وزارت خارجه آمریکا: توافق اتمی با رژیم ایران کمکی به صلح و امنیت جهانی نکرده است

هدر نائورت سخنگوی وزارت خارجه آمریکا تصریح کرد توافق اتمی با رژیم ایران کمکی به صلح و امنیت جهانی نکرده است.

وی روز چهارشنبه گفت:‌ ما معتقدیم رژیم ایران ناقض روح این توافق اتمی است. این توافق فراخوان به کمک به صلح و امنیت جهانی می دهد. ما معتقدیم که این توافق کمکی به این نوع از صلح و امنیت جهانی نکرده است. در رابطه با کلیت توافق اتمی همانطوریکه مطمئنم شما مطلع هستید، شکافهائی در آن وجود دارد و این باعث نگرانی ماست؛ چرا که فعالیتهای بی ثبات کننده رژیم ایران را در نظر نمی گیرد. وقتی من در مورد فعالیتهای بی ثبات کننده صحبت می کنم، منظورم تمامی اقداماتی است که رژیم ایران در آن منطقه برای ایجاد ناآرامی، کشتار، حملات و اقداماتی از این گونه انجام می دهد.

در همین حال یک مقام آمریکایی به خبرگزاری رویتر گفت نیکی هیلی سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد اواخر این ماه میلادی به وین سفر می کند تا فعالیتهای اتمی رژیم ایران را با مقامهای آژانس بین المللی انرژی اتمی بررسی کند. این اقدام، به منظور بررسی میزان تبعیت ٰرژیم تهران از توافق اتمی است. بنا به قانون آمریکا، وزارت خارجه آمریکا بایستی هر ۹۰ روز میزان تبعیت رژیم ایران از برجام را به کنگره گزارش بدهد. گزارش بعدی باید در ماه اکتبر(مهرماه) ارائه شود. دونالد ترامپ گفته است می خواهد اعلام کند رژیم ایران از برجام تبعیت نکرده است.
رویتر خاطرنشان کرد:‌ نیکی هیلی زمانی که تحریمهای جدید علیه رژیم ایران اعمال شد گفت نام رژیم ایران همیشه با بی اعتمادی عجین بوده است