تناقض گویی‌ها در گرداب برجام

به دنبال تحت تحریم قرار گرفتن ۱۱نهاد و مهرة رژیم آخوندی توسط وزارت خزانه داری آمریکا همزمان با تمدید تعلیق تحریمها از سوی این کشور، مواضع متناقض مهره ها و مقامات و رسانه های حکومتی حکایت از سرگیجه نظام در گرداب برجام دارد.

 

تلویزیون رژیم گفت: این روزها هر بار که نوبت تعلیق این تحریمها هست متاسفانه آمریکایی ها با دلایل واهی برای اینکه در کنگره یا اینکه به مردم بگن مواضع تند و رادیکالی دارند یک تعدادی را به دلایل واهی به لیست تحریماشون اضافه می کنند. تحریمهایی که به بیان خودشون تحریمهای غیر هسته یی است. از دید ما هر نوع تحریمی مخالف اصل دیپلماسی اصل گفت و گو هست.

این بار رئیس جمهور آمریکا می گوید ایران روح برجام را نقض کرده و ما اقداماتش را تحمل نمی کنیم (تلویزیون رژیم – ۲۴ شهریور۹۶).

تلویزیون حکومتی هم‌چنین گفت: دو روز پیش هم مجلس نمایندگان آمریکا با تصویب طرح فروش هواپیماهای مسافربری به ایران را ممنوع کرده بود

علی اکبر ولایتی می‌گوید:این نقض برجامه.ما بدون تردید در اون شورای ناظر بر اجرای برجام موضوع را مطرح کنیم و انشالله در جلسه نظارت هم به اون خواهیم پرداخت (تلویزیون رژیم – ۲۴ شهریور ۹۶)

تلویزیون حکومتی در بخش خبر روز شنبه خود نیر گفت:‌ «تا چند روز دیگر احتمالا کمیسیون مشترک برجام در نیویورک بر گزار می شود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل. البته هنوز مشخص نیست کمیسیون مشترک برجام در چه سطحی برگزار خواهد شد» (تلویزیون رژیم – ۲۵شهریور).

پاسدار محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت آخوندی به رسانه های حکومتی گفت: “یک عده شب تا صبح منتظرند که درهای آمریکا چه زمانی باز می شود! چهل سال است مشخص شده است آسمان امریکا بارشی برای ما ندارد». (ایسنا- ۲۴ شهریور۹۶)

پاسدار دیگری به نام متولیان در یکی از نشریات وابسته به سپاه نوشته است”جرئت اقدام انقلابی از دولتمردان کشور سلب شده و ... متأسفانه دستگاه دیپلماسی کشور مرعوب برجام بوده و خود را مقید و ملزم به حفاظت از برجام می‌داند... دستگاه دیپلماسی نباید مرعوب برجام باشد و نباید همت خود را مصروف سر پا نگه داشتن لاشه برجام نافرجام کند» (روزنامه جوان – ۲۵ شهریور ۹۶).

اظهارات پاسدار متولیان در حالی است که خرم از مشاوران ظریف در روزنامه ارگان دولت (ایران) نوشته است: “چرا ترامپ قادر نیست متعرض توافق هسته‌ای شود؟

زیرا اولاً توافق هسته‌ای یک توافق چندجانبه و بین‌المللی است. ثانیاً این توافق در این مرحله فقط یک پایه مستحکم دارد که اگر سست شود، توافق هسته‌ای فرو می‌ریزد و آن پایه جمهوری اسلامی است که تا زمانی‌که به تعهداتش در برجام عمل کند، توافق هسته‌ای فرو نمی‌ریزد حتی اگر امریکا قصد آن را داشته باشد» (روزنامه ایران ۲۵ شهریور ۹۶).

 روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران به باندهای حکومتی هشدار داده است:”شکاف دیدگاه‌ها در این سطح و از سوی مقامات رسمی منتسب به دولت در حالی است که انتظار می‌رود برای حفظ منافع ملی به‌ویژه در حوزه امنیت داخلی مسئولان دستگاه دیپلماسی می‌بایست به «فهم مشترک» از تهدیدات و چالش و حفره‌های برجام رسیده و نتیجه‌ این فهم مشترک، موضع‌گیری «یکدست و همسان» باشد.

مواضع زیگزاگی وزیر امور خارجه، رئیس سازمان انرژی اتمی، معاون وزیر امور خارجه و سخنگوی دستگاه سیاست خارجه و دیگر مسئولان می‌تواند پیامدهای نامناسبی را به همراه داشته باشد و از جمله مهم‌ترین این پیامدها «جهت دهی به افکار جمهوری اسلامی امریکایی‌ها و شکل دهی به باورهای آنهاست»، جهت و شکلی که می‌تواند نهایتاً به عدم پایبندی ما به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ از سوی امریکایی‌ها بینجامد.

به بیان بهتر مواضع ضد و نقیض مقامات نظام، امریکایی‌ها را به این باور می‌رساند که دو اقدام آنها مبنی بر ۱- معرفی کردن نظام به عنوان ناقض برجام و۲- بازدید از مراکز حساس نظامی ما، با مخالفت و واکنش گسترده و همگون مقامات ارشد کشور روبه‌رو نخواهد شد و چنین تصوری می‌تواند به توسعه تحریم‌ها و افزایش محدودیت‌های بین‌المللی علیه ما نیز بینجامد...» (روزنامه جوان-۲۵ شهریور ۹۶).