‌فیگارو – دادگاه بلژیک دیپلمات رژیم ایران را به اقدام به عمل تروریستی متهم کرد


دادستانی فدرال بلژیک اعلام کرد دادگستری بلژیک چهارشنبه ۱۵ ژوئیه -۲۵تیر چهار تن از جمله یک دیپلمات رژیم ایران را که متهم به دست داشتن در یک طرح سوءقصد علیه مخالفان رژیم تهران در ۲۰۱۸ در فرانسه بوده اند به دادگاه فرستاد.

اریک ون در «Eric Van Der» سخنگوی دادستانی فدرال گفت دادگاه آنها قرار است در پاییز در آنتورپ برگزار شود، جایی که پرونده مورد تحقیق قرار گرفته است. این تصمیم روز چهارشنبه توسط دادگاه شورای آنتورپ در پشت درهای بسته، در تبعیت از درخواست دادستان فدرال اتخاذ شد. بگفته سخنگوی دادستان فدرال چهار متهم بخاطر ”تلاش برای قتل با ویژگی تروریستی” و ”شرکت در فعالیتهای تشکل تروریستی” محاکمه میشوند پرونده که در کمال رازداری توسط دادگستری بلژیک مورد تحقیق قرار گرفته موجب بروز تنشهای دیپلماتیک بخصوص بین فرانسه و رژیم ایران شد. در اکتبر ۲۰۱۸، دولت فرانسه وزارت اطلاعات رژیم ایران را به تحریک این طرح تروریستی متهم کرد.
از نظر مجاهدین خلق و حامیانشان، این ”توطئه” در ویلپنت تصویری از ”تروریسم دولتی” است که دولت روحانی اعمال می کند. حدود پانزده تن از شرکت کنندگان در گردهم آیی ویلپنت بعنوان شاکی خصوصی وارد پرونده شده اند، که در میانشان، بگفته ریک ون روسل وکیل پرونده، اینگرید بتانکور بچشم می خورد.
فیگارو افزود: اسدالله اسدی است که توسط مخالفانی که هدف بودند بعنوان ”فرمانده” این سوءقصد معرفی می شود، یک دیپلمات رژیم ایران که در زمان وقوع جرم در سفارت رژیم ایران در وین بکار مشغول بود. وی که در آلمان دستگیر شد در ماه اکتبر ۲۰۱۸ تحویل دادگستری بلژیک شد.