کنفرانس حقوق بشر در مقر اروپایی ملل متحد، محکومیت استمرار نقض حقوق بشر در ایران


همزمان با چهل و یکمین اجلاس شورای حقوق بشر ملل متحد در ژنو، کنفرانسی توسط حزب رادیکال ایتالیا، در باره وضعیت حقوق بشر در ایران در مقر اروپایی سازمان ملل در ژنو برگزار شد.

در این کنفرانس سخنرانان ضمن بررسی کارنامه نقض گسترده و سیستماتیک حقوق بشر در ایران، خواستار انجام تحقیقات مستقل توسط سازمان ملل پیرامون قتل عام زندانیان سیاسی در سال ۶۷ به فرمان خمینی ملعون و رسیدگی به عاملان و آمران قتل عام ۶۷ بمثابه جنایت علیه بشریت شدند.
سخنرانان این کنفرانس عبارت بودند از
جولیو ترتزی، وزیر خارجه پیشین ایتالیا
لورا حارث، نماینده حزب رادیکال ایتالیا در سازمان ملل
طاهر بومدرا
آلفرد دو زایاس گزارشگر پیشین ”نظام دمکراتیک و عادلانه بین المللی”

در این کنفرانس ابتدا لورا حارث نماینده حزب رادیکال ایتالیا در سازمان ملل با اشاره به استمرار نقض گسترده حقوق بشر در ایران توسط رژیم آخوندی تاکید کرد که هدف از برگزاری این جلسه حساس کردن توجهات نسبت به این موضوع است.

سپس جولیو ترتزی وزیر امور خارجه سابق ایتالیا طی سخنانی گفت: پارلمان اروپا نقض حقوق بشر در ایران توسط رژیم حاکم بر ایران را محکوم کرد. صدای اروپا توسط حقوق بشر بیان شد. حقوق بشر باید بین نهادهای اتحادیه اروپا و جهان از اولویت برخوردار باشد. اتحادیه اروپا باید نقش اساسی در ارتقای آزادی، حاکمیت قانون و حمایت از آزادی ها ایفا کند.
جولیو ترتزی افزود: وقتی وضعیت ژئوپلیتیکی خلیج فارس را مورد بررسی قرار میدهیم، شکی نیست که باید روی حقوق بشر خیلی بیشتر تمرکز کنیم. حقوق بشر و آزادی های اساسی باید به مرکز این گفتگوها منتقل شود.
وزیر امور خارجه پیشین ایتالیا سپس به توطئه های رژیم علیه شورای ملی مقاومت و سازمان مجاهدین خلق پرداخت و گفت این مسئله سابقه طولانی دارد و در دوره تصدی روحانی نیز کماکان ادامه داشته است. رژیم با ۴۵۰ حمله تروریستی علیه مخالفان سیاسی سابقه طولانی در این رابطه دارد و عاملین این اقدامات باید محاکمه شوند.

طاهر بومدرا رئیس مشترک کمیته عدالت برای قربانیان قتل عام۶۷ در ایران گفت: سازمان ملل متحد چارچوبی برای بررسی جنایات انجام شده تنظیم کرده است. جامعه مدنی ایران نیز بطور گسترده ای در جریان قتل عام ۶۷ میباشد. گزارشگر ویژه سازمان ملل خانم عاصمه جهانگیر با اقدامی شجاعانه، گزارشی در همین رابطه تنظیم کرد و اکنون باید گزارشگر ویژه فعلی این موضوع را در گزارش خود وارد بکند.

پروفسور آلفرد دو زایاس گزارشگر سابق ”نظام دمکراتیک و عادلانه بین المللی” طی سخنانی گفت: من یک ساعت را در موزه اشرف سه گذراندم که پرونده های مربوط به مجاهدین و جنایاتی را که در حاکمیت آخوندها علیه مجاهدین اعمال شده بود را بخوبی ثبت کرده است.
کمیساریای عالی حقوق بشر و شورای حقوق بشر باید درباره این جنایت علیه بشریت تحقیق کند. گزارشگر ویژه کشف حقیقت و همچنین گزارشگر شکنجه و بازداشت های خودسرانه نیز باید به این مسئله مهم توجه داشته باشند. این یک موضوع در شورای حقوق بشر میباشد.

سپس شماری از شاهدان و بستگان زندانیان سیاسی و قتل عام شدگان مشاهدات خود را از جنایات رژیم بازگو کردند.
آزاده عالمی از انجمن زنان ایرانی در فرانسه طی سخنانی سرکوب زنان در ایران و نقض گسترده حقوق زنان توسط رژیم آخوندی طی چهل سال حاکمیت رژیم را برشمرد و از نهادهای بین المللی خواست تا نقض فاحش حقوق زنان در ایران را محکوم کنند.

معصومه جوشقانی گوشه هایی از مشاهدات خود در زندانهای رژیم آخوندی را برشمرد و گفت من صدای همه دوستانم بخصوص آنهایی که در سال ۶۷ در جریان قتل عام ۳۰ هزار زندانی سیاسی اعدام شده اند را میخواهم منعکس کنم. آنها نسلی از شجاع ترین ها بودند و بنابراین من از سازمان ملل میخواهم که عاملان این جنایت را که اکنون مقامهای بالایی در حکومت ایران دارند را به دادگاههای بین المللی بکشانند تا عدالت انجام شود.

سیما میرزایی با تشریح مشاهدات خود گفت: ۱۴ عضو خانواده من توسط رژیم آخوندها اعدام شدند. در میان آنها ۷ تن در جریان قتل عام تابستان ۶۷ اعدام شدند. آنها به زندان محکوم شده بودند و در حال گذراندن دوران زندان خود بودند. عاملین این جنایت باید در دادگاههای بین المللی محاکمه شوند.