قیام ایران-شماره ۶۰ - تداوم اعتراض کارگران و اقشار مختلف به بیگاری کشیدن، و محرومیت از ابتدایی ترین نیازهای زندگی

اعتراضات اقشار به جان آمده، از فقر، بیکاری، گرسنگی، محرومیت از درمان و ابتدایی ترین نیازهای زندگی و سرکوب مستمر و فزاینده در شهرهای مختلف کشور ادامه دارد.


1.    روز یکشنبه اعتصاب ۳۵۰۰ تن از کارگران گروه ملی صنعتی فولاد ایران در اهواز برای ششمین روز ادامه یافت. آنها خواستار سه ماه حقوق و مزایای پرداخت نشده، پرداخت به‌موقع دستمزدها و برخورداری از حق بیمه تأمین اجتماعی و برقراری بیمه تکمیلی شان هستند.
2.    در هفت تپه شوش کارگران میراث جهانی چغازنبیل در اعتراض به پرداخت نشدن چهار ماه حقوق خود دست به اعتصاب زدند و مسیر ورود ماشین به این اثر جهانی را بستند.
3.    کارگران راه آهن در شهرهای مختلف از جمله تهران، اندیمشک، دامغان، اسلامشهر، سمنان، مراغه و زنجان برای پنجمین روز در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق چند ماهه خود دست به تجمع زدند. آنها همچنین نسبت به برخوردار نبودن از بیمه و نداشتن امنیت شغلی معترضند. آنها بنری در دست داشتند که روی آن نوشته بود: «مسئول پاسخگو نداریم؛ به نان شب محتاجیم؛ بیمه درمان نداریم». ۶۰۰ کارگر راه آهن شمال شرق (شرکت تراورس) که در گرمسار، آزادور، سنخاس و ...مشغول به کار هستند، همگام با دیگر کارگران اعتصابی مانع حرکت قطارها به تهران، کرج و ناحیه زاگرس شدند. در شاهرود نیز کارگران مانع حرکت قطار تهران-مشهد شدند. آنها به نداشتن حق اعتراض و امنیت کار معترضند. مدیران چپاولگر شرکت تراورس بارها با برخوردهای توهین آمیز، کارگران را تهدید به اخراج کرده و می گویند:«اخراج، اگر جای بهتری سراغ دارید به آنجا بروید».
4.    ۲۵۰تن از کارگران کیان کُرد” در ملایر برای ششمین روز متوالی به پرداخت نشدن شش ماه، دستمزد و عیدی سال‌های ۹۵ و ۹۶ خود دست به اعتراض زدند. طی سه هفته گذشته این چندمین بار است که کارگران در اعتراض به عملی نشدن وعده های دروغین کارفرما دست به اعتراض می زنند.
5.    در اصفهان حدود ۲۰۰ تن از کارگران ذوب آهن در اعتراض به پرداخت نشدن حقوق عقب افتاده شان تجمع کردند.
6.     در نجف آباد کارگران کاشی نیلو در اعتراض برای ششمین روز در مقابل اداره تعاون این شهر دست به اعتراض زدند. آنها روی بنری که در دست داشتند؛ نوشته بودند: «کارگران کاشی نیلو ۲۸ماه حقوق نگرفته‌اند؛ خصوصی سازی به چه قیمت؟ آیا فریادرسی هست». واگذاری این شرکت به عوامل حکومتی تحت عنوان خصوصی سازی طی سه سال گذشته کارگران را دچار بلاتکلیفی و معضلات بسیار کرده است.
7.    کشاورزان رابر کرمان در اعتراض به انتقال آب این منطقه و نادیده گرفتن زمین‌های زراعی موجود در مسیر این آب که موجب اختلال در کار و زندگی مردم این منطقه می شود؛ در مقابل استانداری رژیم دراین شهرتجمع اعتراضی برگزارکردند.
8.    در ماهشهر کارگران پیمانی پتروشیمی موسوم به تندگویان حدود دو هفته است که در اعتراض به ۲۰ماه حقوق و مزایای پرداخت نشده خود دست به اعتصاب غذا زده اند. ۲۰ ماه است که کارگزاران چپاولگر بدون قرارداد و پرداخت حقوق و مزایا، آنها را به بیگاری کشیده اند.
