مالکی کمیته ایی برای بررسی احکام دادگاه اسپانیا تشکیل داد و با حقوقدانان پیامدهای آن را بررسی می‌کند

خبرگزاری اخبار عراق – واع از بغداداول مرداد در مقاله ای به قلم  نبیل الحداد ... اخیراً نخست‌وزیر نوری مالکی، کمیته ویژه‌ایی از مشاوران و اعضای حزب اش برای پیگیری پیامدها و عواقب حکم دادگاه اسپانیا برای پیگیری گشودن تحقیقات در کشتار دولت عراق در حق ساکنان اشرف تشکیل داد. یک منبع نزدیک به مالکی گفت که نزدیکانش به وی توصیه کرده‌اند که در حکم دادگاه اسپانیا ساده سازی نکند، به‌دلیل این‌که شاید بعداً تبدیل به یک رویارویی بشود.

 وی افزود که در ابتدا مالکی در رابطه با اقدام دادگاه اسپانیا برای گشودن پرونده کشتاری که نیروهای تحت امرش که به دستورش در حق پناهندگان ایرانی بدون دفاع در کمپ اشرف در استان دیالی در 8آوریل سال جاری مرتکب شده بودند، برخورد جدی نمی‌کرد، ولی اخیراً از این موضع اش کوتاه آمده است. وی توضیح داد که مالکی در رابطه با این موضوع ساده سازی می‌کرد، و او فکر می‌کرد که دادگاه اسپانیا کادرهای قضائیه‌اش در این رابطه کار نخواهند کرد، که شاید در آرشیو دادگاه با آمدن کیس های دیگر این پرونده دچار فراموشی بشود. ولی بر خلاف انتظار مالکی، این موضوع مسیر عکسی را طی کرد.
این منبع گفت: مالکی بعد از این‌که اطلاع پیدا کرد که این موضوع واقعی است، باعث خشم و عصبانیت شدیدش شده و با حقوقدانان برای متوقف‌ساختن عواقب و پیامدهای این حکم مذکور تماسهایی برگزار کرد و دستور تشکیل کمیته ایی برای پیگیری و بررسی حکم دادگاه اسپانیا را صادر کرد. که البته این هشداری برای سقوط سیاسی و اخلاقی وی در انظار عمومی و رسانه‌های خبری در دنیا بوده است.
دادگاه اسپانیا روز سوم اکتبر سال 2011 مالکی و سپهبد غیدان فرمانده نیروهای زمینی ارتش عراق که به دستور مالکی فرمانده صحنه در هنگام تهاجم به کمپ اشرف بود و سرهنگ عبدالطیف العنابی فرمانده گردان سرکوب در اشرف و سرگرد جاسم التمیمی را برای حضور در مقابل دادگاه اسپانیا احضار کرده است.
این دادگاه از ادملکرت نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل‌متحد در عراق و استراون استیونسون رئیس هیأت رابطه با عراق در پارلمان اروپا رأی برای ادای شهادت خواست که در مقابل دادگاه حاضر باشند. در میان این فضای موجود، مردم استان دیالی از نیروهای امنیتی و دولت عراق خواستار رعایت معیارهای انسانی در تعامل با اعضای سازمان اپوزیسیون مجاهدین خلق ایران که در قرارگاه اشرف در شمال شرق شهرستان خالص مستقر هستند شده‌اند. بیانیه امضاء شده توسط بیش از نیم میلیون تن از شیوخ عشائر از تمامی اقشار و طبقات در تمامی استان دیالی همبستگی خود را با اپوزیسیون رژیم ایران در اشرف را اعلام کرده‌اند که موضع عراقیان شریف در برابر اشغالگری عراق توسط رژیم ملایان حاکم بر ایران و نمایندگان و مزدورانش در عراق می‌باشد. این بیانیه می‌افزاید که حضور سازمان مجاهدین خلق ایران در خاک عراق به‌مثابه سد غیرتسخیر ناپذیر در برابر دخالت های رژیم ایران در عراق و صدور تروریزم به عراق می‌باشد.... بیانیه شیوخ عشائر از نیروهای مسلح می‌خواهد که از مزدوران رژیم ایران جدا بشوند و دست‌شان را به خون ساکنان اشرف آلوده نکنند »....