دستورالعمل خزانه‌داری آمریکا: بازگشت تحریم‌های اولیه و ثانویه علیه رژیم آخوندی

وزارت خزانه‌داری آمریکا با صدور بیانیه‌یی درباره تصمیم رئیس‌جمهور این کشور برای خارج‌شدن از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها، اعلام کرد: «دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری، برای اجرای تصمیم رئیس‌جمهور، دست به اقدام فوری می‌زند. تحریم‌ها برخی پس از ۹۰ روز و برخی پس از ۱۸۰ روز بعد از مهلت مقرر شده، مجدداً اعمال خواهند شد و تحریم‌های قابل اجرا به‌طور کامل باز می‌گردند. این شامل اقداماتی تحت اختیارات تحریم‌های اولیه و نیز تحریمهای ثانویه خواهد بود».

استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا تأکید کرد: «ایالات متحده دسترسی سپاه پاسداران را به سرمایه‌ها برای تأمین مالی فعالیت شرورانه رژیم ایران قطع خواهد کرد؛ از جمله در رابطه با موقعیت این رژیم به‌عنوان بزرگ‌ترین حکومت حامی تروریسم، استفاده آن از موشک‌های بالستیک علیه متحدان ما، حمایت آن از رژیم وحشی اسد در سوریه، نقض‌های حقوق بشری علیه مردم ایران و سوءاستفاده آن از سیستم مالی بین‌المللی».
وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین بیانیه و دستورالعملی را درباره اعمال مجدد تحریم‌ها علیه رژیم و ابعاد و مشخصات آن صادر کرده و می‌نویسد: «همخوان با رهنمود رئیس‌جمهور، بخش‌ها و آژانس‌ها، روند اجرای دوره ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه پایان‌یافتن فعالیت‌های مربوط به رژیم ایران را شروع خواهند کرد.
برای اجرایی‌کردن مهلت خاتمه تدریجی، روز سه‌شنبه وزارت خارجه معافیت‌های قانونی لازم از تحریمها را صادر کرد
وزارت خزانه‌داری در بیانیه خود تأکید کرده است: دولت ایالات متحده به کاربرد تهاجمی اختیاراتش برای هدف قرار دادن رفتار شرورانه رژیم ایران ادامه خواهد داد...».

در این بیانیه سپس فهرستی از تحریم‌ها علیه رژیم منتشر شده است.
وزارت خزانه‌داری آمریکا هم‌چنین در دستورالعمل خود، تحریم‌هایی را که بعد از ۹۰ روز یعنی تا ششم اوت ۲۰۱۸ مجدداً اعمال خواهند شد، از جمله چنین ذکر کرده است:
تحریم‌های مربوط به خرید یا کسب دلار آمریکایی توسط رژیم
تحریم‌های مربوط به تجارت در زمینه طلا یا فلزات گران‌بها
و تحریم‌های مرتبط با صنعت خودروسازی رژیم ایران
وزارت خزانه‌داری سپس تحریم‌هایی را که بعد از ۱۸۰روز یعنی تا ۴ نوامبر ۲۰۱۸ مجدداً علیه رژیم اعمال خواهند شد، از جمله چنین ذکر می‌کند:
تحریم اپراتورهای بندری و ناوگان دریایی و کشتی‌سازی از جمله خطوط ناوگان دریایی جمهوری اسلامی و خط ناوگان جنوبی ایران و وابستگان آنها
تحریم‌های مرتبط با معاملات نفتی
تحریم‌ها بر معاملات توسط مؤسسه‌های مالی خارجی با بانک مرکزی و مؤسسه‌های مالی لیست‌گذاری‌شده رژیم
تحریم‌ها بر خدمات پیام‌رسانی مالی تخصصی برای بانک مرکزی و مؤسسه‌های مالی رژیم
و تحریم‌های مربوط به بخش انرژی رژیم