ادامه حمایتهای بین المللی به دنبال حمله به تاسیسات و مراکز شیمیایی دیکتاتور سوریه

مایک پنس معاون رئیس‌جمهور آمریکا در سخنرانی خود در اجلاس سران کشورهای قاره آمریکا با تأکید بر پشتیبانی تمام‌عیار حکومت آخوندی از دیکتاتور سوریه درباره حمله به مواضع اسد گفت: «ما یک پیام روشن و واضح به رژیم سوریه منتقل کردیم: ایالات متحده و متحدانش بکارگیری تسلیحات شیمیایی علیه مردان، زنان و کودکان بی‌گناه را تحمل نخواهد کرد و ما آماده‌ایم تا از هرگونه استفاده مجدد تسلیحات شیمیایی توسط رژیم اسد جلوگیری کنیم».

وی افزود: «ما در پاسخ به بکارگیری وحشتناک تسلیحات شیمیایی توسط اسد علیه شهروندان سوری اقدام کردیم؛ حمله‌یی که وجدان جهان را وحشت‌زده کرد و تکان داد... همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ گفت، اینها «جنایت‌های یک هیولا» بود و ما همراه با متحدانمان در واکنش به این «بربریت و بی‌رحمی» اقدام کردیم... حمله نیروهای آمریکا، انگلستان و فرانسه مؤثر، خردکننده و موفقیت آمیز بود».
معاون رئیس‌جمهور آمریکا هم‌چنین گفت: همان‌طور که رئیس‌جمهور ترامپ روشن ساخت، کشور ما آماده است تا به «این پاسخ استمرار ببخشد، تا زمانی که رژیم سوریه، استفاده از مواد ممنوعه شیمیایی را کنار بگذارد». برای اسد و اربابانش عاقلانه نیست که اراده و توامندی‌های قوای مسلح ایالات متحده را به آزمایش بکشند...
رئیس‌جمهور هم‌چنین پیامی را به دو حکومتی فرستاد که بیش از همه مسئول «حمایت، تجهیز و تأمین مالی رژیم جنایتکار اسد» هستند، روسیه و رژیم ایران....».

نیکی هیلی سفیر آمریکا در ملل متحد اعلام کرد آمریکا سه هدف عمده در سوریه دارد و تا وقتی این اهداف محقق نشود، نیروهای آمریکایی از سوریه خارج نخواهند شد.
نیکی هیلی در مصاحبه با سی.بی.اس. درباره همدستی و شراکت رژیم آخوندی در جنایات اسد و پیام تهاجم هوایی به دیکتاتور سوریه گفت: «هدف ما ارسال یک پیام بسیار قوی به اسد و دوستانش بود مبنی بر این‌که ما قصد نداریم نظاره‌گر این باشیم که آنها به استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه مردم ادامه بدهند...».
افزود: «طبعاً ما می‌دانیم که کارمان در سوریه تمام نشده و می‌دانیم که این امر به بشار اسد بستگی دارد و این‌که آیا او مجدداً از تسلیحات شیمیایی استفاده می‌کند یا خیر. اگر دوباره دست به این کار بزند، رئیس‌جمهور آمریکا به روشنی تمام گفته است که سلاحهای ارتش ایالات متحده بارگذاری‌شده و آماده شلیک و اقدام است».

سفیر آمریکا در ملل متحد، در پاسخ به سئوالی درباره زمان خروج نیروهای آمریکا از سوریه، تصریح کرد: «سه موضوع هست که ما باید برای رسیدن به آن نقطه انجام بدهیم. اول اینکه رئیس‌جمهور به‌خوبی روشن ساخته، ما نمی‌توانیم استفاده از تسلیحات شیمیایی را در هیچ‌کجا بپذیریم... ثانیاً می‌خواهیم... داعش به‌طور کامل و به‌نحوی شکست بخورد که بدانیم منطقه را باثبات کرده‌ایم... و سوم می‌خواهیم مطمئن شویم که نفوذ رژیم ایران بر منطقه چیره نشود. (این رژیم) به ایجاد مشکل در سراسر منطقه ادامه می‌دهد و ما می‌خواهیم تضمین کنیم که این متوقف شود».
نیکی هیلی در مصاحبه با فاکس‌نیوز نیر سه هدف مورد نظر رئیس‌جمهور آمریکا در سوریه را تشریح کرد و گفت: «تا وقتی این اهداف را محقق نکنیم، (سوریه) را ترک نخواهیم کرد».

