آمریکا یک شرکت انگلیسی را به خاطر فروش هواپیما به ایران 15 میلیون دلار جریمه کرد

وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که یک شرکت هواپیمایی انگلیسی به خاطر صادرات غیرقانونی هواپیمای بوئینگ 747 به ایران با پرداخت 15 میلیون دلار جریمه‌ی نقدی موافقت کرده است.

خبرگزاری فرانسه 17 بهمن 88 ـ شرکت هواپیمایی بالی به جرم خود در زمینه‌ی اینکه با کمک مالی از یک شرکت هواپیمایی ایرانی سه فروند هواپیمای بوئینگ 747 خریداری و از اکتبر سال 2005 تا اکتبر سال 2008 آنها را به ایران صادر کرد، اعتراف کرده است.
این شرکت که یکی از شرکت‌های تابع گروه بالی در انگلیس است آنگاه این هواپیماها را به شرکت هواپیمایی ایرانی اجاره داد و این شرکت از آنها برای پروازهای داخلی و خارجی استفاده کرد.
دیوید کریس، دستیار دادستان کل امنیت ملی آمریکا گفت: همانطور که این مورد نشان می‌دهد شرکت‌هایی که با نقض قوانین صادراتی و تحریم‌های آمریکا با ایران تجارت کنند با عواقبی جدی مواجه هستند.
وزارت دادگستری آمریکا اعلام کرد که این شرکت علاوه بر آن باید 15 میلیون دلار جریمه‌ی مدنی بپردازد که در صورتی که مرتکب نقض صادرات بیشتری نشود دو میلیون آن تعلیق خواهد شد.
شرکت هواپیمایی بالی اعلام کرد که جرمش شامل استفاده یا قصد استفاده از شش فروند هواپیمای مسافربری بوئینگ 747 بود که از سه فروند هواپیمای دیگر استفاده‌ای نشد. اسناد دولتی آمریکا در زمینه‌ی این پرونده مدعی هستند که یک شرکت هواپیمایی ایرانی به شرکت بالی پول داده است تا این هواپیماها را از طریق یک شرکت اماراتی خریداری کند.