول سالیان در پاریس بوده ام و می دانید برنامه ده ماده ای که احتمالا با آن آشنا هستید، قصد ندارم الان همه آنها را بگویم ولی من با شما هستم. و شما و من می خواهیم ببینیم که مردم ایران هم آزادی بیان، آزادی مطبوعات، انتخابات منصفانه و واقعی و سایر حقوق بنیادین را دارند.

سناتور تکاچک در سخنان خود به بحث لایحه S۲۱۹ پرداخت و گفت من آورنده لایحه S۲۱۹ هستم که قانون جلوگیری از تروریسم حمایت شده از طرف ایران، تحریک به نفرت، و نقض حقوق بشر نامیده می شود. این لایحه صرفا رژیم کنونی و سازمانها و مقاماتی در داخل آن را هدف قرار می دهد که مسئول لیست بالابلندی از رفتار بد هستند. این لایحه می خواهد آرزوهای افراد در این سالن را که خواستار یک ایران دمکراتیک هستند تقویت کند. ایرانی که به حقوق بشر همه شهروندانش احترام می گذارد، به استانداردهای قابل قبول بین المللی با رد تروریسم پایبند است و ایرانی که همزیستی با سایر کشورها و مردم را ترغیب می کند.
آقای تونی کلمنت وزیر سابق دارایی کانادا و نماینده کنونی مجلس، طی سخنانی گفت سال گذشته بسیار افتخار آن را داشتم که همراه با سناتور لیندا فروم حامی مشترک هفته حسابرسی از ایران که در پارلمان داشتیم باشم. این بسیار مهم است که ما به پاسخگو دانستن ایران بخاطر اعمالش، فعالیتهایش هم در داخل ایران و هم در خارج از ایران در کل منطقه خاورمیانه و سراسر جهان ادامه دهیم. می دانید که ایران حامی دولتی تروریسم است، می دانید که ایران درگیر نفوذ در سیاست خاورمیانه چه در سوریه یا عراق با لبنان است و می توانم همینطور ادامه بدهم. و البته با تامین مالی گروههای نظیر حزب الله، آنها تهدیدی نه تنها برای خاورمیانه بلکه برای صدور آن به خارج از خاورمیانه هستند.

کنفرانس در سنای کانادا بمناسبت روز جهانی حقوق بشر - ضرورت لیست گذاری سپاه پاسداران

سناتور لیندا فروم در سخنان خود به کارزار شیطان سازی از او توسط عوامل رژیم آحوندی اشاره کرد و گفت هر چقدر که حامیان رژیم سعی می کنند که برای من قلدری کنند، من نمی ترسم و ساکت نخواهم شد. وی خطاب به شرکت کنندگان در این برنامه گفت این شجاعت شماست که من را وادار می کند که در مورد زندانیان سیاسی غیر قانونی زندانی شده نظیر سعید ملک پورصحبت کنم، این شجاعت شماست که من را در همبستگی با شما در مبارزه تان برای تشکیل کمیسیون تحقیق سازمان ملل درباره کشتار جمعی زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ در ایران قرار می دهد، و این شجاعت و حمایت شماست که من را تشویق به مبارزه تا زمانی که لایحه S۲۱۹ در پارلمان تصویب شود می کند.

کنفرانس در سنای کانادا بمناسبت روز جهانی حقوق بشر - ضرورت لیست گذاری سپاه پاسداران

خانم جودی اسگرو وزیر سابق مهاجرت و نماینده کنونی مجلس، گفت بسیار تشویق کننده است که این همه نفر را اینجا می بینم که دوبار در مقابل سفارت امریکا در سرما و در اعتصاب غذا به آنها خوشامد گفتم. کانادا پیشتاز قطعنامه سازمان ملل در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران بود ولی مساله قتل عام ۱۹۸۸، کسی باید پاسخگوی آن شناخته شود. نمی شود اجازه داد که این ادامه پیدا کند. بنابراین من به تک تک شما عشق می ورزم و حمایت می کنم. از شما بخاطر اینکه اجازه دادید من هم نقشی در برنامه امشب شما داشته باشم تشکر می کنم. امشب خیلی شلوغ است و برنامه های متعهددی در جریان است. ولی نمی توانستم که اینجا نباشم.
آقای پیتر کنت، وزیر سابق محیط زیست و نماینده کنونی مجلس، به تفصیل در مورد قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۱۹۸۸ صحبت کرد و از جمله گفت جفری رابرتسون در گزارشش سوال می کند قتل عامی که دهها پیش صورت گرفت، در پایان جنگی که یک میلیون قربانی گرفت، آیا واقعا امروز مهم است؟ و البته جواب آن "بله" است. همانقدر امروز مهم است که در آن دوران تابستان و پاییز وحشتناک ۱۹۸۸ بود. من افتخار می کنم که به لایحه متفق القول مجلس نمایندگان در سال ۲۰۱۳ بپیوندم که این قتل عام را بعنوان جنایت علیه بشریت محکوم می کند و روز یک سپتامبر را هر ساله بعنوان روز همبستگی با زندانیان سیاسی در ایران مقرر کرد و البته من از لایحه دوم، لایحه S۲۱۹ حمایت می کنم. آن قربانیان و قربانیان امروزی خواستار عدالت هستند، بازماندگان خواستار عدالت هستند، شما خواستار عدالت هستید. آرزوی یک ایران دمکراتیک نمی تواند محو شود.

کنفرانس در سنای کانادا بمناسبت روز جهانی حقوق بشر - ضرورت لیست گذاری سپاه پاسداران

آقای ایروین کاتلر وزیر سابق دادگستری کانادا و یکی از محبوبترین چهره های حقوق بشری کانادا، در مورد لزوم حمایت از زندانیان سیاسی در ایران صحبت کرد و گفت هم در سنا و هم در مجلس نمایندگان باید زندانیان سیاسی را در مرکز توجهات خودمان قرار دهیم. در ماه مه ما هفته حسابرسی از ایران را داریم. بگذارید یک هفته مشترک حسابرسی از ایران در مجلس در سنا داشته باشیم که در آن کل مساله حقوق بشر در ایران یک تم اصلی است. و بگذارید ببینیم شاید بتوانیم هفته حسابرسی از ایران را در کشورهای دمکراتیک دنیا تکرار کنیم. این یک توده عظیم حمایت از طرف مردم ایران ایجاد می کند.
در پایان نمایندگان جوامع ایرانی از سرتاسر کانادا ضمن صحبتهای خود به لزرم حسابرسی از رژیم ایران در زمینه حقوق بشر و همچنین لزوم خلع ید از این رژیم از کشورهای منطقه برای تضمین صلح و ثبات تاکید کرده و از نمایندگان و سناتورها بخاطر حمایتشان از مردم و مقاومت ایران برای نیل به یک ایران آزاد و دمکراتیک تشکر کردند.

در حلشیه این جلسه نمایشگاهی از شرایط حقوق بشر در ایران، قتل عام زندانیان سیاسی در ایران و نقش مخرب سپاه در منطقه برگزار شد که مورد استقبال تمامی شخصیتهای سیاسی و مدعوین جلسه قرار گرفت. در این جلسه دهها تن از مشاورین نمایندگان نیز شرکت کردند و از برگزار کنندگان این برنامه مهم تشکر کردند.

کنفرانس در سنای کانادا بمناسبت روز جهانی حقوق بشر - ضرورت لیست گذاری سپاه پاسداران

کنفرانس در سنای کانادا بمناسبت روز جهانی حقوق بشر - ضرورت لیست گذاری سپاه پاسداران