سخنگوی کاخ سفید در مصاحبه با تلویزیون ای.بی.سی. درباره حمله به دیکتاتور سوریه و استراتژی آمریکا در این کشور، بر پیام این تهاجم هوایی برای رژیم آخوندی و ضرورت مهار دیکتاتوری آخوندی در منطقه تاکید کرد. وی ازجمله گفت: (این حملات) با هدف نابودی ساختار مهم تسلیحات شیمیایی در سوریه بود و دقیقاً همین هم انجام شد. هم‌چنین یک پیام قوی به رژیم سوریه، روسیه و رژیم ایران فرستاده شده که وقتی رئیس‌جمهور خط قرمزی دارد، آن‌را به اجرا می‌گذارد...
سئوال: قدم بعدی چیست؟ آیا رئیس‌جمهور هم‌چنان به متعهد به خروج فوری نیروهای ما از سوریه است؟
سندرز: رئیس‌جمهور سه هدف بزرگ در ارتباط با این جنگ داشته است. می‌خواهد داعش را شکست بدهد و در این رابطه مستمراً صحبت کرده است. تقریباً به آن رسیده‌ایم. پیشرفت‌های فوق‌العاده‌یی علیه داعش و در جنگ علیه داعش داشته‌ایم. این رئیس‌جمهور آن‌را هدایت کرده و در این زمینه موفق بوده است.
کار دیگری که باید انجام بدهیم، مهار رژیم ایران است. باید تضمین کنیم که رفتارهای بدی که آنها داشته‌اند ادامه پیدا نمی‌کند و گسترش نمی‌یابد. اینها نکات مهم و کلیدی هستند. سپس نکته آخر این است که می‌خواهیم توسعه و استفاده از تسلیحات شیمیایی (کشتار) جمعی را متوقف کنیم و این یکی از مواردی بود که شاهد بودید، رئیس‌جمهور در رابطه با آن روز جمعه اقدام کرد.

امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه درباره حمله مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان به مواضع رژیم اسد، گفت: «سه تأسیسات تولید و تبدیل سلاح شیمیایی که از چندین ماه پیش شناسایی شده بود در این حملات هدف قرار گرفت. یک سایت بطور مشترک با نیروهای آمریکا و انگلستان، یک سایت توسط آمریکا و سومی فقط توسط فرانسه. ما عملیات را به لحاظ نظامی با موفقیت به‌پیش بردیم. چون تمام موشک‌هایی که شلیک شد کاملاً به اهداف خود اصابت کرد و توانیایی‌های تولید سلاح شیمیایی نابود شد.
ماکرون که با تلویزیون ب.اف.ام. مصاحبه می کرد، این عملیات مشترک را اقدام «جامعه بین‌المللی» دانست و با تأکید بر خط قرمز فرانسه در ارتباط با استفاده رژیم اسد از تسلیحات شیمیایی، افزود: «ما به نقطه‌یی رسیده بودیم که این حمله ضروری شده بود تا بتوانیم اعتبار جامعه بین‌المللی را به آن باز گردانیم».
رئیس‌جمهور فرانسه در این مصاحبه درباره مداخلات رژیم آخوندی در سوریه اظهار داشت: رژیم ایران با شبه نظامیان شیعی (تحت حمایتش)، هدف هژمونی‌طلبانه‌یی در سوریه دارد و نباید در این زمینه ابهامی داشت.

