ایران - فاجعه محیط زیست در حاکمیت ولی فقیه

 

بروز زنجیره ای از بحران های حاد زیست محیطی در رژیم سراپا غرق در فساد آخوندی اکنون بحدی رشد و نمو یافته که به گفته متولیان حکومتی، با عبور از خطوط قرمز و استاندارهای تعریف شده بین‌المللی ایران را طی سالیان آینده به «کشور ارواح» تبدیل خواهند نمود.

خشکسالی های گسترده که بخش بزرگی از آن بدلیل سوء مدیریت، سد سازی های غیر متعارف، استفاده ابزاری از عنصری بنام «آب»، آب بند های غیر استاندارد، استفاده نظامی از منابع آب های زیر زمینی، عدم لایروبی و یا لایروبی‌های غیر معقول رودخانه ها و بستر دریاچه ها، فروش و صادرات آب به خارج از کشور، نبود بودجه برای بهینه سازی منابع و تاسیسات و همچنین وجود شبکه های گسترده مافیایی وابسته به ارگان های حکومتی و یا سپاه پاسداران، تنها بخشی از دلائل بروز این بحران ها در ایران تحت حاکمیت خامنه ای می‌باشند.

یک نمونه اخیر این وضعیت بحرانی که جان و مال میلیون ها هموطن دردمند در خطه زرخیز خوزستان را به خطر انداخته است، همان بروز « گرد وغبار» و دود ناشی از آتش سوزی‌ها در بخش هورالعظیم و هویزه می باشد.
این بحران بحدی رشد و نمو یافته که یک گزارش حکومتی ضمن اعلام زنگ خطر برای مردم این منطقه، به نقل از یک کارگزار و با تاکید بر اینکه « خودمان این بلا را بر سر خودمان آورده‌ایم» می نویسد: “کانون‌های گرد و غبار خوزستان در سال ۲۰۰۲ طبق نقشه مرتع درجه بوده که به دلیل برخی کم کاری‌ها و ندانتم‌کاری‌ها به اینجا رسیده است.هم اکنون تالاب شریف و منصوریه آب ندارند در حالی که زمانی از کارون می‌گرفت».

وی با بیان اینکه بدلیل بروز گرد و غبار و مدفون شدن درختان تنها “ ۲ یا ۳ متر از نخل‌های ۱۵ متری ریگان بم » نمایان می باشند ، می افزاید”: تاکنون ۱۷ هزار مالچ پاشی و ۴۵ هزار هکتار قرق، عملیاتی و مدیریتی داشته‌ایم». ( خبرگزاری نیروی تروریستی قدس ، تسنیم ۱۸ مهر ۱۳۹۷)
به یقین این وضعیت فاجعه‌آمیز تنها به استان خوزستان منوط نمی‌شود، بلکه با نگاهی به بخش های بزرگی از غرب کشور، استان های جنوبی و مرکزی و یا سیستان و بلوچستان و حتی مازندران و آذربایجان، رد پای سیاست های مخرب رژیم آخوندی در زمینه تخریب عامدانه محیط زیست را بخوبی می توان لمس نمود.

خشکسالی دریاچه های تاریخی مانند ارومیه، هامون، بختگان، پریشان، کافتر و یا مرداب هایی مانند گاو خونی، انزلی و گرگان، تالاب هورالعظیم، رودخانه های هیرمند، زاینده رود، بخش های بزرگی از کارون و یا سفره های آب های زیر زمینی تنها نمونه های کوچکی از این پازل مخرب می‌باشند.
برای نمونه به گفته معاون حکومتی سازمان فضایی، «داده های ماهواره ای نشان می دهد که به جز ۶ استان شمالی اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان شمالی، در بقیه استان ها تاکنون رخداد گرد و غبار به وقوع پیوسته است». ( سایت حکومتی انتخاب ۱۷ مهر ۱۳۹۷)

به این مجموعه از خشکسالی باید آلودگی هوای شهرها، تخریب جنگل ها و مراتع سبز، استفاده ابزاری از محیط زیست برای سد، ساختمان و راه سازی‌های غیر استاندارد اشاره نمود تا بدینسان قدری بتوان به عمق فاجعه محیط زیست که در بسیاری از مناطق به کوچ اجباری میلیون ها هموطن محروم از مزارع، روستاها و شهرهای خود راه برده است، پی برد.