بیانیه یونامی: مارتین کوبلر یادداشت تفاهم با دولت عراق برای جابجایی داوطلبانه ساکنان اشرف را امضا میکند

مارتین کوبلر یادداشت تفاهم با دولت عراق برای جابجایی داوطلبانه ساکنان کمپ عراق جدید را امضا میکند

 

 

من مایلم برجسته کنم که دولت منحصراً مسئول سلامت و امنیت ساکنان هم در جریان انتقال آنها و هم در محل جدید تا زمانی که کشور را ترک میکنند میباشد

هیأت همیاری ملل متحد برای عراق
دفتر اطلاعات عمومی
مارتین کوبلر یادداشت تفاهم با دولت عراق برای جابجایی داوطلبانه ساکنان کمپ عراق جدید را امضا میکند

بغداد ـ 25دسامبر2011 ـ ملل متحد و دولت عراق امروز یک یادداشت تفاهم (ام او یو) را برای یک راه حل انساندوستانه و مسالمتآمیز در مورد وضعیت ساکنان کمپ عراق جدید (سابقاً اشرف) امضا نمودند.
یادداشت تفاهم از سوی ملل متحد توسط نماینده ویژه دبیرکل ملل متحد، آقای مارتین کوبلر و از جانب دولت عراق توسط مشاور امنیت ملی نخست وزیر جمهوری عراق، آقای فالح فیاض، به امضا رسید.
نماینده ویژه دبیرکل کوبلر گفت: «دخالت ملل متحد در این موضوع صرفاً از یک منظر بشردوستانه میباشد. ملل متحد بیشترین تلاش خود را به عنوان یک تسهیل کننده بیطرف برای یافتن یک راه حل مسالمت آمیز و پایدار برای مسئله ساکنان کمپ به کار بسته است. یادداشت تفاهم به امنیت عراق و تعهدات بین المللی بشردوستانه و حقوق بشری آن احترام میگذارد و از امنیت و حقوق ساکنان کمپ حفاظت میکند».
وی افزود: «بطور همزمان ساکنان کمپ عراق جدید میباید از قوانین عراق تبعیت نمایند. یادداشت تفاهم از طریق ملاقاتهای مشترک بین ملل متحد و نمایندگان دولت عراق تدوین گردید». یونامی همچنین بطور مفصل با ساکنان کمپ اشرف مشورت نمود.
بطور خلاصه یادداشت تفاهم پروسه ای را مقرر میدارد که براساس آن دولت عراق ساکنان را به یک محل ترانزیت برای یک پروسه تعیین موقعیت پناهندگی توسط کمیسر عالی پناهندگان ملل متحد منتقل خواهد نمود که یک قدم اول ضروری برای بازاسکان آنها در خارج عراق میباشد. ملل متحد نظارت 24ساعته تا زمان پایان این پروسه را ارائه خواهد نمود. کمیساریای عالی بلافاصله یک تیم را در محل جدید مستقر خواهد کرد تا پروسه تأیید و تعیین تقاضاهای موقعیت پناهندگی را که دریافت کرده است، شروع نماید. یادداشت تفاهم شامل یک تعهد واضح دولت عراق مبنی بر این که سلامت و امنیت ساکنان را در محل جدید تضمین خواهد نمود، میباشد. دولت همچنین به دخالت گسترده وزارت حقوق بشر خودش در طول این پروسه از جمله مقرر کردن یک افسر رابط، متعهد میشود.
نماینده ویژه دبیرکل گفت: «من میخواهم خیلی روشن سازم که این یادداشت تفاهم در مورد انتقال به محل جدید داوطلبانه میباشد و اجرای آن قاطعانه مبتنی بر عملکرد مسالمت آمیز و با حسن نیت همه طرف حسابها میباشد. این به ملل متحد اجازه میدهد که  در این پروسه درگیر بماند».
نماینده ویژه دبیرکل کوبلر اضافه کرد: «من مایلم برجسته کنم که دولت منحصراً مسئول سلامت و امنیت ساکنان هم در جریان انتقال آنها و هم در محل جدید تا زمانی که کشور را ترک میکنند میباشد».
نماینده ویژه دبیرکل کوبلر گفت: «من فراخوان خودم را به کشورهای عضو ملل متحد برای پذیرش ساکنان کمپ در کشورهایشان تکرار میکنم».
نماینده ویژه  قدردانی خود را از دفتر کمیسر عالی حقوقبشر بخاطر حمایت ارزشمند و فعالش به پروسه تسهیل ملل متحد و همچنین به کمیسر عالی پناهندگان برای دخالت تمامعیار و فعالیتهای خستگی ناپذیرش برای تضمین یک راه حل مسالمت آمیز و پایدار برای ساکنان کمپ ابراز داشت».