دونالد ترامپ ۱۰۰ سناتور را در کاخ سفید درباره کره شمالی توجیه کرد

روز چهارشنبه ۷ اردیبهشت دولت ترامپ به قانونگذاران آمریکایی گفت فشارهای اقتصادی و دیپلوماتیک را بر کره شمالی افزایش خواهد داد تا برنامه اتمی خود را از بین ببرد.

دولت ترامپ به قانونگذاران روز چهارشنبه گفت فشارهای اقتصادی و دیپلوماتیک را بر کره شمالی بکار خواهد برد تا برنامه اتمی خود را بین ببرد، این درحالی بود که جلسه توجیهی فوق العاده کاخ سفید، درخدمت کاستن از صحبت درمورد اقدام نظامی علیه دشمنی بود که، غیر قابل پیش بینی و بطور فزاینده ای خطرناک است.
پرزیدنت ترامپ به سناتور های جمهوریخواه و دموکرات قبل از اینکه وزیر خارجه، وزیر دفاع و ژنرال ارشد و مدیر اطلاعات ملی او بریفینگ محرمانه ای را ارائه دهند، خوش آمد گفت.
همین تیم قرار بود با اعضای مجلس نمایندگان در کنگره ملاقات کرده و توانمندی های فزاینده اتمی کره وگزینه های آمریکا در پاسخ به آنچه که آنرا ” تهدید فوری امنیت ملی ” می خواند توضیح دهد.
بعد از هفته های تهدیدات صریح غیرمعمول نظامی، دربیانیه ای مشترک توسط روسای آژانس ها گفته شده است که رویکرد ترامپ ” با هدف فشار بر کره شمالی برای از بین بردن برنامه های اتمی، موشک بالستیکی وتکثیر اتمی آن، از طریق تشدید تحریم های اقتصادی و پیگیری اقدامات دیپلوماتیک با متحدانمان و شرکای منطقه ای می باشد” .
هیچ اشاره مشخصی به گزینه های نظامی نشده هرچند که گفته است آمریکا از خود و متحدانش دفاع می کند....
فرمانده نیروهای آمریکا در اقیانوس آرام آدمیرال هری هریس به اعضای کنگره روز چهارشنبه گفت این سیستم می تواند ظرف چند روز عملیاتی شود.او گفت هر شلیک موشک کره به نیروهی آمریکایی نابود خواهدشد. هریس گفت” اگر پرواز کند، نابود می شود” .
دولت ترامپ گفته است تمامی گزینه ها از جمله حمله نظامی روی میز است، اما بیانیه دولت بعد ازتوجیه 100سناتور که دعوت شده بودند، همان رویکردی را نشان داد که دولت اوباما برای فشار به پیونگ یانگ برای بازگشت به مذاکرت طولانی خلع سلاح اتمی، متمرکز بود.
مشاوران ارشد امنیت ملی ترامپ گفتندآنها ” برای مذاکره با کره شمالی آماده اند” هرچند هیچ اشاره ای به این که چه زمانی و تحت چه شرایطی باشد نکردند.
سناتور جان مک کین که مقدمه ای ازپیام ترامپ دربرنامه(تلویزیونی) ”با رئیس جمهور در این هفته ”را دریافت کرده بود، گفت” چین در این امر کلیدی است” .
درمیان گزینه ها بازگرداندن کره شمالی به لیست کشورهای حامی تروریسم میباشد که وزیر خارجه رکس تیلرسون هفته گذشته گفت آنرا تحت بررسی دارند.
سخنگوی وزارت خارجه مارک تونر چهارشنبه گفت یک شیوه دیگر خواستن از کشورهای سراسر جهان است که سفارت ها و کنسولگری های کره شمالی را ببندند یا ( شرکت) آنها را در سازمان های بین المللی تعلیق نمایند.
اما تحریم ها بزرگترین ابراز در دست دولت ترامپ است. تیلرسون ریاست جلسه شورای امنیت را روز جمعه بر عهده دارد که قرار است از کشورهای جهان خواستار اعمال مجازات های موجود بر کره شمالی و ارزیابی مجازاتهای جدید باشد.
هریس که در برابر کمیته نیروهای مسلح سنا شهادت می داد گفت، انتظار دارد کره شمالی بزودی بتواند موشک های دوربرد تولیدکند که قادر است آمریکا را همانطور که کیم قول داده،، هدف قرار دهد. هریس گفت” یکی از همین روزها او موفق خواهد شد”.
آسوشیتدپرس - ۷ اردیبهشت ۹۶