نگرانی رژیم از سیر تحولات در سوریه

گفتگوی تلفنی روسای جمهور آمریکا و روسیه که قبل از برگزای اجلاس سوچی با شرکت سران روسیه و ترکیه و اخوند روحانی صورت گرفت رژیم آخوندی را دچار وحشت کرده است.

خبرگزاری حکومتی ایلنا نوشت: گفتگوی تلفنی ترامپ و پوتین نشان از هماهنگی میان روسها و آمریکاییها دارد... نگرانیهای وجود دارد مبنی بر این که با توجه به هزینه‌هایی که نظام و گروههای حامی آن در سوریه پرداخت کرده است، نظام نتواند در میز مذاکره در برابر روسیه در برخی از مسائل ملاحظات مدنظر خود را درباره آینده سوریه اعمال کند... و احتمال این که نظام ایران و ترکیه از خود انعطاف نشان بدهند وجود دارد... روسیه منافع کلان خود در عرصه بین‌المللی را قربانی سوریه نمی‌کنند... هم‌چنین با توجه به نوع مناسبات روسها با سعودیها، می‌توان گفت که مسکو ملاحظات ریاض را هم در سوریه مدنظر دارد... بقای بشار اسد برای روسها خط قرمز نیست... بنابراین نباید بحران سوریه را پایان‌یافته تلقی کرد بلکه وارد مقطعی پیچیده‌تر و مبهم‌تر شده است.

روزنامه سپاه پاسداران نیز با نگرانی نوشت:‌ دونالد ترامپ تنها ساعتهایی قبل از نشست سه جانبه سوچی با پوتین تلفنی گفتگو کرد... تماس تلفنی رئیس‌جمهور آمریکا با پوتین ۹۰ دقیقه طول کشید... برخی منابع می‌گویند که روس‌ها طرحی جدید را برای حل و فصل سیاسی بحران سوریه مطرح کرده‌اند که پوتین آن را با آمریکایی‌ها هم در میان گذاشته است.
پوتین در این اجلاس سوچی گفته بود: بحران سوریه به مرحله‌ای جدید رسیده است. راه‌حل سیاسی نهایی در سوریه در مذاکرات ژنو نمایان خواهد شد.

رسانه‌حکومتی شرق نیز نوشت: به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین محورهای اختلاف تهران- مسکو حضور حزب‌الله در جریان جنگ داخلی سوریه است... نگاه ترکیه به بحران سوریه نیز با نگاه ما کاملا متفاوت بود.

حکومت آخوندی از برگزاری اجلاس اپوزیسیون سوریه در ریاض همزمان با اجلاس سوچی ابراز نگرانی کردند. روزنامه حکومتی ایران نوشت: برخی قدرتهای خارجی خارج از منطقه و شماری از کشورهای منطقه مانند عربستان برای شکل دهی خاورمیانه مطلوب خود، الگویی را در ذهن دارند که مغایر توافق های سه کشور در مذاکرات «سوچی» خواهد بود. بر این اساس؛ دور از انتظار نیست که اتحادی غربی – عربی از ظرفیتهای خود برای سنگ‌اندازی در اهداف مذاکره «سوچی» استفاده کنند.

روزنامه حکومتی جهان صنعت نیز نوشت: حضور نماینده سازمان ملل‌متحد در جلسه ریاض را می‌توان وزن گرفتن مخالفان در مقابل دولت سوریه و نشست سوچی ارزیابی کرد.