هدر نوئرت معاون دیپلماسی و روابط عمومی و سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در مصاحبه با فاکس‌نیوز، رژیم آخوندی را یک حکومت «یاغی» دانست، و گفت: «ما رژیم ایران را یک عامل بی‌ثبات‌کننده می‌دانیم و این دولت تصمیم گرفته که (بر خلاف دولت‌های قبلی) به رژیم ایران در تمامیت اعمال بد آن در سراسر جهان نگاه کند».
وی افزود: «حمایت رژیم ایران از حزب‌الله و دیگر گروه‌هایی که در سوریه (حضور دارند)، مشکلات بیشتری برای مردم سوریه ایجاد می‌کند و روزانه در یمن هم درگیر است...».
اتحادیه اروپا بر محکومیت حمله شیمیایی اسد به دوما و حمله سه کشور به دیکتاتور سوریه در پاسخ به این جنایت تأکید کرد.
وزرای خارجه اتحادیه اروپا در بیانیه پایانی اجلاس روز دوشنبه خود در لوکزامبورگ، تصریح کردند: «ما استفاده ادامه‌دار و مکرر رژیم سوریه از تسلیحات شیمیایی، از جمله تازه‌ترین حمله به دوما را که یک نقض جدی قانون بین‌الملل و تعرضی به توهین به کرامت انسانی است، قویاً محکوم می‌کنیم. در این چارچوب، شورای (اتحادیه اروپا) درک می‌کند که هدف قرار دادن تأسیسات تسلیحات شیمیایی در سوریه توسط آمریکا، فرانسه و انگلستان، اقدامی با هدف جلوگیری از استفاده مجدد از تسلیحات و مواد شیمیایی توسط رژیم سوریه برای کشتار مردم (این کشور) بوده است. شورا از تمامی تلاش‌ها برای جلوگیری از استفاده از تسلیحات شیمیایی، حمایت می‌کند».

اتحادیه اروپا در این بیانیه با تأکید بر این‌که هیچ‌گونه راه حل نظامی در بحران سوریه وجود ندارد، می‌افزاید: «بر خلاف آن از سال گذشته، رژیم سوریه با حمایت متحدانش رژیم ایران و روسیه، عملیات نظامی خود را بدون توجه به تلفات غیر نظامی افزایش داده است. اتحادیه اروپا با قوی‌ترین عبارات... حمله به غیر نظامیان، تأسیسات غیر نظامی، بیمارستان‌ها و مدارس را محکوم می‌کند».
اتحادیه اروپا در بیانیه خود هم‌چنین خواهان برقراری اجرای قطعنامه آتش‌بس شورای امنیت و توقف بمباران‌ها در سوریه، به‌ویژه در ادلب و در جنوب این کشور شد و بر انتقال سیاسی بر اساس بیانیه ژنو و قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت تأکید کرد.
این بیانیه می‌افزاید: «اتحادیه اروپا به حمایت از اپوزیسیون سیاسی سوریه و تعامل سازنده آن در روند سیاسی در ژنو و فعالیت‌هایش با جامعه مدنی، ادامه می‌دهد... اتحادیه اروپا فعالیت کمیسیون مذاکره‌کننده سوریه که هیأت فراگیر اپوزیسیون در مذاکرات تحت هدایت ملل متحد است و تعهد آن به یک راه حل از طریق مذاکره را مورد ستایش قرار می‌دهد».

ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه، گفت: «من و بوریس جانسون به ۲۸ (کشور اتحادیه اروپا) اصول... و اهداف عملیات علیه تأسیسات شیمیایی... در سوریه را که همراه با آمریکا صورت گرفت، توضیح دادیم. اتحادیه اروپا و کشورهای عضو از ما در اراده پیش‌گیری و منصرف‌کردن از هرگونه استفاده از تسلیحات شیمیایی حمایت کردند. از این‌رو اتحادیه اروپا در این لحظات خطیر متحد است».

بوریس جانسون وزیر خارجه انگلستان نیز، گفت: «هر کسی که از حمایت قوی بین‌المللی از (حمله) انگلستان، آمریکا و فرانسه تشکر می‌کنم.

وزارت خارجه فرانسه بر لزوم قاطعیت در قبال برنامه موشکی و مداخلات رژیم آخوندی در منطقه تأکید کرد.
در بیانیه وزارت خارجه فرانسه که پیش از اجلاس وزرای خارجه اتحادیه اروپا صادر شده، آمده است: «ژان ایو لودریان بر لزوم حفظ توافق وین و یک سیاست دیالوگ و قاطعیت در قبال برنامه موشکی رژیم ایران و نقش بی‌ثبات‌کننده آن... در منطقه، تأکید می‌کند».

