درگیری کارگران خشمگین با نیروهای سرکوبگر در اراک و بازداشت دهها کارگر

فراخوان مقاومت ایران به حمایت عموم کارگران و جوانان کشور از کارگران اراک

مقاومت ایران به کارگران دلیر کارخانه های آذرآب و هپکو اراک که طی روزهای اخیر برای اعاده حقوق خود قهرمانانه دست به اعتراض زده اند، درود می فرستد و عموم کارگران و جوانان آزاده را به یاری و همبستگی با آنها فرا می خواند. مقاومت ایران همچنین از عموم ارگانهای بین المللی مدافع حقوق کارگران خواستار حمایت از کارگران اعتصابی و معترض در ایران و اقدام مؤثر برای آزادی کارگران بازداشت شده و رسیدگی به خواستهای آنان است.
در روز چهارشنبه ۲۹شهریور ۱۸۰۰کارگر کارخانه آذرآب اراک برای چهارمین روز اعتراضات خود، نسبت به پرداخت نشدن شش ماه حقوق و مزایای عقب افتاده شان، در محوطه کارخانه دست به تجمع زدند. بنا به گفته کارگران شرکت از لحاظ کار و نقدینگی هیچ مشکلی ندارد و مدیران حکومتی دزد که خود حقوقها و درآمدهای نجومی دارند از دادن حقوق کارگران خودداری می کنند. آنها خواستار پرداخت شدن دستمزدهای معوقه خود، پرداخت بدهی‌های بیمه‌یی و بانکی کارخانه و از سرگیری فعالیتهای‌ آن هستند. نیروهای سرکوبگر با شلیک گاز اشک آور و تیراندازی هوایی و ضرب و شتم کارگران با باتون در صدد پراکنده کردن کارگران بر آمدند. کارگران خشمگین باتون برخی از مزدوران را گرفتند.
روز گذشته نیز کارگران این کارخانه در ورودی جاده تهران-اراک تجمع کردند و جاده را بستند. گارد ضدشورش موتوری و پیاده و لباس شخصی ها و پاسداران رژیم در یورش وحشیانه به کارگران آنها را مورد ضرب و جرح قرار دادند و با محاصره آنها دهها نفر را بازداشت کردند. کارگران خشمگین با شعارهای «کارگر بیگناه آزاد باید گردد» و «مزدور برو گمشو»، «بی شرف، بی شرف» با مزدوران درگیر شدند. شماری از بازداشت شدگان با تلاش کارگران آزاد شدند و عده دیگری به نقاط نامعلومی منتقل شدند. کارگزاران دزد و چپاولگر رژیم از ابتدای سال جاری تا کنون از پرداخت دستمزد ناچیز این کارگران طفره می روند. کارگران این کارخانه که یکی از واحدهای بزرگ تولیدی قطب بزرگ صنعتی کشور در اراک است، تا کنون بارها برای دستیابی به حقوق خود که تأمین یک زندگی بخور و نمیر است دست به اعتراض زده اند. کارگران همچنین به خاطر اینکه کارخانه تنها با ظرفیت ۲۰درصد کار می کند نگران بیکار شدن خود هستند.
 روز گذشته همچنین کارگران شرکت هپکو اراک نیز در مسیر خط آهن سراسری اراک به تهران تجمع کردند. ۹۰۰کارگر این کارخانه از زمستان گذشته تاکنون حقوق و مزایایشان پرداخت نشده است. کارخانه هپکو از بزرگترین تولیدکننده های تجهیزات سنگین مانند ماشین آلات راهسازی، معدنی، کشاورزی در خاورمیانه است. این کارخانه با ۴۲سال سابقه فعالیت یک کارخانه مادر و تخصصی است، که زیر عنوان خصوصی سازی به نورچشمی ها و عوامل باندهای درونی رژیم واگذار شد و طی ۱۰سال گذشته سیر نزولی فاجعه باری را طی کرده است. این کارخانه در حالیکه ظرفیت اشتغال ۳۰۰۰کارگر را دارد، تنها با ۹۰۰ کارگر کار می کند. ظرفیت تولید این کارخانه ۲۰۰۰ دستگاه ماشین آلات سنگین است اما هم اکنون تولید سالانه اش به ۱۰۰ دستگاه رسیده است (سایت خبری استان مرکزی-۱۰ آبان ۹۵) و جای آن با ماشین آلات وارداتی پرشده است. مدیر عامل این کارخانه بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت روحانی است. محمدحسن آصفری نماینده مجلس ارتجاع در ۱۶ دی ۹۳ گفت:‌ در حالی که کارخانه های بزرگی همچون واگن پارس، هپکو، آذرآب و ماشین سازی فعالیت دارند چه توجیهی دارد دولت بیش از ۵۰۰۰ واگن از روسیه و شهرداری تهران بیش از ۳۵۰۰ واگن از چین خریداری کند (پایگاه خبری شهرستان کمیجان-۱۸ آبان ۹۵).

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۲۹شهریور ۱۳۶۵ (۲۰سپتامبر ۲۰۱۷)