‌تشدید اوضاع وخامت بار اقتصادی در هیاهوی گشایش اقتصادی

به رغم ادعاهای حسن روحانی و کارگزارنش برای ایجاد نزدیک به یک میلیون شغل در سال خبرهای رسانه های حکومتی حاکی از تشدید اوضاع وخامت بار اقتصادی دارد:

فروش ارز مسافرتی از امروز متوقف شد. بانک مرکزی اعلام کرده بانک ها می توانند ضمن تشریح فرایندهای مرتبط با فروش ارز مسافرتی اعمم از سیاحتی یا زیارتی از امروز به فروش این ارز به نرخ بازار آزاد در مقابل ارائه گذرنامه بلیط و ویزای کشور مقصد اقدام کنند. پیش از این مسافران خارج از کشور می توانستند حداکثر یک بار در سال 300 دلار با نرخ مبادله ای تهیه کنند. (تلویزیون رژیم – 20 شهریور 96)
همزمان روزنامة حکومتی وطن امروز اذعان کرد دلار به 4000 تومان نزدیک شده و با آزاد کردن ارز مسافرتی «دلار به کانال ۴هزار تومان وارد می شود». به گفتة کارشناسان حکومتی دولت روحانی برای جبران کسری بودجه دست به این اقدام زده است. در حالی که «کسب درآمد با گرانی ارز، دست کردن در جیب مردم است». (وطن امروز- 20 شهریور 96)
یک روزنامة وابسته به سپاه پاسداران در دعوای باندی فاش کرد دولت روحانی برای محو پیامدهای گرانی دلار قیمت روی کالاها را حذف کرده و این اقدام موجی از گرانی ها را بر زندگی مردم تحمیل خواهد کرد. به نوشتة این روزنامه حکومتی نایب رئیس کمیسیون بودجه مجلس ارتجاع گفته است علت افزایش نرخ ارز پیش بینی کسری بودجه 37 هزار میلیارد تومانی بودجه است.
همچنین تمامی رسانه های حکومتی به نقل از دبیرکل کانون انجمن های صنفی صنایع غذایی خبر دادند تمام کالاها به غیر از نان و شیر از شمول قیمت گذاری خارج می شوند. (روزنامه جوان- 20 شهریور 96)
یک رسانه اقتصادی رژیم هم اذعان کرد: “شرایط امروز اقتصاد ما، رکود تورمی است. رکود تورمی یعنی حالتی که قیمت‌ها بالا می‌رود و در کنارش هم نرخ بیکاری افزایش می‌ یابد؛ آمارهای رسمی کشور نیز این نشانه‌ها را تایید می‌کند». (پول نیوز- 20 شهریور 96)
و یک عضو اتاق بازرگانی رژیم در تهران به رغم ادعاهای روحانی و معاونش در مورد افزایش میزان جذب سرمایه های خارجی به خبرگزاری سپاه پاسداران گفت: » شرایط جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم نیست. زیرا فعلا بسیاری از زیرساخت‌های سرمایه‌گذاری خارجی فراهم نیست. گفته می‌شود که نرخ بازده سرمایه‌گذاری در کشور ما خوب است و کشور ما از امنیت برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، اما با این حرف‌ها نمی‌توان سرمایه‌گذار خارجی را جذب کرد». (خبرگزاری فارس- 20 شهریور 96)
راغفر اقتصاد دان نزدیک به باند روحانی به علت بنیادی ناتوانی نظام اذعان کرده و از جمله نوشته است:”آیا دیگر کشورهای صنعتی و پیشرفته‌ای که فاقد منابع غنی زیرزمینی هستند اغلب‌شان از راه کولبری کسب درآمد می‌کنند یا نه؟ پرسش این است که چرا این دسته از مشاغل در کشور ما هر روز متداول‌تر می‌شود. علت اصلی را باید در اقتصاد کشور جست‌وجو کرد؛ اصلی‌ترین منبع درآمدهای فعالان اقتصادی در کشور ... در اشکال تجارت به معنای واردات، فعالیت‌های سوداگری خرید و فروش زمین، ... و فعالیت‌های دلالی پول سرمایه‌گذاری می‌شود. چنین اقتصادی قادر به خلق شغل برای اقشار محروم نیست.
همچنین اقتصادی که مبتنی بر رانت‌... است قادر به خلق شغل صنعتی وتولیدی نیست». (روزنامه اعتماد- 20 شهریور 96)