سفر تاریخی پادشاه اردن به رام الله برای گفتگو با محمود عباس رئیس دولت فلسطین

ملک عبدالله پادشاه اردن روز دوشنبه ۱۶ مرداد وارد رام الله شد.

ملک عبداﻟله دوم و پرزیدنت محمود عباس، پس از مراسم استقبال رسمی در رام اﻟله، حدود دو ساعت گفت‌وگو کردند.
در اولین دیدار خود از مقر عباس در رام الله در ۵ سال گذشته پادشاه اردن با فرش قرمز مورد استقبال قرار گرفت.

هدف از این سفر کوتاه و کم سابقه که دو هفته پس از وقوع دور جدیدی از خشونتها در بیت المقدس انجام می شود.
این دو رهبر پیش از این بارها با یکدیگر در امان یا دیگر پایتختهای کشورهای منطقه دیدار کرده بودند. اما این نخستین سفر پادشاه اردن طی ۵ سال اخیر به کرانه باختری در طول پنج سال گذشته است.

این ملاقات تاریخی بازتاب گسترده ای در رسانه های عربی داشت.

رسانه های اردن و سایت ایلاف در این زمینه نوشتند: منابع مطبوعاتی اردنی و فلسطینی فاش ساختند که ملک عبدالله دوم بمنظور ملاقات با رئیس دولت فلسطین محمود عباس از رام الله در کرانه غربی دیدار کرد. آنها خاطرنشان ساختند که این دیدار بمنظور گفتگو حول تحوالات در قدس و مسجد الاقصی و تحولات در پهنه عربی انجام گرفت.
برخی منابع گفتند، دیدار ملک عبدالله از رام الله به همراه ایمن الصفدی وزیر امور خارجه اردن در چارچوب روند همکاری و مشورت مستمر بین طرفین فلسطینی و اردنی و با هدف حمایت از موضوع فلسطین در صحنه بین المللی صورت گرفته است.

خبرگزاری رسمی فلسطین (وفا) نیز در این زمینه نوشت: ملک عبدالله دوم و محمود عباس بمنظور اطمینان از سلامتی رئیس جمهور فلسطین بعد از آزمایشات پزشکی انجام گرفته در روز شنبه، یک تماس تلفنی داشته اند. این خبرگزاری روشن ساخت (طی این تماس تلفنی) برای برگزاری یک دیدار نزدیک در چارچوب ادامه هماهنگی و مشورت در مورد مسائل مورد توجه مشترک هماهنگی انجام شد.
اخبار فوق، همزمان با آن بود که سخنگوی دولت اردن محمد مومنی گفت: پادشاه اردن یک میلیون دینار به اداره اوقاف قدس و امور مسجد الاقصی جهت حفاظت از مقدسات و ترمیم آنها اهداء کرده است.