حاکمیت ولی‌فقیه - مسکن حکومتی مهر بلای جان زلزله‌زدگان !

به یقین یکی از موسسات قلابی ساختمان‌سازی در حاکمیت غارتگر آخوندی همان «مسکن مهر» می‌باشد. سخن از طرح چپاول گرایانه ای است که بر اساس آن قرار بود تا با کم‌ترین هزینه ممکن برای «اقشار کم‌درآمد» در دوران سوگلی ولی‌فقیه، پاسدار احمدی‌نژاد مسکن ساخته شود.

دانشنامه ویکی‌پدیا در رابطه با ابعاد این طرح شکست خورده از جمله می‌نویسد: «این طرح پس از افزایش شدید بهای مسکن در ایران شروع شد. دولت برای تأمین مالی این طرح از بانک مرکزی قرض کرد که منجر به رشد نقدینگی و افزایش تورم شد. به طوری که نیمی از کل پول‌های چاپ شده در تاریخ ایران صرف ساختن مسکن مهر شد. خانه‌های ساخته شده در این طرح عموماً در حاشیهٔ شهرها بودند و فکری برای امکانات گوناگون نظیر آب و برق و گاز و تلفن آنها نشده بود».

ابعاد وخیم خانه‌های غیراستاندارد که به طرز قارچگونه در شهرها و روستاها رشد و نمو کرده‌اند، به حدی است که طی زلزله اخیر در مناطق کردستان و کرمانشاه بیشترین قربانیان را به خود اختصاص داده است. در این رابطه یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به این وضعیت بحرانی از جمله نوشت: «دبیر کارگروه ملی زلزله با بیان این که متاسفانه هیچ واحد مسکن مهری در اسلام‌آباد غرب سلامت نیست و ایمنی ندارد، گفت: اسلام‌آباد غرب ۳ هزار مسکن مهر دارد که تمام بلوک‌های آن تخریب شده است و در حال حاضر هیچ واحدی ایمن نیست و مردم ساکن این واحدها تخلیه شده‌اند». (خبرگزاری حکومتی ایلنا ۲۴ آبان ۱۳۹۶)

ترجمان این جملات به معنای آن است که اساسا این واحدهای مسکونی بر «کوهی از پوشال» و عاری ازهرگونه مصالح ساختمانی استاندارد راه‌اندازی شده‌اند. بر این سیاق آنچه که برای دیکتاتوری خامنه ای در این طرح ضد مرمی و غارتگرانه مد نظر بوده، همان نمایش و راه‌اندازی تبلیغات مسخره حکومتی مبنی بر «وجود طرح‌های سازندگی و آبادانی»!! در کشور است.
همچنین این گزارش با اشاره به نبود وعدم بکاری گیری مصالح و استانداردهای نوین مقاوم‌سازی به‌ویژه در زمینه خانه‌سازی‌های ضد زلزله، ادامه می‌دهد: «عمده‌ترین خرابی‌ها در ساختمان‌های مناطق زلزله‌زده به‌ویژه واحدهای مسکن مهر، ریزش دیوارهای حائل بوده است که متاسفانه طبق قوانین و مقررات ساخته نشده‌اند. وقتی که دیوار به تیر و ستون متصل نباشد در هنگام وقوع زلزله به راحتی ترک می‌خورد و ریزش می‌کند. متاسفانه عدم رعایت مقررات ساخت، باعث شده تا شاهد خرابی‌های عمده باشیم».

به موازات این واقعیات در زمینه ساختمان‌سازی و بافت‌های بسیار فرسوده شهرها و روستاهای کشور باید به تلفات بسیار بالای انسانی و مالی در محیط و فضاهای آموزشی در این منطقه اشاره نمود. در یک گزارش حکومتی تحت عنوان «تخریب ۳۰۰ کلاس درس تنها طی چند ثانیه» ضمن پرداختن به ابعاد خسارات وارده به مدارس از جمله آمده است: «در حادثه رخ داد ۲۱ دانش آموز جان باختند. همچنین ۴۴ واحد آموزشی در کرمانشاه (۳۰ مدرسه شهری و ۱۴ مدرسه روستایی و در مجموع ۳۰۰ کلاس درس) به نحوی تخریب شده‌اند که امکان استفاده ندارند». (خبرگزاری حکومتی ایسنا ۲۴ آبان ۱۳۹۶)