دستگیری یک مترجم افغان در ارتش آلمان به جرم جاسوسی برای وزارت اطلاعات رژیم ایران




دادستانی فدرال آلمان روز سه‌شنبه ۲۵ دی‌ماه اعلام کرد یک مرد افغان مترجم در ارتش آلمان به اتهام جاسوسی برای وزارت اطلاعات رژیم ایران دستگیرشده است. این فرد عبدالحمید سین معرفی‌شده و عصر سه‌شنبه در دادگاه حاضر می‌شود.

مجله آلمانی اشپیگل گزارش کرد فرد مزبور به اطلاعات حساس ازجمله به اطلاعات پرسنل مستقر در افغانستان دسترسی داشته است. به نوشته اشپیگل این مزدور اطلاعات را خیانتکارانه در اختیار رژیم تهران قرار می‌داد.

ارتش آلمان اغلب از مترجمین محلی به همراه نیروهای گشت در افغانستان استفاده می‌کند.
مقامات اطلاعاتی آلمان و اروپا نسبت به فعالیت‌های فزاینده جاسوسی رژیم ایران و حملات سایبری این رژیم، ابراز نگرانی کرده بودند.
آژانس اطلاعات داخلی آلمان در ژوئیه گزارش داد که رژیم ایران حمله‌های سایبری خود را گسترش داده و برای شرکت‌ها و نهادهای تحقیقاتی آلمان، تهدید محسوب می‌شود. این در حالی است که آلمان همراه با سایر کشورهای اروپایی به‌شدت تلاش می‌کند تا توافق برجام با رژیم ایران را حفظ کند.
اخیراً در ماه ژانویه، وزارت خارجه آلمان سفیر ایران را احضار کرد تا او را به خاطر جاسوسی در مورد اشخاص و گروه‌ها به‌ویژه گروه‌ها و افراد نزدیک به اسراییل توبیخ کند.

اشپیگل خاطرنشان می‌کند پس‌ازاینکه دادستان کل عبدالحمید ۵۰ ساله را به جاسوسی متهم کرد، ارتش آلمان احتمالاً در برابر یک بحران جاسوسی قرار دارد. اکنون معلوم شده است این فرد متولد افغانستان که برای ارتش آلمان به‌عنوان مترجم و مشاور آشنای محلی کار می‌کرده، سال‌ها در خدمت وزارت اطلاعات ایران بوده است.
به نوشته اشپیگل این واقعیت که یک سرویس اطلاعاتی خارجی، در دستگاه امنیتی آلمان به جاسوسی بپردازد و منابعی برای این کار داشته باشد، بسیار انفجاری است. این قبیل موارد معمولاً به نحو قابل‌توجهی موجب برانگیختن هیجان می‌شود.


اشپیگل می‌افزاید: در ادارات امنیتی، فعالیت‌های وزارت اطلاعات ایران در اروپا مدت‌هاست تحت نظر است. سال گذشته دیپلمات رژیم ایران در اتریش، حین مأموریت در آلمان دستگیر شد. اسدی که سال‌ها منابعی را در بلژیک هدایت می‌کرده، درنهایت به دو نفر مأموریت داده بود به مراسم گروه اپوزیسیون ایرانی در پاریس ضربه بزنند. هرچند آن‌ها قبل از انجام عملیات طراحی‌شده دستگیر شدند.
از سوی دیگر حمله‌های هکرهای رژیم ایران به اهداف آلمانی نیز، موضوع شناخته‌شده‌ای است.