آثار باستانی دوره ساسانی در رامهرمز به زیر آب می رود

به گزارش خبرگزاری حکومتی مهر, با آبگیری سد جدید جره در شهرستان رامهرمز سد تاریخی جره مربوط به دوره ساسانی و دهها اثر و محوطه باستانی به زیر آب می روند.
خبرگزاری مهر نوشت: با آبگیری این سد که با حضور تنی چند از مسئولان دولتی آغاز شد علاوه بر سد ساسانی موسوم به جره، چند گور دخمه (گور بری)، چندین خانه‌ متعلق به دوره اسلامی و همچنین تعدادی از کاریزهای تاریخی پشت سد به زیر آب خواهد رفت.
پیش از این نیز به منظور ایجاد تاسیسات جانبی دهها تپه باستانی از جمله تپه های زیره زرد، پا گچی، مولوچه،محوطه شاه جنید، محوطه عباس علی، تپه گوراب، تپه قزو و... برای ایجاد کانالهای پایین دست این سد تخریب شده است.
این خبرگزاری به نقل از دبیر یک انجمن دوستداران میراث فرهنگی در خوزستان نوشت: با وجود اینکه سد تاریخی جره در سال 1310 به ثبت ملی رسیده و همچنین وجود مکاتبات فراوانی که برای جلوگیری از زیر آب رفتن این سد صورت گرفته مسئولان استان هیچ کاری در این زمینه انجام نداده اند.
مجتبی گهستونی افزود: رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی در استان نیز که مدتی است به کار مشغول شده تا کنون هیچ اظهار نظری در این زمینه نکرده است.
این فعال عرصه میراث فرهنگی خوزستان با اشاره به ارائه پیشنهادهایی که در سال 1384 برای به حداقل رساندن تخریب سد تاریخی جره از سوی دفتر حفظ آثار تاریخی و فرهنگی سازمان آب و برق منطقه ای خوزستان ارائه شده بود اظهار داشت: در آن زمان از سوی این دفتر چهار پیشنهاد برای حفاظت از سد ساسانی جره اعلام شده بود اما به هیچکدام از این پیشنهادها توجهی نشد.
گهستونی همچنین آبگیری این سد را مغایر با مفاد موافقتنامه امضا شده ای میان سازمان میراث فرهنگی و آب و برق خوزستان دانست و اعلام کرد: در این موافقتنامه که در تاریخ 15/2/75 با شماره 621780/10 بین این دو سازمان به امضا رسید موافقتهای لازم برای محافظت از میراث فرهنگی موجود در محوطه اجرای طرحهای عمرانی صورت گرفت که هیچکدام از بندهای این موافقتنامه در مورد سد جره اجرایی نشد.

منابع تاریخی نشان می دهد که ساسانیان پنج سد در خوزستان ساخته‌اند که تا کنون تنها دو سد از آنها شناسایی شده‌ است. یکی از این سدها سد تاریخی جره ساخته شده از ساروج، سنگ و قلوه با ارتفاع 19 متر و طول بیش از 89 متر در 20 کیلومتری غرب رامهرمز در کنار رودخانه زرد است که چندی دیگر با آبگیری سد جدید به زیر آب خواهد رفت.