هراس رژیم از پیامدهای لیست گذاری و تحریم سپاه پاسداران

پیامدهای لیست گذاری تروریستی سپاه پاسداران و قانون کاتسا و تحریمهای جدید علیه رژیم ولایت فقیه در پهنه اقتصادی، موضوع ابراز وحشتهای رژیم است.

یک رسانه حکومتی می نویسد: «گروهی از رسانه های داخلی و خارجی پس از اعلام تحریمهای کاتسا سعی کردند این تحریمها را تا اندازه تحریم سپاه پاسداران یا تحریم موشکی کوچک کنند، در صورتی که این تحریم نه تنها سپاه بلکه تمام سازوکارهای مرتبط با نهادهای نظامی ما را با دو واسطه درگیر خود میکند.
طبق این تحریمها تمام شرکتها و افرادی که به هر نوعی به برنامه توان دفاع موشکی نظام مرتبط هستند تحریم میشوند؛ فرقی هم ندارد موشک را سپاه ساخته باشد و یا ارتش، نهادی که در ایران موشک بسازد مشمول این تحریم ها شده و از دید آمریکایی ها به عنوان نهاد حامی تروریست معرفی می شود!
در این قانون قید شده است شخص یا شرکتی که با «هر فعالیتی» به فعالیتهای دولت در رابطه با برنامه موشکهای بالستیک آن یا هر برنامه دیگر نظام در جهت توسعه و استقرار یا نگهداری سیستمهای شلیک تسلیحات کشتار جمعی از جمله هر تلاشی برای تولید، دستیابی، تملک، توسعه، حمل، انتقال یا استفاده از چنین قابلیتهایی کمک مادی کرده باشد، در فهرست تحریم قرار خواهد گرفت.
این تحریم به همکاران و حامیان برنامه موشکی بسنده نکرده، بلکه در بند ۵ از بخش شناسایی موارد تحریمی، قید شده است تمام افراد و شرکتهایی که به افراد و شرکتهای حامی و همکار برنامه موشکی نظام ایران هر نوع خدماتی ارائه میدهند، در فهرست تحریم قرار میگیرند. ....
پس از قرار گرفتن در لیست تحریمی، دولت آمریکا این نهادها را از توقیف و بلوکه کردن اموال و داراییها و نیز لغو روادید تا قطع همکاری شبکههای مربوط جهانی با این افراد و شرکتها تحت فشار قرار می دهد.
بر اساس قانون کاتسا بیش از ۵ هزار شرکت اقتصادی خصوصی و حدود ۱۶۰ هزار نفر که با قرارگاه خاتم همکاری میکنند پس از این شامل تحریم ضد تروریسم آمریکا شدها ند. فعالیتهای این قرارگاه شامل حوزه نفت، گاز و پتروشیمی، عمران و صنعت و همچنین محرومیتزدایی است.
این رسانه حکومتی تحت عنوان تحریم کاتسا چگونه تمام اقتصاد ایران را در بر می گیرد، به بررسی تاثیرات و پیامدهای اجرای قانون کاتسا می پردازد و می نوسد:
روند گسترش تحریم کاتسا به وسیله مراودات بانکی صورت میگیرد، برای مثال اگر بانک مرکزی یا بانک ملی به یکی از شرکتهای سپاه خدماتی ارائه کند و وزارت خارجه آمریکا این همکاری را شناسایی کند توسط وزارت خزانهداری آمریکا در فهرست تحریم قرار میگیرد. بازوی اجرایی چنین تحریمی و چشم رصد گر اقتصاد ما توسط خزانه داری آمریکا همان گزارشات سازوکار FATF است.
بر خلاف اظهارات مسئولان نظام بانکی، مبنی بر عدم اجرای تعهدات FATF، طبق گفتهه ای اخیر خسرو فرحی، مدیرعامل پستبانک، دستورالعملهای گروه ویژه اقدام مالی پولشوییFATF در بانکهای ایرانی، اجرا میشود».

وی همچنین خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بانک مرکزی این قوانین را پذیرفته و مصوب کرده است، طبیعتاً بحث ویژهای در این زمینه وجود ندارد و مستمراً نیز بانکها در حال انطباق خود با ضوابط بانکی بینالملل هستند و در جهت ارتقای فعالیتهای خود در حال استفاده هستند.
با این تفاسیر میتوان گفت در مدت کوتاهی بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران به اتهام ارتباط با سپاه، تحت فشار و تحریم قرار می گیرند و اقتصاد ایران وارد بحرانی میشود که حل آن به احتمال زیاد نیاز به برجامهای ۲ و ۳ دارد که به معنای گستاخ تر شدن ایالات متحده آمریکا است، این تحریمها حتی میتواند به طور خاص بر روابط بانکهای خارجی با ایران نیز اثر منفی جدی بگذارد و در کوتاه مدت این روابط را به صفر برساند.....
 اگر دولت و وزارت خارجه ما با قاطعیت تمام و با برنامه های هوشمند، جلو آمریکا بایستند، مانع اقدامات بعدی آمریکا می شوند اما اگر با مماشات رفتار کنند، چرخه ای از برجام های کمرشکن برای سال ها، توان نظام را به فرسایش خواهد برد.

