سخنان رئیس جمهور و وزیر دفاع آمریکا پس از حمله هوایی به رژیم اسد در سوریه

رئیس‌جمهور آمریکا در پیام خود درباره حمله به رژیم اسد در پاسخ به جنایت شیمیایی در دوما گفت: «من به نیروهای مسلح ایالات متحده دستور دادم تا حملات دقیقی علیه اهداف مرتبط با توانمندیهای تسلیحاتی شیمیایی دیکتاتور سوریه بشار اسد را انجام دهند. عملیات مشترکی با نیروهای مسلح فرانسه و انگلستان انجام شد».

دونالد ترامپ افزود:‌ «هدف حمله ما ایجاد یک عامل بازدارنده قوی در برابر تولید، توزیع و استفاده از سلاحهای شیمیایی است. پاسخ مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان به این جنایات، تمام اهرم‌های قدرت ما را اعم از نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک، سرجمع می‌کند. ما آماده‌ایم که این واکنش را تا زمانی که رژیم سوریه استفاده از مواد ممنوعه شیمیایی را متوقف کند ادامه بدهیم.
رئیس‌جمهور آمریکا با تأکید بر همدستی رژیم آخوندی در جنایات دیکتاتور سوریه افزود: چگونه کشوری مایل است با قتل عام کننده مردان، زنان و کودکان بیگناه، همراهی کند؟ کشورهای جهان را می‌توان از روی دوستانی که برای خود حفظ می‌کنند مورد قضاوت قرار داد. هیچ کشوری نمی‌تواند در درازمدت با حمایت از حکومت‌های شرور، مستبدان خشن و دیکتاتورهای قاتل، موفق شود».

به‌دنبال حمله مشترک آمریکا، فرانسه و انگلستان به مواضع رژیم اسد، جیمز متیس وزیر دفاع در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با ژنرال جوزف دنفورد رئیس کمیته نیروهای مسلح ارتش آمریکا در پنتاگون، گفت: «مردم سوریه به واسطه وحشی‌گری طولانی‌مدت رژیم اسد، رنج بسیاری متحمل شده‌اند. در هفتم آوریل این رژیم تصمیم گرفت... با استفاده از سلاحهای شیمیایی برای کشتار زنان، کودکان و سایر بیگناهان، قانون بین المللی را به‌طور کامل نادیده بگیرد. ما و متحدانمان این جنایات را غیرقابل بخشش می‌دانیم... پرزیدنت ترامپ به ارتش آمریکا دستور اجرای عملیات را در هماهنگی با متحدانمان برای نابود کردن توانمندی تحقیق، توسعه و تولید سلاحهای شیمیایی رژیم سوریه را صادر کرد. فرانسه، انگلستان و ایالات متحده اقدام قاطعس برای نابود کردن زیرساختهای تسلیحات شیمیایی سوریه اتخاذ کردند.
واضح است که رژیم اسد، سال گذشته پیام را دریافت نکرد. این بار ما و متحدانمان ضربه سنگین‌تری وارد کردیم. ما با یکدیگر پیامی آشکار به اسد و دستیاران جنایتکارش دادیم. پیام این بود که آنها نباید حمله شیمیایی دیگری را انجام دهند چرا که مورد حسابرسی قرار خواهند گرفت».


ژنرال دنفورد نیز در سخنانش تأکید کرد: «اولین هدف مرکز تحقیقات بود که در منطقه بزرگ دمشق واقع شده است... هدف دوم یک انبار تسلیحات شیمیایی بود که در غرب حمص قرار دارد... هدف سوم که در حومه هدف دوم قرار دارد شامل تجهیزات هم شیمیایی و هم تاسیسات ذخیره سازی و یک موضع مهم فرماندهی است.
نیروی دریایی و هوایی آمریکا انگلستان و فرانسه در این عملیات شرکت کردند... سال گذشته ما یک حمله یک‌جانبه به یک سایت داشتیم.... این بار حملات ما همراه با دو متحد دیگر روی اهداف متعدد انجام شد که منجر به نابودی دراز مدت توانمندی رژیم سوریه برای تحقیق و توسعه تسلیحات شیمیایی و بیولوژیک آن می‌شود. زیرساخت های مهم آن نابود می‌شوند که منجر به عقب رفتن رژیم سوریه می‌شود. آنها سالیان تحقیقات و توسعه و اختصاص تجهیزات و هزینه های مربوط به آنرا از دست می دهند».