9.    کارگران شرکت فولاد آلیاژی در یزد در مقابل استانداری این شهر تجمع کردند. آنها خواستار بازگشت قانون بازنشستگی ۲۰ساله برای مشاغل این رشته از صنعت شدند.
10.    در بندرعباس مردم محله دو هزار با پرتاب سنگ مأموران شهرداری را که به منظور اعمال فشار و آزار و اذیت مردم رفته بودند، فراری دادند.
11.    در تهران شماری از کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در ادامه اعتراضهای روزهای قبل خود به تعویق ۵ساله پروژه‌های مسکونی سپیدار ۲ و ۳ ؛ در مقابل شهرداری تجمع کردند.
12.     کارگران شهرداری بروجرد که هشت ماه است دستمزد ناچیزشان پرداخت نمی‌شود برای دومین روز در مقابل شهرداری این شهر دست به تجمع زدند.
13.     کارگران شرکت خرس سفید شمال نیز ۱۰ ماه است که حقوقی دریافت نکرده اند. جمعی از کارگران با تجمع در مقابل شرکت در تسوج (استان آذربایجان شرقی) خواستار حقوق معوقه خود شدند.
14.    گروهی از بازنشستگان به دنبال فراخوان قبلی به رغم بارش برف سنگین و سوز سرما در مقابل مجلس رژیم در تهران تجمع کردند. از صبح گله های ماموران نیروهای انتظامی و گارد ضد شورش به طور فشرده در برابر ساختمان مجلس و خیابانهای اطراف آن مستقر شده بودند و مردم را متفرق می کردند و افرادی را که دوربین داشتند دستگیر می کردند.
15.    داوطلبان آزمون وکالت استان البرز در اعتراض به جایگزین کردن ۳۰تن از مزدوران رژیم به جای ۳۰ نفر از پذیرفته‌شدگان برای دومین روز در مقابل کانون وکلای این استان دست به اعتراض زدند.
16.    در بابل غارت شدگان در سوز سرما و با وجود بارش برف در مقابل شعبه کاسپین در این شهر تجمع کردند. در ادامه این تجمع بین غارت شدگان که از فرط سرما به داخل مؤسسه رفته بودند و یکی از کارگزاران این مؤسسه و عوامل نیروی سرکوبگر که به دفاع از او پرداخت درگیری رخ داد.
17.     در رشت غارت شدگان همین موسه که اغلب زنان بودند، با وجود سرما و بارش برف با شعارهای: «ای دزدهای بیشرف؛ پول ما رو پس بدین»؛ «دستهای پشت پرده؛‌ با پول ما چه کرده»؛ «این بانک مرکزیه یا مرکز دزدیه؛ «با حیله مجوز پولامونو دزدیدن»، دست به اعتراض زدند. آنها به سمت شیشه های موسسه تخم مرغ؛‌ گوجه فرنگی و آشغال سبزیجات پرتاب کردند و در پاسخ روحانی رئیس جمهور شیاد رژیم که به تازگی در مصاحبه خود مدعی شد که ۹۸درصد سپرده های غارت شدگان پرداخت شده شعار می دادند:‌ دروغگو دروغگو ۹۸ درصدت کو؟
18.    در گرگان غارت شدگان استان گلستان در هوای بارانی دست به تجمع زدند. آنها شعار می دادند: قسم به خون شهدا حقمونو میگیریم؛ مفسد اقتصادی اعدام باید گردد؛ سپرده های مردم آزاد باید گردد؛ مرگ بر سیف.
19.    در مشهد تجمع اعتراضی غارت شدگان با شعارهای سپرده های ما آزاد باید گردد؛ کاسپین دزدی کرده؛ دولت حمایت کرده؛ در مقابل هاشمیه برگزار شد.

دبیرخانه شورای ملی مقاومت ایران
۹ بهمن ۱۳۹۶ (۲۹ژانویه ۲۰۱۸)