"مسعود بارزانی: مالکی باید به دیکتاتوری پایان دهد

مسعود بارزانی  به اوباما و معاونش جو بایدن گفته است نوری المالکی عراق را به سمت دیکتاتوری سوق می دهد.

به گزارش العربیه در 20 فروردین 1391 مسعود بارزانی در گفتگو با روزناممه الحیات چاپ لندن با اشاره به اختلافات سیاسی جاری در عراق تاکید کرد پس از بازگشت از آمریکا از رهبران گروه های عراق دعوت خواهد کرد تا به اربیل بیایند و همه مسائل را به شکل جدی و به دور از تعارفات بررسی کنند و اگر مسائل در چارچوب عراق حل نشود به ملت کرد بازخواهد گشت و از آنها همه پرسی خواهد کرد. بارزانی تأکید کرد که “اگر مالکی این دعوت را رد کند ما نیز نخست وزیری او را قبول نخواهیم کرد."
بارزانی هشدار داد که عراق به سمت دیکتاتوری پیش می رود و دولت مالکی به گسترش سلطه و نفوذ خود در همه بخش های حاکمیت مشغول است. بارزانی اضافه کرد: “مالکی به گونه ای عمل می کند که گمان می کند رژیم سابق به دست یک نفر سرنگون شد و همه افراد در عراق اکنون باید از راه بذل و بخشش حاکم جدید زندگی کنند. این غیرقابل قبول است. همه ما مبارزه کردیم. همه مردم عراق مبارزه کردند. نیروهای سیاسی با دیکتاتوری صدام مقابله کردند و قربانی دادند بنابر این نباید حاکمیت انحصاری باشد.“
مسعود بارزانی که در آمریکا به سر می برد با اشاره به دیدار با باراک اوباما و جو بایدن تاکید کرد، به شکل مفصل دیدگاه خود را در مورد مسائل عراق با آنها در میان گذاشته است زیرا به گفته او " برای من مهم است که بدانم آمریکایی ها به دنبال کدام عراق هستند؟ وموضع آنها نسبت به اقلیم کردستان چیست؟"
بارزانی تاکید کرد آنچه از اوباما و بایدن شنیده است او را بسیار خوشحال کرده است و دریافته است که تعهد آمریکا به عراق دموکراتیک و فدرال و فراگیر آشکار است. وی افزود :" آنها بر تعهد خود نسبت به کردستان و ملت کردستان تاکید کردند و این برای من بسیار مهم بود."
بارزانی در پاسخ به اینکه چرا جلال طالبانی رئیس جمهور عراق تعارف می کند و موضعی متفاوت دارد ، تاکید کرد " هر دو هم نظر هستیم. هیچ اختلافی وجود ندارد. اختلاف شاید در شیوه حل مسئله است. اما نتیجه یکی است و هیچ اختلافی بین ما نیست."
رئیس اقلیم کردستان عراق تاکید کرد همه تلاش خود را به کار خواهد بست تا نشست رهبران گروههای عراق به نتیجه برسد و بحران جاری حل شود اما اگر این نشست برگزار نشد و هر گروه بخواهد بهانه تراشی کند. ما تصمیم دیگری خواهیم گرفت.این تهدید نیست من در این مسئله جدی هستم به ملت کرد بازخواهم گشت و همه پرسی خواهم کرد."