تاثیر سخنرانی اوباما بر تحولات سوریه ـ گزارشی از خبرنگار سی. ان. ان از بیروت

تلویزیون سی ان ان 30 اردیبهشت گزارش داد: در سوریه درحالی که تظاهرکنندگان جمع می‌شوند و نیروهای دولتی با شلیک پاسخ می‌دهند، گزارشگر ما آروا دیمن ازبیروت از تحولات سوریه گزارش می‌دهد.

سؤال مجری: رئیس‌جمهور اوباما در سخنرانی پنجشنبه خود، به بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه گفت ازسر راه کنار برود، اما نگفت که ترک کند، واکنش فعالین سوری نسبت به آن چه بوده است؟
اروا دیمن از بیروت در مورد سوریه: بله وی هم‌چنین گفت که رئیس‌جمهوربشار اسد یا هدایت پروسه گذار را به‌عهده بگیرد یا از سر راه کنار برود، این به میزان زیادی دریچه کوچکی را برای رئیس‌جمهور سوریه برای اصلاحات باز نگه می‌دارد و این به میزانی موجب نگرانی است که آمریکا به انجام شدن چه چیزی دلبسته است، تا که قطعنامه‌ای را برای قیام در سوریه بهمراه بیاورد.
تا جایی که به فعالین برمی‌گردد آنها اساساً معتقد نیستند که رئیس‌جمهور اسد به واقع توان انجام اصلاحات و انجام تغییرات را در سوریه داشته باشد و این امر پایانی برای سرکوب بی‌رحمانه درسوریه بهمراه ندارد، آنها می‌گویند که این امر کشور را در مسیر علت اصلی این قیامها قرار می‌دهد، که آن هم مسیری است که به یک دولت واقعاً دموکراتیک و آزاد خواهد انجامید.
فعالینی که این سخنرانی را دنبال می‌کردند کاملاً ناراحت بودند و می‌گفتند، آنها مایل بودند که رئیس‌جمهور اوباما، همان شعارهایی را که در مورد رژیم قذافی لیبی به‌کار برد را، استفاده می‌کرد، آنها مایل بودند بشنوند که رئیس‌جمهور اوباما به راحتی می‌گفت که رئیس‌جمهور بشار اسد مشروعیت خود را برای رهبری از دست داده است و باید بلافاصله کنار برود، اگر‌چه این به نوعی گفته شده است ولی فعالین با هر تصوربلند پروازانه‌ای هم انتظار ندارند که رئیس‌جمهور اوباما یا آمریکا پایانی برای این قیام بگذارند.
 آنها می‌گویند این انقلاب آنهاست و آنها کسی هستند که اگر قرار باشد رژیم اسد سرنگون شود توسط آنها خواهد شد و آنها می‌فهمند که اگر تغییری صورت گیرد، این تغییر توسط خود مردم سوریه خواهد بود. . .