رشد فقر در میان بازنشستگان در ایران

با تشدید رکود اقتصادی در حاکمیت آخوندی، هر روز وضعیت معیشتی در میان گسل‌های مختلف اجتماعی به‌ویژه بازنشستگان رو به وخامت می‌گذارد.

در حالی که بنا برداده های حکومتی ۱۸ صندوق متعلق به بازنشستگان دستخوش غارت از سوی عوامل و متولیان رژیم شده و در حالی که دولت آخوند روحانی همچنان از اعطاء امتیاز، همسان‌سازی حقوق و یا افزایش حقوق بخورونمیر این قشر زحمت‌کش خودداری می‌کند، اکنون به‌طور روزانه شاهد اعتراضات به‌حق بازنشستگان علیه این بحران معیشتی در شهرهای مختلف کشورمی باشیم.

در رابطه با بحران معیشتی در میان بازنشستگان یک گزارش حکومتی ضمن اعتراف به عمق فاجعه نوشت: «بخش عظیمی از بازنشستگان معترض را فرهنگیان بازنشسته تشکیل می‌دهند. آن‌ها بارها در اعتراض به آنچه وضعیت بد معیشتی می‌خوانند، مقابل مجلس و نهادهای مربوطه تجمع کرده‌اند. این بازنشستگان می‌گویند پرداخت مزایای مزدی ما ۶ ماه عقب افتاده است؛ علاوه بر این، تعدادی از ما بازنشستگان فرهنگی بابت پاداش پایان خدمت از صندوق بازنشستگی طلبکاریم». (خبرگزاری حکومتی ایلنا ۸ شهریور ۱۳۹۶)

سخن از قشر زحمت‌کشی است که هرکدام قریب ۳۰ سال از عمر پربار خود را در خدمت به مردم و جامعه گذرانده و اکنون در پائیز زندگانی محتاج نان شب می‌باشند. بحران معیشتی در میان بازنشستگان به حدی گسترده است که اغلب قریب به اتفاق آنان با دریافتی‌های ناچیز که دیکتاتوری غارتگر آخوندی بر آن نام «حقوق بازنشستگی» نهاده است، زیر خط فقر زندگی می‌کنند. افزایش شدید قیمت‌ها، وجود تورم افسار گسیخته، افزایش بهای انرژی ارزاق عمومی، اجاره خانه، درمان و خدمات پزشکی، سوخت و انرژی و همچنین نبود خدمات و یا بیمه‌های بازنشستگی تماماً به موازات ضعف شدید مالی بازنشستگان، بسیاری از آنان را به حاشیه جامعه رانده است.

یک گزارش حکومتی پیشتر ضمن اعتراف به ابعاد اجتماعی این وضعیت بحرانی، به نقل از فرزند یک بازنشسته با ۲۷ سال سابقه است نوشته بود: «پدر من یک بازنشسته است با حقوق دریافتی ۹۰۰ هزار تومان؛ این حقوق دریافتی برای چهار نفر اصلا جواب نمی‌دهد
وی تأکید می‌کند: معمولاً از پنجم هرماه پولی برای ما باقی نمی‌ماند و بیشتر این مبلغ صرف پرداخت قبوض آب، برق، گاز، تلفن و هزینه‌های مورد نیاز فرزندان دانشجو و محصل خانواده می‌شود». (سایت حکومتی افکار نیوز ۶ بهمن ۱۳۹۵)
بر اساس آمارهای ارائه شده از سوی صندوق تأمین اجتماعی در رژیم