شمار دیگری از عوامل و مهره های حکومتی نسبت به اجرای قانون تحریمهای جدید امریکا و عواقب آن برای رژیم آخوندی ابراز نگرانی کردند.
مرتضی صفاری نطنزی عضو کمیسیون امنیت مجلس ارتجاع، با یادآوری معرفی رژیم به عنوان کشور حامی تروریسم در سال ۱۳۶۳ توسط امریکا گفت: تفاوت قانون کاتسا با تحریمهایی که از سال ۱۳۶۳ به بهانه تروریسم اعمال شده است، تمرکز بیشتر بر روی سپاه پاسداران و صنعت موشکی نظام است. این مسئله به دلیل آنکه بر روی ورود سرمایه های خارجی به داخل کشورمان تأثیر میگذارد، نقض برجام محسوب میشود.

جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت مجلس رژیم نیز سراسیمگی نظام آخوندی را منعکس کرد و گفت:
باید اذعان کرد که این اقدام آمریکا نه تنها تحریم سپاه تلقی می شود بلکه آغازی برای گسترش تحریم های اقتصادی علیه نظام است.
وی بایادآوری اینکه قانون کاتسا کل نظام آخوندی را درگیر خود خواهد کرد افزود: با تصویب کاتسا، آمریکایی ها می توانند تحریم های گذشته که در برجام از آنها جلوگیری شد را مجددا احیا کنند.

یک عضو دیگر مجلس رژیم به خبرگزاری سپاه پاسداران گفت: دشمن در تحریم جدید در قالب کاتسا کل برجام را محو کرده است.

یک مهره خامنه ای، خواستار خروج رژیم از برجام شد. مهدی محمدی، عضو تیم سابق مذاکرات اتمی رژیم نوشت: امریکا گام نخست اجرای کاتسا را محتاطانه و با برنامه ریزی جدی ناظر به آینده برداشت. این نشان می دهد تهدید معتبر ایران به خروج از برجام در صورت اجرای کامل کاتسا و بازگرداندن تعهدات هسته ای به ماقبل توافق، روی محاسبات امریکا اثر گذاشته است.
تنها چیزی که می تواند امریکا را از جلوتر رفتن بازدارد این است که حس کند نظام دیگر "قابل پیش بینی" نخواهد بود.
این مهره خامنه ای افزود: مسئله اصلی بازی مشترکی است که در ٤٥ روز آینده از جانب اروپا و امریکا خواهیم دید و هدف آن تحمیل مذاکرات منطقه ای به ایران است.
باطل السحر این طراحی فقط یک چیز است و آن اینکه درنظر داشته باشیم برجام هسته ای پذیرفته شد فقط به یک دلیل و آن اینکه تجربه ای حاصل شود و راه برجام های غیر هسته ای بسته شود. این بزرگ ترین آزمون دولت روحانی است.

کیهان خامنه‌ای در سرمقاله خود با عنوان «مذاکره منطقه‌ای برای زیبانمایی تسلیم» با اشاره به ابراز تمایل آخوند روحانی برای مذاکره درباره مداخلات منطقه‌‌ای رژیم نوشت: (گویا مطالبات) غرب درباره مسائل نظامی، سپاه پاسداران و مسائل منطقه‌ای قابل تفکیک (هستند اما) این سه کاملاً به هم مرتبط هستند و پاسخ آری به یکی به پاسخ آری به دو مورد دیگر منتهی می‌شود.
این روزنامه حکومتی افزود: از قضا برخلاف سر و صدایی که در حمایت از سپاه راه انداخته‌اند، مدعیان می‌خواهند به موضوعی پاسخ «آری» بدهند که پاسخ آری به دو موضوع دیگر را در پی می‌آورد.
کیهان خامنه‌ای هم‌چنین با تأکید بر این که «ریشه تقابل غرب با سپاه، تسلیحات، هسته‌ای و... در نفوذ منطقه‌ای (نظام) خلاصه می‌شود» با اشاره به باند روحانی نوشت: (این آقایان) می‌خواهند راهبری واگذاری منطقه به غرب را به دست بگیرد!

از سوی دیگر، شوشتری، عضو کمیسون امنیت مجلس رژیم گفت: مذاکرات برجام سرمشقی برای حل بحرانهای مختلف بین‌المللی شده است.