وزیر خارجه آمریکا:‌ رژیم ایران اصلی ترین حامی تروریسم در جهان با بدترین سابقه حقوق بشری است

رکس تیلرسون وزیر خارجه آمریکا شب گذشته ۳۰ فروردین ۹۶ سیاست دولت دونالد ترامپ در قبال رژیم ایران را تشریح کرد.

رکس تیلرسون وزیر خارجة آمریکا، با برگزاری یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر وزارت خارجه دربارة بازنگری سیاست ایالات متحده در قبال رژیم آخوندی از جمله بازبینی توافق اتمی دولت اوباما با رژیم، اعلام کرد: (رژیم) ایران حکومت اصلی حامی تروریسم در جهان و تهدیدی برای صلح و همدست رژیم وحشی بشار اسد است و یک سیاست جامع در قبال آن، مستلزم آن است که به تمامی تهدیداتش پاسخ داده شود.

وی رژیم آخوندی را دارای یکی از وخیم ترین کارنامه های نقض حقوق بشر در جهان دانست و رفتار ضد انسانی این رژیم در داخل کشور از جمله شکنجه و اعدامهای و حشیانه را محکوم کرد.

دولت ترامپ هم‌اکنون در همه (ارگانهای) دولت مشغول بازنگری سیاست ما در قبال (رژیم) ایران است. امروز می‌خواهم به تحریکات هشداردهنده و مستمر (رژیم) ایران بپردازم که با صدور تروریسم و خشونت، هم‌زمان کشورهای مختلف را بی‌ثبات می‌سازد.
(رژیم) ایران حکومت اصلی حامی تروریسم در جهان است و مسئول تشدید درگیری‌های متعدد و تضعیف منافع آمریکا در کشورهایی نظیر سوریه، یمن، عراق و لبنان است. اگر (رژیم) ایران کنترل نشود، قابلیت پیمودن همان مسیر کرة شمالی و کشاندن جهان را به همراه خود دارد.
ایالات متحده مشتاق است تا از دومین نمونه برای اثبات این‌که رویکرد صبر استراتژیک شکست خورده است، اجتناب کند.
یک سیاست جامع (در قبال رژیم) ایران مستلزم آن است که ما به تمامی تهدیدات (رژیم) ایران پاسخ بدهیم و روشن است که تعداد (این تهدیدات)، بسیار است.
(رژیم) ایران هم‌چنان به حمایت از رژیم وحشی اسد در سوریه ادامه می‌دهد و باعث طولانی‌شدن جنگی می‌شود که جان حدود نیم میلیون سوری را گرفته و میلیون‌ها تن دیگر را آواره کرده است. (رژیم) ایران از رژیم اسد حمایت می‌کند، حتی در زمانی که این رژیم مشغول ارتکاب جنایاتی علیه مردم خودش است، از جمله با تسلیحات شیمیایی. (رژیم) ایران تسلیحات، حمایت مالی و آموزشی فراهم می‌کند ونیروهای جنگی خارجی را به سوریه اعزام می‌کند و هم‌چنین اعضای سپاه پاسداران را برای مشارکت در عملیات و نبرد مستقیم به سوریه فرستاده است.
در عراق، (رژیم) ایران از برخی گروه‌های شبه نظامی عراقی، عمدتاً توسط نیروی قدس حمایت می‌کند، که سال‌هاست امنیت عراق را تضعیف کرده است.
در یمن، (رژیم) ایران به حمایت از تلاش حوثی‌ها برای سرنگونی دولت ادامه می‌دهد، از طریق فراهم‌کردن تجهیزات نظامی، حمایت مالی و آموزش و به این ترتیب مرز جنوبی عربستان سعودی را تهدید می‌کند. توقیف (محموله‌هایی) توسط نیروهای اماراتی و نیروهای ائتلاف در یمن در دریای عرب، یک شبکة پیچیدة (رژیم) ایران برای تسلیح و تجهیز حوثی‌ها را افشا کرده است.
کشتی‌های (رژیم) ایران هم‌چنان آزادی دریانوردی را در خلیج فارس مختل می‌کنند، آن هم از طریق اذیت و آزار کشتی‌های آمریکایی که به‌طور قانونی فعالیت دارند.
(رژیم) ایران حملات سایبری علیه ایالات متحده و متحدان ما در خلیج (فارس) انجام داده است.
(رژیم) ایران پشت حملات تروریستی در سراسر جهان قرار داشته، از جمله توطئه‌یی برای کشتن عادل الجبیر که در آن زمان سفیر عربستان در ایالات متحده بود.
چه از طریق تلاش‌ها برای ترور و یا پشیتبانی از تسلیحات کشتار جمعی و اعزام شبه نظامیان بی‌ثبات‌کننده، (رژیم) ایران ثروت و زمان خود را وقف مختل‌کردن صلح می‌کند.
(رژیم) ایران هم‌چنان یکی از وخیم‌ترین کارنامه‌های حقوق بشری جهان را دارد؛ مخالفان سیاسی مستمراً زندانی یا اعدام می‌شوند و به نقطة نازل رنج‌آور اعدام نوجوانان و افرادی رسیده است که مجازاتشان متناسب با جرمشان نیست.
(رژیم) ایران به‌طور خودسرانه خارجیان، از جمله شهروندان آمریکایی را بر پایة اتهامات دروغین بازداشت می‌کند. چندین شهروند آمریکایی هم‌چنان مفقود یا به‌ناحق در ایران زندانی هستند.
جدای از نقض‌ها در درون مرزهای ایران، (این رژیم) تهدیدی علیه بقیة جهان است.
جاه‌طلبی‌های اتمی (رژیم) ایران تهدید بزرگی برای صلح و امنیت بین‌المللی است.
این عادت و رفتار آنهاست که تمامی منابع در دسترسشان را برای برهم‌زدن وضعیت مردم و دیگر کشورها به‌کار بگیرند.
 تازه‌ترین آزمایش موشک میان‌برد بالستیک و استمرار توسعه و تکثیر فن‌آوری موشکی توسط (رژیم) ایران، سرپیچی از قطعنامة 2231 شورای امنیت است.
 پیش از این هم اعلام کرده که دومین آزمایش پرتاب‌کننده موشکی «سیمرغ» را انجام خواهد داد که آن‌را به یک موشک بالیستیکی قاره‌پیمای عملیاتی، نزدیک‌تر می‌کند.
هرگونه بحثی در مورد رژیم ایران بدون اشاره به برجام ناقص است.
برجام نتوانسته هدف یک ایران غیر اتمی را محقق کند و فقط هدف آنها را برای تبدیل‌شدن به یک حکومت اتمی، به تأخیر می‌اندازد. این توافق اتمی نشان‌دهندة همان سیاست شکست‌خوردة گذشته است که ما را به تهدید قریب‌الوقوع کنونی در قبال کرة شمالی کشاند. دولت ترامپ قصد ندارد مسئلة (رژیم) ایران را به یک دولت آینده واگذار کند. شواهد روشن هستند. اقدامات تحریک‌آمیز (رژیم) ایران، ایالات متحده، منطقه و جهان را تهدید می‌کند.
هم‌چنان که در شروع گفتم، دولت ترامپ هم‌اکنون مشغول یک بازبینی جامع در سیاست ما در قبال (رژیم) ایران است. وقتی نتیجه‌گیری‌هایمان را تمام کنیم، با وضوح و اعتقادی راسخ، به چالش‌های (رژیم) ایران رسیدگی خواهیم کرد. متشکرم.

