حاکمیت آخوندی – تأثیر مخرب رکود اقتصادی و بیکاری بر جامعه

با گذشت قریب دو سال از اجرایی شدن توافق اتمی که رژیم آخوندی بروی آن سرمایه‌گذاری‌های استراتژیک کرده بود، اکنون همچنان شاهد رشد روزافزون رکود اقتصادی و به تبع آن بیکاری گسترده در کشور هستیم.

یک نماینده مجلس حکومتی ضمن اعتراف به این وضعیت نابسامان گفت: «از بعد جنگ جهانی دوم تا کنون، چنین رکود دامنه‌داری در کشور وجود نداشته و تداوم همین رکود باعث شده است تا بسیاری از صنایع و اشتغال‌های قبلی در کشور نیز در حال از دست رفتن باشد». (سایت حکومتی تابناک ۱۹ آبان ۱۳۹۶)

این سخنان در حالی بیان می‌شود که آخوند روحانی در تازه‌ترین موضعگیری و در یک سیاه نمایی آشکار، از افت نرخ بیکاری در کشور سخن به میان آورده است. وی به طرز وقیحانه‌ای گفته است: «بسیار خوشحالم که رقم بیکاری نسبت به سال گذشته یک درصد کاهش یافته؛ این به معنای مسیر درستی است». (همان منبع بالا)

ترجمان تمامی جملات فوق نمایانگر درگیری باندهای متخاصم حکومتی در درون هرم قدرت در رژیم آخوندی است. بر این اساس مشاهده می‌شود که چگونه بخشی از حاکمیت عامدانه با دستکاری آمار و ارقام تلاش دارد تا خود را منجی نظام جلوه دهد و بخش دیگر برای آرام نگهداشتن مردم معترض و خشم و نارضایتی عمومی، دست به واکسیناسیون جامعه زده و از سر ناچاری گوشه‌ای از ابعاد وخیم معیشتی، اقتصادی و مالی رژیم را برملا می‌کند.
این نماینده باند خامنه‌ای ضمن به چالش کشیدن دولت «تدبیر و امید» ادامه می‌دهد: «همان انتقادی که دولت فعلی درباره آمار سازی و ارائه آمار غلط به مردم داشت، اکنون تراز شده و همان بلا به سر این دولت هم آمده و همه حرف‌هایی که دولت در خصوص آمار بیکاری و همچنین درباره رکود می‌دهد، درست نیست».

وضعیت بغرنج اقتصادی که با خود رکود شدید و غیرقابل بازگشتی را در بخش‌های کلان کشور مانند صنایع، کشاورزی، تولیدات، صادرات، بازار و خدمات به همراه آورده است، تأثیرات مخربی را بر روح روان مردم به‌ویژه اقشار ضربه‌پذیر بجای گذاشته است. بر این منطق اکنون شاهد رشد نه تنها بیکاری، بلکه در ادامه این چرخه مخرب به فقر و فلاکت گسترده در کشور رسیده‌ایم.

آمار استان‌های ضربه‌پذیر روزبروز افزایش می‌یابند و قریب ۷ میلیون ایرانی به‌ویژه فارغ‌التحصیلان در صف بیکاران ایستاده‌اند.

همچنین این روند مخرب که به یقین ریشه اصلی آن در نظام فاسد و غارتگر ولی‌فقیه نهفته است، با خود بحران و آسیب‌های حاد اجتماعی را به همراه آورده است.

ابعاد روزافزون خودکشی، کودکان کار و خیابانی، کودکان زباله گرد، زنان خیابانی، حاشیه‌نشین‌های شهری، نرخ بالای طلاق، زنان سرپرست خانوار، فروش کلیه، کبد، قرنیه و ارگان‌های بدن و به‌طور کلی شکاف عمیق طبقاتی که به گفته پاسدار قالیباف به حاکمیت «۴ درصدی» راه برده است، تنها گوشه‌هایی از این وضعیت غیر انسانی در رژیم آخوندی می‌باشند.