رژیم ایران می خواهد از کشور گویانا (آمریکای جنوبی) اروانیوم بخرد

خبرگزاری رویتر به نقل از اپوزیسیون کشور گویانا خبر داد در پی معامله ای که در سفر اخیر رئیس جمهور گویانا به تهران, بین رژیم ایران و دولت گویانا انجام شده, رژیم ایران قصد دارد از معادن اروانیوم گویانا بهره بردای کند. رهبران اپوزیسیون گویانا نگرانند که این اقدام ممکن است به روابط آمریکا با کشورشان آسیب وارد کند.

خبرگزاری رویتر،  15 بهمن -  جرج تاون - به‌قلم نیل مارکس - رهبران اپوزیسیون گویانا روز چهارشنبه گفتند دولت، ممکن است به ایران در غنی‌سازی اورانیوم کمک کند و با برنامه‌یی که ایران معادن این کشور آمریکای جنوبی را نقشه‌برداری نماید ممکنست به روابطش با آمریکا آسیب وارد کند.
بارات جاگدیو رئیس جمهور گویانا که هفته گذشته به تهران سفر کرده بود؛ اعلام کرد که تیمی از دانشمندان کشورش از ایران دیدار می کنند. ایران به خاطر برنامه غنی‌سازی اتمی‌اش زیر انتقاد سنگین آمریکا و متحدانش قرار دارد.
 رافائل تراتمن قانونگذار ارشد گویانا از حزب ائتلاف اپوزیسیون برای تغییر گفت ایران جستجویش برای اورانیوم را پنهان نمی‌کند و همین کار را در ونزوئلا انجام می‌دهد. وی افزود معادن شناخته‌شده‌یی در گویانا هست بنابراین چندان نیاز به تقلا برای فهم اینکه چه چیزی در جریان هست نمی‌باشد.
وی گفت چنین کاری به روابط با آمریکا که یک کمک کننده بزرگ برای توسعه در این کشور است و در نظر دارد میزان 52 میلیون دلار طی 5 سال آینده هزینه کند تا با ایدز در گویانا مبارزه کند و علاوه براین در سایر برنامه‌های تجارت گویانا سرمایه‌گذاری نماید، آسیب وارد می‌کند. …
وزیرخارجه گویانا اظهارنظری روی این اتهامات نکرد. ایران هم‌چنین توافق کرد که به گویانا 1.5 میلیون دلار برای ساختن نهادی برای تربیت پزشکان متخصص به‌عنوان بخشی از توافق همکاری کمک کند.