وزیر خارجه دانمارک طی مصاحبه‌یی در اجلاس اتحادیه اروپا در بروکسل، اعلام کرد: «به‌نظرم اکثریت گسترده‌یی در میان کشورهای اروپایی وجود دارد که ما باید احتمال فراتر رفتن در رابطه با تحریم‌ها علیه رژیم ایران را بررسی کنیم».
وی افزود: «روشن است که ما خواهان حفظ توافقات موجود با رژیم ایران هستیم، اما می‌خواهیم هم‌زمان این موضوع را بررسی کنیم که آیا می‌توانیم در زمینه تحریم‌ها فراتر برویم».

هایکو ماس وزیر خارجه آلمان در ورود به اجلاس اتحادیه اروپا، گفت: «ما با نقش رژیم ایران در منطقه، با برنامه موشک‌های بالستیک و دخالت آن در سوریه موافق نیستیم».

اد رویس رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مصاحبه با فاکس نیوز گفت جامعه جهانی باید در این اوضاع به اقداماتی از قبیل برقراری مناطق امن در سوریه، و وضع تحریم‌های شدید علیه رژیم سوریه و حامیانش مانند رژیم ایران و روسیه دست بزند.
وی افزود: تمامی کشورهای منطقه، به جز رژیم ایران خواهان حل بحران سوریه هستند، زیرا این رژیم به هرج و مرج در سوریه نیاز دارد و می‌خواهد اوضاع بحرانی در سوریه را حفظ کند.
رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا تأکید کرد: ‌حملات هوایی آمریکا، انگلستان و فرانسه نه تنها اقدام مهمی در نابود کردن تأسیسات سلاح های شیمیایی رژیم اسد بود، بلکه در شرکت دادن دو متحد آمریکا، یعنی انگلستان و فرانسه، و پشتیبانی ترکیه در این عملیات از اهمیت فوقالعاده برخوردار بود.
 
عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی، در پایان اجلاس سران کشورهای عربی گفت، اجلاس سران اتحادیه، رژیم ایران را به‌دلیل حمایت از شبه‌نظامیان حوثی و دخالت‌هایش در امور داخلی کشورهای عربی محکوم کرد و از رژیم ایران خواست تا از کشورهای عربی‌خارج و به حسن همجواری و حاکمیت ملی همسایگانش احترام بگذارد».
وی افزود: رژیم ایران تلاش می‌کند منطقه را با فتنه فرقه‌گرایی به آتش بکشد.
عادل الجبیر گفت: سران کشورهای عربی در این اجلاس خواستار یافتن راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای سوریه بر اساس بیانیه ژنو شدند.
در بیانیه‌ای که در پایان اجلاس اتحادیه عرب در ظهران عربستان آمده است: «ما استفاده از سلاحهای شیمیایی علیه مردم سوریه را قویاً محکوم کرده و خواستار تحقیقات بین‌المللی به منظور تضمین اجرای قوانین بین‌المللی در مورد کسانی هستیم که ثابت شود در حملات شیمیایی دست داشته‌اند.
در این بیانیه هم‌چنین آمده است: ما دخالتهای رژیم ایران در امور داخلی کشور های عربی را رد می کنیم و تلاش های خصمانه برای ایجاد نا امنی و اقداماتی که برای شعله ور کردن اختلافات مذهبی و فرقه گرایانه در کشور های عربی بعمل‌ می آورد از جمله مسلح کردن و حمایت از شبه نظامیان تروریستی در برخی از کشور های عربی را که نقض اصول حسن همجواری و روابط بین المللی و اصول حقوق بین الملل و میثاق سازمان ملل متحد است را رد می کنیم. رژیم ایران باید شبه نظامیان و عناصر مسلح خود وابسته به خود را از همه کشور های عربی و بطود خاص از سوریه و یمن خارج کند.