بیانیه شورای امنیت ملل متحد واظهارات سخنگوی دبیر کل درباره تحولات کرکوک

شورای امنیت ملل متحد طی بیانیه یی اعلام کرد اعضای شورای امنیت در مورد گزارشهای خشونت اخیر در نزدیکی شهر کرکوک عراق ابراز نگرانی کردند و از همه طرفها خواستند از تهدید و استفاده از زور خودداری کنند.

در این بیانیه که توسط فرانسوا دلاتر رئیس شورای امنیت و نماینده فرانسه در این شورا صادر شد، اعضای شورای امنیت از گزارش های مربوط به خشونت های اخیر در نزدیکی کرکوک ابراز نگرانی کرده و حمایت کامل خود را از تلاش های سازمان ملل برای تسهیل گفتگو میان گروه های ذینفع عراقی ابراز کردند.

هم چنین سخنگوی دبیر کل ملل متحد در مورد تحولات عراق اعلام کرد: نگرانی هایی درباره گزارش های مربوط به تخریب و غارت خانه ها, کسب و کار و دفاتر سیاسی و همچنین جابجایی اجباری جمعیت غالب کردی از مناطق مورد مشاجره وجود دارد. سازمان ملل متحد اتهاماتی مربوط به گروههای مسلح دریافت کرده مبنی بر این‌که آنها در ۱۶ و ۱۷ اکتبر حدود ۱۵۰ خانه را در طوز خورماتو سوزانده اند، همچنین اتهاماتی دربارة خانه هایی دریافت کرده که گزارش شده متعلق به خانواده های کرد و مقامات احزاب سیاسی کرد بوده و توسط مواد منفجره نابود شده اند.

سخنگوی دبیر کل ملل متحد هم چنین گفت:سازمان ملل متحد از دولت عراق میخواهد تا هر گونه اقدام لازم را برای متوقف کردن هر گونه تجاوز[و نقض تعهدات] و اطمینان یافتن از حفاظت همه شهروندان و سپردن همه مرتکبین جرائم مربوط به اعمال خشونت, ارعاب و جابجایی شهروندان به دست عدالت, انجام دهد.
شایان یادر آوری است که مقاومت ایران پس از اشغالگری رژیم آخوندی و سپاه پاسداران و شبه نظامیان وابسته به این رژیم در کرکوک که منجر به بی خانمانی بسیاری از مردم این شهر شد به دخالت فوری شورای امنیت و سازمان ملل متحد فراخوان داد.

در اطلاعیه دبیرخانه شورای ملی مقاومت در این باره آمده است: مقاومت ایران ضمن اعلام همبستگی با مردم کردستان عراق به ویژه مردم دردمند و بی خانمان شده کرکوک،خواستاراجلاس فوق العاده شورای امنیت برای محکومیت و مقابله با تجاوز و اشغالگری رژیم آخوندی در کردستان عراق است.