شرکت نفت توتال: احتمال توقف پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی

شرکت فرانسوی توتال اعلام کرد که اگر موفق به کسب معافیت از تحریم‌های آمریکا نشود، پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را متوقف خواهد کرد.

توتال در بیانیه خود، می‌نویسد: «روز ۸ می ۲۰۱۸ رئیس‌جمهور آمریکا... تصمیم این کشور را برای خروج از برجام و اعمال مجدد تحریم‌های ایالات متحده.. اعلام کرد. در نتیجه... توتال در موقعیتی نخواهد بود که پروژه شماره فاز ۱۱ پارس جنوبی را ادامه بدهد و باید تمامی عملیات مربوطه را قبل از ۴ نوامبر ۲۰۱۸ متوقف کند؛ مگر این‌که به توتال یک معافیت مشخص برای این پروژه توسط مقام‌های آمریکایی با حمایت مسئولان فرانسوی و اروپایی ارائه شود. این معافیت... باید شامل حفاظت شرکت از هرگونه تحریم ثانویه... باشد...».
این بیانیه می‌افزاید: «توتال همواره به روشنی گفته است... که نمی‌تواند اعمال تحریم‌های ثانویه را بپذیرد. (چنین تحریم‌هایی) می‌تواند از دست‌رفتن تأمین مالی با دلار توسط بانک‌های آمریکایی را برای عملیات جهانی (توتال) در پی داشته باشد... حال آن‌که بانک‌های آمریکایی، در بیش از ۹۰ درصد عملیات تأمین مالی توتال دخیل هستند... (تحریم‌های ثانویه هم‌چنین می‌تواند) منجر به از دست‌رفتن سهامداران آمریکایی (توتال) یعنی بیش از ۳۰ درصد کل سهامداران شرکت و یا توانایی توتال به ادامه عملیاتش در آمریکا بشود... در چنین شرایطی، توتال هیچ‌گونه تعهد جدیدی را در ارتباط با پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی در پیش نخواهد گرفت و... با مقام‌های فرانسه و آمریکا وارد صحبت می‌شود تا امکان کسب معافیت را مورد بررسی قرار بدهد....».
در این بیانیه هم‌چنین آمده است: «توتال تأیید می‌کند که خروج آن از پروژه فاز ۱۱ پارس جنوبی رشد مشخص‌شده برای تولید شرکت، یعنی افزایش ۵ درصد نرخ رشد ترکیبی سالانه برای سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۲ را تحت تأثیر قرار نخواهد داد».