گزارشی از چهارمین کنگره جهانی همه باهم علیه اعدام در ژنو

صبح امروز چهارشنبه، 5 اسفند، چهارمین کنگره جهانی همه باهم  علیه اعدام  در ژنو ، افتتاح شد. این کنگره جهانی  هر سه سال یکبار توسط انجمنهای جهانی مدافع حقوق بشر و بطور خاص انجمن  ”همه با هم علیه اعدام” در هماهنگی با عفو بین الملل و فدراسیون جهانی حقوق بشر و سایر ارگانهای حقوق بشری,درراستای  لغو حکم اعدام  برگزار میشود.
 در افتتاحیه  این کنگره که  صبح امروز ,در سالن اصلی شورای حقوق بشر در سازمان ملل آغاز شد ابتدا خانم دوریس لئوتارد doris Leuthard رئیس کنفدراسیون سوئیس و تعدادی از وزاری خارجه  نمایندگانی از کشورهای,آرژانتین، نروژ، بلژیک، لوکزامبورگ، فرانسه،  ایرلند و نماینده عفو بین الملل ونمایندگان چند کشور دیگر سخنانی در رابطه با لغو حکم اعدام ایراد کردند.
سخنرانان اصلی این جلسه آقای روبرت بدنتر سناتور فرانسوی و مبتکر لغو حکم اعدام در فرانسه، آقای ژوزه لوئی زاپاتارو نخست وزیر اسپانیا و رئیس دوره ای اتحادیه اروپا، آقای عبدو دیوف رئیس سازمان فرانکو فونی بودند.
آقای بدنتر اظهار داشت  فرانسه سی و پنجمین کشوری بود که حکم اعدام را لغو کرد و تاکنون 148 کشور این حکم را  لغو کرده اند. این مایه امیدواری برای لغو اعدام درهمه جهان است وی  همچنین در قسمتی از سخنانش، به اعدام مخالفین سیاسی در ایران اشاره کرد و آن را محکوم نمود.
آقای زاپاتارو نخست وزیر اسپانیا نیز، در سخنان خود تاکید کرد که الویت ریاست دوره ای اسپانیا در اتحادیه اروپا، مبارزه برعلیه مجازات اعدام است.