سئوال خبرنگار: آقای وزیر، شما در نامة خودتان به رئیس مجلس نمایندگان گفتید، (رژیم) ایران به مفاد توافق اتمی پایبند است. اگر این توافق را نقض کنید، آیا علامتی به کرة شمالی و دیگر حکومت‌های یاغی نمی‌فرستد که نمی‌تواند به آمریکا در انجام تعهدات خودش اعتماد کرد؟ و (رژیم) ایران پیشاپیش به‌خاطر تروریسم و (برنامة) موشکی توسط آمریکا تحریم شده است. آیا یک گزینة دیگر که بسیاری از جمهوری‌خواهان کنگره پیشنهاد کرده‌اند، افزایش این تحریم‌ها برای مجازات (رژیم) ایران به خاطر چنین رفتارهایی است؟
تیلرسون:... به‌نظرم مهم است که در هر بحث مربوط به برجام -و فکر می‌کنم این یکی از اشتباهات در انجام آن توافق بود- این است که (برجام) تماماً تمامی تهدیدات جدی دیگر (رژیم) ایران را نادیده گرفت و من فقط معدودی از آنها را با شما در میان گذاشتم. به همین خاطر دیدگاه ما این است که باید به (رژیم) ایران به‌نحو بسیار جامعی بنگریم، در رابطه با تهدیدی که برای همة نقاط منطقه و جهان دارد؛ و برجام فقط یک عنصر از آن است. لذا ما برجام را به‌طور کامل بازبینی خواهیم کرد و همان‌طور که گفتم، واقعاً هدف ما را محقق نمی‌کند. این نمونة دیگری از باج‌دهی به قدرتی است که جاه‌طلبی‌های اتمی دارد، برای مدت کوتاهی (برای مصالحه) به آنها باج می‌دهیم و سپس کسی باید بعداً دوباره به آن بپردازد...

خبرنگار: آیا باید از آن خارج بشویم؟
تیلرسون: ما این را شیوة محتاطانه‌یی برای برخورد با رژیم ایران نمی‌دانیم، به‌خصوص با توجه به سایر فعالیت‌های مخرب آنها.
سایت وزارت خارجة آمریکا ۳۰ فروردین۹۶