بیانیه کاترین آشتون درباره امضای یادداشت تفاهم درباره کمپ اشرف

اتحادیه اروپا به طور کامل از این توافق حمایت میکند و میخواهد نیت خوب و روح سازنده ای را که توسط تمامی طرفهای درگیر نشان داده شده است، تحسین کند.

امیدوارم که ساکنان کمپ اشرف آماده باشند که شرایط توافقنامه را بپذیرند و من آنها و رهبری شان را تشویق میکنم که در اجرای آن همکاری کامل بعمل آورند.


اتحادیه اروپا
بروکسل، 26 دسامبر 2011
بیانیه نماینده عالی کاترین آشتون درباره امضای یادداشت تفاهم درباره کمپ اشرف
امروز کاترین آشتون، نماینده عالی اتحادیه اروپا در امور امنیت و سیاست خارجی و معاون کمیسیون اظهار داشت:
«من از اطلاع این موضوع که شب گذشته دولت عراق و سازمان ملل متحد یادداشت تفاهمی را امضا کرده اند، که قواعد قابل اجرا جهت انتقال ساکنان کمپ اشرف به یک محل ترانزیت و جهت تسهیل ادامه کار یو ان اچ سی آر جهت تأیید وضعیت آنها و بازگشت یا ریستلمنت (باز اسکان) آنها را مشخص میکند، خوشحال هستم. اتحادیه اروپا به طور کامل از این توافق حمایت میکند و میخواهد نیت خوب و روح سازنده ای را که توسط تمامی طرفهای درگیر نشان داده شده است، تحسین کند.
مایلم به طور مشخص مارتین کوبلر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل را برای تلاشهای مصرانه او برای رسیدن به این نتیجه امید بخش تحسین کنم. من همیچنین از دولت عراق بخاطر نشان دادن انعطاف لازم از جمله در زمینه زمانبندی، تشکر کنم.
ما روی این حساب میکنیم که مطمئن شویم که این روند به صورتی منظم اجرا شود و از هرگونه خشونت و تحمیل خودداری شود. امنیت ساکنان کمپ تحت مسئولیت آن قرار دارد و ما روی آن حساب میکنیم که از حالا به بعد آنها (دولت عراق) هرگونه تحریکی علیه آنان برحذر نگه دارد.
امیدوارم که ساکنان کمپ اشرف آماده باشند که شرایط توافقنامه را بپذیرند و من آنها و رهبری شان را تشویق میکنم که در اجرای آن همکاری کامل بعمل آورند.
آنها (ساکنان و رهبری کمپ) می بایست در مورد شرایط این توافقنامه و تعهد یونامی و آمریکا برای یک مانیتورینگ قوی مجددا اطمینان داده شوند. با سپاسگزاری از این (مانیتورینگ قوی)، کل جامعه جهانی قادر خواهند بود که تمام پروسه را از نزدیک دنبال نموده و اتحادیه اروپا قصد دارد حمایت خود را از کل توافقنامه اعمال نماید.

 یو ان اچ سی آر بزودی قادر خواهد بود مصاحبه ها با ساکنان کمپ اشرف برای تأیید استاتوی آنها را آغاز کند. این به میزان بسیار زیادی بازگشت آنها را به کشورهای محل سکونتشان درصورتی که داوطلبانه بخواهند برگردند و بازاسکان در کشورهای ثالث دیگر تسهیل میکند.
اتحادیه اروپا آماده است که به یوان اچ سی آر در تحقق این مسئولیت کمک کند و به ادامه دنبال کردن از نزدیک اجرای این توافقنامه ادامه میدهد.