مقاومت ایران خواستار پایان دادن به بدرفتاری با پناهجویان توسط استرالیا و انتقال فوری آنها به اروپا و دیگر مناطق امن است

مقاومت ایران رفتار شوکه کننده و انزجار آور با پناهجویانی که به زور از استرالیا به جزیره دور افتاده مانوس در پاپوا گینه نو فرستاده شده و به طور عملی در آنجا در بازداشت به سر می برند، را قویاً محکوم کرده و آن را نقض آشکار اصل مقدس پناهندگی و دیگر کنوانسیونها و معاهدات بین المللی می داند.

مقاومت ایران با تأکید بر این که دولت استرالیا مسئول امنیت و سلامت این پناهجویان است، خواستار مداخله فعال پارلمان, احزاب سیاسی و سازمانهای مدافع حقوق پناهندگان در استرالیا برای پایان دادن به این تراژدی انسانی است و از آنان می خواهد به یاری این پناهجویان به ویژه پناهجویان ایرانی بشتابند و نگذارند درد و رنج کسانی که از جهنم آخوندی گریخته اند، مضاعف شود.
مقاومت ایران همچنین خواستار اقدام دبیرکل ملل متحد و کمیسر عالی پناهندگان برای حل این مساله انسانی است و کشورهای اروپایی را به پذیرش این پناهجویان و نجات آنها از وضعیت وخیم کنونی فرا می خواند.
سال گذشته دیوان عالی پاپوا گینه نو نگهداری افراد در این اردوگاه را به مثابه زندانی کردن غیر قانونی آنها دانست و خواستار تعطیلی این اردوگاه شد. حال استرالیا به جای مستقر کردن این پناهجویان در اماکن امن از آنها خواسته است به جزیره نارو در اقیانوس آرام یا کشور دیگر مانند کامبوج بروند یا به ایران برگردند.
روز سه شنبه ۹ آبان (۳۱ اکتبر) برای مجبور کردن پناهجویان به ترک این اردوگاه، آب و برق آن را قطع کرده و تمام کارکنان و محافظان این اردوگاه محل را ترک کرده اند و گفته می شود قرار است ارتش پاپوا گینه نو این اردوگاه را تصرف کند. این پناهجویان که شمار بالایی از آنها را ایرانیان تشکیل می دهند و صدها کودک در میان آنان هستند، در وحشت از سرنوشت خود از خروج از این اردوگاه خوداری می کنند.
استرالیا سالها است برای اسکان پناهجویان از اردوگاههایی با شرایط غیرانسانی در مانوس و چند اردوگاه دیگر در جزایر نارو استفاده کرده است. رفتار غیر انسانی با پناهجویان در این اردوگاهها تاکنون به مرگ شماری از آنان منجر شده است، این در حالی است که به گفته پارلمان استرالیا (دسامبر ۲۰۱۶) ۷۹ درصد از ساکنان نائورو و ۸۲ درصد از ساکنان مانوس «پناهجو» محسوب می شوند.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۹ آبان ۱۳۹۶ (۳۱ اکتبر ۲۰۱۷)